گام بلند دولت تدبیر برای اشتغالزایی در استان قزوین

دولت تدبیر و امید در هشت سال خدمت خود، گام‌های بلندی را برای اشتغالزایی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در استان قزوین برداشته و برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی کارجویان و کارفرمایان با برنامه ریزی اقدام کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی استان موظف و مکلف بوده اند طبق برنامه ابلاغی برای اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در سطح استان اقدام کنند که طبق آمار و ارقام موجود در این زمینه موفق عمل کرده اند.

طبق آمار ارایه شده از سوی اداره کل کار استان قزوین، تعهد اشتغال استان در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در هر سال حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی بوده است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی، برنامه ریزی و تشکیل مستمر جلسات اشتغال، هرساله رقمی بیشتر از تعهد ابلاغی استان محقق شده است.

دستگاه‌های اجرایی استان با توجه به تمرکز دولت برای اشتغالزایی در این سال ها، تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته اند و در این مدت، تعهد اشتغال استان ۱۰۰ درصد محقق شده است.

از سوی دیگر دولت در این سال‌ها برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی استان با پرداخت تسهیلات در قالب‌های مختلف از قبیل تسهیلات مشاغل خانگی، مشاغل روستایی و مشوق‌های کارفرمایی وارد عمل شده و حمایت‌های لازم را از کارفرمایان و کارجویان استان به عمل آورده است.

حمایت دولت تدبیر از ۳۴۲ بنگاه اقتصادی قزوین

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این باره گفت: در هشت سال دولت تدبیر ۳۴۲ بنگاه اقتصادی با ۶۱ هزار و ۷۰۲ نفر اشتغال مورد حمایت قرار گرفتند و برای حل مشکلات آن‌ها اقدام شد.

رضا گروسی افزود: رصد و شناسایی واحد‌های مشکل دار با هماهنگی اداره بازرسی کار و روسای ادارات تابعه استان در هشت سال دوره دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل جلسات مستمر با کارفرمایان این واحد‌ها و ارجاع مشکلات به کمیسیون امنیت کارگری و کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جهت اخذ مصوبه کمک به آن‌ها اقدام شد.

او اضافه کرد: حمایت‌های صورت گرفته در این مدت، منجر به حل و فصل مشکلات این واحد‌ها از قبیل تقسیط و استمهال بدهی، مساعدت از سوی دستگاه‌های خدمات رسان و پرداخت معوقات کارگری و در نهایت خروج تعدادی از آن‌ها از لیست بنگاه‌های مشکل دار شد.

گروسی با اشاره به اقدامات شاخص صورت گرفته در هشت سال گذشته برای بیمه بیکاری و اشتغال مقرری بگیران این بیمه، گفت:در مهرماه سال ۹۴ فلوچارت جدید فرآیند بیمه بیکاری طراحی و در کاریابی‌ها به اجرا درآمد و بخشی از امور غیرحاکمیتی بیمه بیکاری به دفاتر کاریابی‌های غیردولتی با هدف توانمندسازی بخش خصوصی، کاهش تصدی گری دولت و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع واگذار شد.

این مسئول گفت: در سال ۹۵، در راستای بند (ب) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی نسبت به الکترونیکی کردن فرآیندها، این اداره کل آمادگی خود را برای راه اندازی سامانه بیمه بیکاری (سابک) به عنوان پایلوت کشوری اعلام کرد و فرآیند بیمه بیکاری با هدف کاهش مدت زمان رسیدگی به درخواست‌های این بیمه با راه اندازی سامانه مذکور به صورت الکترونیکی به اجرا در آمد.

گروسی افزود: در سال جاری نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم کاهش مراجعات حضوری متقاضیان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری، زیرسامانه بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار راه اندازی و به مرحله اجرا رسید.

او با اشاره به موضوع توانمندسازی مقرری بگیران بیمه بیکاری، اضافه کرد: در این مدت، نیاز‌های بازار کار با هماهنگی کاریابی‌های غیردولتی و آموزش فنی و حرفه‌ای احصا و با ارائه آموزش‌های مربوط از سوی آموزش فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی مقرری بگیران بیمه بیکاری اقدام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در این راستا از ظرفیت‌های کاریابی‌های غیردولتی برای ایجاد اشتغال مقرری بگیران بیمه بیکاری مطابق رشته آموزش دیده استفاده شد و ۱۷۳ نفر از مقرری بگیران در رشته آموزش دیده اشتغال به کار یافتند.

پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به ۱۵۴۳ طرح در قزوین

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد، افزود: از آنجا که کلیه اطلاعات مربوط به درخواست و پرداخت تسهیلات در سامانه کارا ثبت می‌شود، این اطلاعات به صورت تجمیعی از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۲۰۸ میلیارد و ۴۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جهت ایجاد اشتغال سه هزار و ۵۹۰ نفر برای یک هزار و ۵۴۳ طرح ثبت شده است.

او اضافه کرد:در سال ۹۹ نیز تعداد ۳۲۲ طرح مبلغ ۵۱ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان را برای اشتغال ۶۰۲ نفر دریافت کرده اند.

انتظاری با اشاره به طرح ساماندهی و حمایت از کسب و کار‌های خانگی، افزود: این طرح از ابتدای سال ۱۳۹۰ اجرا شد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ جمعاً ۶۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل مشاغل خانگی ابلاغ گردید که در مجموع مبلغ ۳۴ میلیارد و ۹۱۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اشاره به فعالیت حدود ۱۵ دفتر کاریابی در استان قزوین، گفت: در هشت سال دولت تدبیر و امید تعداد ۴۳ هزار و ۹۸۰ نفر از طریق دفاتر کاریابی غیر دولتی به کارگمارده شده اند.

او با اشاره به شیوع کرونا و ضرورت حمایت از مشاغل آسیب دیده، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی تعدادی از مشاغل در سال ۱۳۹۹ طرح پرداخت تسهیلات به واحد‌های آسیب دیده از کرونا اجرا شد که در مجموع تعداد ۱۶ هزار و ۶۰ واحد با اشتغال ۲۱ هزار و ۳۷۴ نفر توانستند مبلغ ۱۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

انتظاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جشنواره انتخاب برترین کارآفرین هرساله در استان برگزار می‌شود، افزود: در سال جاری به دلیل بیماری کرونا این جشنواره تاکنون برگزار نشده است.

او  اضافه کرد: طرح مشوق بیمه کارفرمایی نیز از ابتدای آذرماه سال جاری و به منظور حمایت از کارآفرمایان اجرا شد که از اول آذرماه ۹۹ تا ۱۵ اسفندماه سال جاری تعداد ۱۰۱ نفر توانستند از مزایای این طرح استفاده کنند.

کاهش ۵۵ درصدی حوادث ناشی از کار در قزوین در دولت تدبیر

رییس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: در دولت تدبیر و امید اجرای ماده ۹۳ قانون کار شامل الزام تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار به منظور تامین مشارکت کارگران و کارفرمایان در نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار، صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور در کارگاه‌های مشمول و همچنین پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار و حفظ و ارتقای سلامتی کارگران و سالم سازی محیط‌های کار با جدیت پیگیری شد.

محمد علیخانی افزود:در این راستا پیگیری بازرسان کار در بازرسی‌های ادواری از کارگاه‌های مشمول قانون کار جهت تشکیل کمیته در واحد‌های مشمول منجر به افزایش ۲۸ درصدی تعداد کمیته‌های مذکور طی هشت سال گذشته شده و همین موضوع علاوه بر ارتقای سطح ایمنی کارگاه ها، کاهش ۵۵ درصدی حوادث ناشی از کار را در پی داشته است.

 

او افزود: همچنین با پیگیری مفاد آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری توسط بازرسان کار در بازرسی‌ها و الزام پیمانکاران به دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران با توجه به اینکه صدور گواهینامه مذکور مستلزم گذراندن دوره‌های آموزش ایمنی کارفرمایان و کارگران و همچنین بازرسی از محل فعالیت پیمانکاران و پیگیری رفع نواقص ایمنی است، تاثیر بسزایی در ارتقا سطح ایمنی کارگاه‌ها و کارگران و کارفرمایان و همچنین کاهش ۵۵ درصدی حوادث ناشی از کار داشته است.

علیخانی گفت: از نتایج کاهش حوادث ناشی از کار می‌توان به کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم وارده بر واحد‌ها و در نهایت کشور اشاره کرد.

تکمیل و بهره برداری از ۱۹ هزار و ۳۱۷ واحد مسکن تعاونی در قزوین

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین درباره واحد‌های مسکونی تحویل شده یا پروانه ساختمانی واحد‌های مسکونی اخذه شده توسط تعاونی‌های استان در دولت تدبیر و امید به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۹۲، ۶ هزار و ۷۶۹ واحد، در سال ۹۳، ۶ هزار و ۵۷۹، در سال ۹۴ سه هزار و ۸۰۸ واحد، در سال ۹۵، هزار و ۵۰۰ واحد، در سال ۹۶، ۲۵۸ واحد، در سال ۹۷، ۲۶۳ واحد، در سال ۹۸، ۸۰ واحد و در سال ۹۹، ۶۰ واحد مسکن تعاونی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده است.

سید جلیل حسینی افزود: تعداد کل تعاونی‌های مسکن استان قزوین در هشت سال اخیر ۳۰۳ تعاونی بوده که شامل ۳۲ هزار و ۶۸۴ واحد است.

او اضافه کرد: از این تعداد ۲۱۵ تعاونی مسکن مهر به تعداد ۱۴ هزار و ۴۸۹ واحد، ۲۰ تعاونی مسکن مهر سه جانبه به تعداد ۲ هزار و ۵۰۸ واحد، ۳۶ تعاونی خود مالک به تعداد هشت هزار و ۶۸۵ واحد و ۳۲ تعاونی متعارف غیر مهر شامل هفت هزار و ۲ واحد بوده است.

حسینی با اشاره به صادرات تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استان، گفت: در سال ۹۲ هزار و ۴۰۰ دلار، در سال ۹۳، ۶ هزار و ۹۱۴ دلار، در سال ۹۴ چهار هزار و ۴۸۸ دلار، در سال ۹۵ هزار و ۵۹۲ دلار، در سال ۹۶، ۶ هزار و ۸۱۱ دلار، در سال ۹۷، ۱۳ هزار و ۱۳۲ دلار، در سال ۹۸ هفت هزار و ۵۴۶ دلار و در سال ۹۹، ۶ هزار و ۱۶۱ دلار صادرات تعاونی‌های استان بوده است.

وی با اشاره به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در تعاونی‌های استان، گفت: ۲ هزار و ۴۳۵ فرصت شغلی در سال ۹۲، هزار و ۶۴۸ مورد در سال ۹۳، هزار و ۲۹۵ مورد در سال ۹۴، ۸۹۹ فرصت در سال ۹۵، ۹۱۹ فرصت در سال ۹۶، ۸۷۱ فرصت در سال ۹۷، هزار و ۲۷ فرصت شغلی در سال ۹۸ و ۵۱۴ فرصت شغلی در سال ۹۹ در استان با همت تعاونی‌ها ایجاد شده است.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۸۲۵ تعاونی فعال در قالب تعاونی‌های مختلف با ایجاد ۱۰ هزار و ۳۳۳ فرصت شغلی در استان قزوین فعالیت می‌کنند.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با تاکید بر ضرورت حمایت از تعاونی‌های فعال استان، گفت: در سال جهش تولید، تسهیلات جدید به تعاونی‌های استان برای طرح‌های دانش‌بنیان، مناطق کمتر توسعه یافته، اشتغال بانوان و جوانان و توسعه بازار اختصاص یافت و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و موانع زدایی‌ها نیز باید با نگاه حمایتی برای پشتیبانی و تقویت فعالان این بخش گام‌های عملیاتی برداشت.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.