حسینی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

مردم هم مثل دستگاه‌ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ نقش آفرین هستند/ افزایش تولید، راهکار برون رفت از گرفتاری‌های فعلی است

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی  در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ و شعار تولید پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شد، گفت: در یک دهه اخیر مقام معظم رهبری نام‌گذاری سال‌ها را با محوریت مباحث اقتصادی انجام داده‌اند، سال ۹۰ جهاد اقتصادی، سال ۹۱ تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایران، سال ۹۳ حماسه اقتصادی و تا سال ۱۴۰۰ این روال ادامه یافته است، فقط شعار سال ۹۴ متفاوت بود که شعار دولت، ملت همدلی و هم زبانی بود. از سال ۹۶ تا امسال هم بر "تولید" تاکید شده و این کلید واژه در نام گذاری سال‌ها تکرار شده است. دلیل اهتمام به تولید و امور اقتصادی هم، شرایط خاص کشور در این دهه، اقتضائات، ضرورت‌ها و اولویت‌ها بوده است. در واقع بخشی از مشکلات معیشتی مردم ناشی از تحریم‌ها و فشار حداکثری و بخش مهم‌تری ناشی از ضعف مدیریت دستگاه‌های اجرایی بوده است.

عضوهیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: مسلما افزایش تولید راهکار برون رفت از گرفتاری‌های فعلی است، چون تولید، آثار و برکات فراوانی به همراه دارد از جمله اینکه عمده مشکلات بیکاری را حل می‌کند، نیاز کشور به کالا‌های مختلف را برطرف می‌سازد، فراوانی کالا در تعدیل قیمت‌ها نقش دارد، امکان صادرات محصولات ایرانی به بازار کشورهای همسایه، منطقه و جهان فراهم شده و درآمد سرشاری نصیب کشور می‌شود و در نتیجه وابستگی اقتصاد به نفت کاهش می‌یابد.

حسینی افزود: علاوه بر این تاکید بر تولید داخل به ویژه تامین کالا‌های در معرض تحریم، سبب خلع سلاح دشمن و بلا‌اثر شدن تحریم‌ها می‌شود، چون وضع تحریم‌های ظالمانه برای به زانو در آوردن و تسلیم خفت‌بار مردم است، اما اگر با بهره گیرى از متخصصان متعهد بتوانیم این کالا‌ها را در داخل تولید کنیم و نیازی به اروپا و آمریکا نداشته باشیم، عملا تحریم و تهدید‌های غرب بی فایده خواهد شد، به این دلایل مقام معظم رهبری ۵ سال است که در نام‌گذاری شعار سال بر تولید تاکید می‌کنند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: البته همان‌گونه که رهبر انقلاب یادآور شدند در زمینه تولید گام‌های مثبتی برداشته شده و اقدامات قابل قبولی از سوی دولت و نهاد‌ها صورت گرفته است؛ برای نمونه ستاد اجرایی فرمان امام پروژه‌های متعددی را راه‌اندازی کرده و در طرح‌های گوناگونی مشارکت کرده است. رئیس قوه قضائیه با حضور میدانی و پیگیری‌های جدی کوشیده است موانع تولید را از سر راه تعدادی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی بردارد تا مراکز تعطیل شده مجدد فعال شوند که البته این تلاش‌ها کافی و تحقق بخش جهش تولید نیست و نیاز به عزم جزم، مجاهدت و هماهنگی بیش از پیش سه قوه و نهاد‌های حاکمیتی دارد تا مطالبات رهبری و انتظارات مردم بر آورده شود.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظیفه مجلس در این زمینه گفت: مجلس با تنقیح قوانین و دولت با کاهش مقررات دست و پا گیر زمینه فعالیت‌های سالم اقتصادی و کسب و کار را فراهم کنند تا سرمایه‌گذار‌ها رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در تولید داشته باشند و در سایه حمایت‌های اجرایی و حقوقی با دلگرمی فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

استاد دانشگاه تهران درباره سایر موانع تولید هم گفت: واردات بی رویه و قاچاق کالا در مواردی کمر تولیدکننده را می‌شکنند و موجب دلسردی و یا ورشکستگی و انصراف صاحبان سرمایه از کار‌های تولیدی می‌شود؛ بنابراین لازم است فکر و اقدامی اساسی در این خصوص صورت گیرد و کنترل لازم در مبادی ورودی کشور (چه رسمی و چه غیر رسمی) صورت گیرد. البته واردات برخی اقلام نظیر مواد خام و برخی دستگاه‌ها و تجهیزات برای سرعت بخشیدن به چرخه تولید در کشور ضرورت دارد که بدون رانت بایستی با حمایت دولت انجام شود.

حسینی گفت: علاوه بر این کارگزاران و مدیران به هیچ وجه نباید دنبال سوء استفاده و منافع فردی، باندی و گروهی باشند، زیرا در این صورت تضاد منافع سبب خواهد شد که کفه گرایش به واردات سنگین‌تر از حمایت از تولید داخلی شود، با انتخاب مدیران متعهد و انقلابی و نیز نظارت جدی و مستمر بر آنان باید از مفاسد پیشگیری و برخورد شود.

این فعال سیاسی گفت: لازم است بخش عمده تسهیلات و وام‌های بانکی به تولید اختصاص یابد و به جیب گشاد دلالان و واسطه‌ها سرازیر نشود، تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد، نه اینکه نور‌چشمی‌های غیر واجد شرایط در اولویت قرار بگیرند. نکته دیگر عدم تعجیل بانک‌ها در ضبط و توقیف فعالیت مراکز تولیدی بدهکار است که چه بسا التهابات بازار سبب گرفتاری آن‌ها شده باشد. تجربه نشان داده که بانک‌ها در مدیریت این مراکز تبحر و تخصص کافی ندارند و با تعطیل شدن آنها، پرسنل شاغل در این واحد‌ها هم بیکار شده و در مجموع کشور آسیب می‌بیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت: علاوه بر این در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در مواردی سازمان خصوصی سازی واگذاری‌های بدون ضابطه‌ای انجام داده و عده‌ای را به ثروت‌های باد آورده رسانده و خسارات زیادی به تولید زده است، چون مالکان ویژه خوارِ این مراکز، دستگاه‌ها و امکانات موجود را فروخته و درآمد آن را در امور دلالی و واسطه گری به کار گرفته اند تا سود نجومی و بی حساب و کتابی نصیبشان گردد و اصلا اعتنایی به بیکار شدن کارگران و مهندسان این مراکز نداشته‌اند. در این واگذاری‌ها اشکالات فراوانی وجود داشت که منجر به بازداشت و محکومیت رئیس سازمان خصوصی سازی شد که امیدواریم تکرار نشود.

او بیان کرد: البته مردم هم در تحقق شعار سال نقش آفرین هستند، برای مثال افرادی که تمکن مالی و توان سرمایه گذاری دارند از تاسیس کارگاه‌های کوچک یک الی چند نفره تا راه اندازی کارخانه و مراکز بزرگ لازم است که با احساس مسئولیت در قبال جامعه و کشور پا به میدان جهاد اقتصادی بگذارند و به سهم خود در افزایش تولید و کاهش مشکلات اقتصادی مشارکت نمایند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان با اشاره به نقش مردم گفت: مردم به جای اینکه مثلا سرمایه خود را به کشور‌های دیگر ببرند، در کشور خود به کار گیرند، اگر واقعا حب وطن دارند برای آبادی و پیشرفت کشور خود بکوشند و خیر دنیا و آخرت را نصیب خود کنند نه اینکه سر در لاک خود فرو ببرند و صرفا منافع فردی خود را ترجیح دهند. معتقدم در همین آغاز سال سه قوه و دیگر نهاد‌های حاکمیتی بر اساس اختیارات و امکاناتی که دارند مخصوصا قوه مجریه که بودجه و بیشترین امکانات و اختیارات را در کشور دارد، وظایف خود در قبال "حمایت از تولید و رفع موانع آن" را ترسیم و با جدیت وارد عمل شوند، و وقت و توان خود را به فرافکنی و مقصر جلوه دادن دیگران تلف نکنند.

 حسینی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در ۲۸ خردادماه امسال انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، نامزدها باید در خصوص جهش تولید و مانع‌زدایی‌ها برنامه‌های خود را به صورت عملیاتی و دقیق اعلام کنند و تیمی را که قرار است این اقدامات را انجام دهند، مشخص کرده تا مردم و نخبگان ارزیابی کنند که آیا به راستی توانمندی به نتیجه رساندن این شعار مبنایی و اساسی را دارند یا صرفا شعار می‌دهند؟ این موضوع باید مطالبه جدی مردم تا روز انتخابات باشد و امیدواریم به فضل الهی و با بصیرت و همت مردم، دولتی کارآمد و انقلابی بر سر کار بیاید تا بتواند این خواسته و مطالبه به حق رهبری و مردم عزیز ایران را عملیاتی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جهش تولید ، شعار سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار