۵ دام که در زمان خرید و فروش آپارتمان در انتظار شماست. مراقب باشید !

امروزه به علت توجه علمی به مساله خرید و فروش ساختمان و ملک و عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی و همچنین وارد شدن بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای به بازار ملک و مسکن این بازار، گرفتار ناامنی ها و دام‌های زیادی شده است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه به علت توجه علمی به مساله خرید و فروش ساختمان و ملک و عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی و همچنین وارد شدن بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای به بازار ملک و مسکن چه از نظر تحصیلات و چه از نظر اجتماعی و فرهنگی، این بازار، گرفتار ناامنی ها و دام‌های زیادی شده است. برای اینکه در زمان معاملات دچار مشکلات جدی نشوید و در دام‌های افراد سودجو گرفتار نشوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

انواع دام‌ و خطاهای خرید و فروش ساختمان را بشناسید

  • دام‌های پنهان در تصمیم گیری‌های خریداران و فروشندگان
  • دام لنگرشدن در خرید و فروش ملک و ساختمان
  • دام وضعیت موجود در خرید و فروش ملک و ساختمان
  • دام هزینه های غیر قابل جبران در خرید و فروش املاک
  • دام شواهد تایید کننده

 

دام‌های پنهان در تصمیم گیری های خریداران و فروشندگان

یکی از مهم‌ترین و دشوارترین وظایف هر متخصص و خریدار یا فروشنده، تصمیم‌گیری است که گاهی اوقات تصمیم های نادرست، می توانند صدمات غیر قابل جبرانی وارد آورند. تاکید بیش از حد بر صحت نظرات خود می‌تواند باعث خطا در قضاوت و در نتیجه تصمیم گیری نامطلوب شود. در هر گام از فرایند تصمیم‌گیری، ادراک های نادرست، انحراف‌ها و دام‌های تفکر می تونند انتخاب‌هایی را که انجام می‌شود، تحت تاثیر قرار دهند.

تصمیم های نادرست در زمان فروش و خرید آپارتمان از کجا می‌آیند؟

 

در بسیاری از موارد می‌توان آن‌ها را در فرایند تصمیم‌گیری دریابی کرد. ملاک ها و معیارهای خرید و فروش ملک و ساختمان به روشنی تعریف نشده‌اند، اطلاعات صحیحی جمع‌آوری نشده است، هزینه‌ها و مزایا به‌درستی سنجیده نشده‌اند.

 

دام لنگر شدن در خرید و فروش ملک و ساختمان

اگر فکر خریدار یا فروشنده قبلا به یک موضوع عادت کرده باشد، افکار بعدی او را تحت تاثیر قرار می دهد. لنگرهای فکری اشکال گوناونی به خود می گیرند. آن‌ها می توانند به سادگی و بدون هیچ منظوری به شکل نکاتی که به وسیله یک آشنا یا همکار مطرح می گردد یا در گزارش‌های آماری موحود در روزنامه‌های صبح، به کار می‌روند، ظاهر شوند. در دنیای تجارت یکی از رایج ترین انواع لنگرها، وقایع گذشته یا تاریخی هستند. یک خریدار یا فروشنده سعی می‌کند با توجه به آمار گذشته نسبت به خرید یا فروش ملک یا ساختمانی اقدام کند که ناگهان با یک اتفاق همه چیز برعس می‌شود. به وسیله تکنیک های زیر می ‌توان خطرات این‌ دام‌ها را کاهش داد.

 

  • همیشه به یک ساختمان یا ملک از چند دیدگاه توجه کنید، تلاش کنید به‌جای این‌که به اولین ایده که به نظرتان رسید اتکا کنید، از نقاط شروع مختلف و دیدگاه‌های متفاوت استفاده نمایید.

 

  • برای پرهیز از لنگر شدن به وسیله ایده‌‌های دیگران، پیش از این‌که با سایرین مشورت کنید خودتان راجع به موضوع فکر کنید.

 

  • برای اطلاعات بیشتر نظرات افراد متخصص مختلف را درباره ساختمان یا ملک خود جویا شوید تا چارچوب مرجع شما گسترش یابد.

۵ دام که در زمان خرید و فروش آپارتمان در انتظار شماست. مراقب باشید !

دام وضعیت موجود در خرید و فروش ملک و ساختمان

افرادی که از خطرات و ریسک می‌ترسند سعی می‌کنند ریسک نکرده و وضعیت موجود را حفظ کنند. دام وضعیت موجود، در عمق وضعیت روانی افراد ریشه دارد یعنی در تمایل افراد برای حفظ آن‌ها از صدمه. در بیشتر موارد، تکیه کردن به وضعیت موجود، ایمن‌تر است چرا که این کار فشار روانی کمتری در بر دارد. در دنیای تجارت و خرید و فروش املاک یعنی جایی که زیان انجام دادن کاری به شدت بیش از دست روی دست گذاشتن باعث پشیمانی می‌شود، وضعیت موجود کشش بسیار قوی‌تری دارد. پیش از هر چیزی در هر تصمیمی حفظ وضعیت موجود می‌تواند در حقیقت بهترین گزینه باشد. اما نمی‌توان تنها به این علت که این گزینه راحت‌تر است آن را برگزید. بنابراین با آگاه شدن از دام وضعیت موجود می‌توانید از این تکنیک‌ها برای کاهش خطرات آن استفاده کنید:

* همیشه اهداف خرید و فروش ملک خود را به خود گوشزد کنید، بسنجید که چگونه می‌توان با حفظ وضعیت موجود و بدون ریسک زیاد به آن اهداف دست یافت. ممکن است دریابید که برخی از عناصر وضعیت موجود به عنوان مانعی در جهت اهداف شما عمل می‌کنند.

* هرگز به وضعیت موجود به عنوان تنها گزینه خود فکر نکنید، انتخاب‌های دیگری را به عنوان نقاط متقابل تعیین نمایید و با دقت نقاط قوت و ضعف آن‌ها را ارزیابی کنید؛ از اغراق کردن در تلاش و هزینه لازم برای تغییر ملک و ساختمان خود اجتناب کنید.

* اگر چندین انتخاب بهتر از وضعیت موجود میسر باشد، این وضعیت را تنها به این علت که برگزیدن بهترین مشکل است، مبنا قرار ندهید و به خود در گزنیش کردن فشار بیاورید.

دام هزینه‌های غیرقابل جبران در خرید و فروش املاک

گفته‌های عاقلانه وارن بافت را به خاطر داشته باشید که: «وقتی درون یک چاله می‌افتید بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از گود کردن چاله دست بردارید». در این دام، تصمیم‌های گذشته، به صورتی در می‌آیند که در اصطلاح اقتصادی «هزینه‌های غیرقابل جبران» نامیده می‌شوند. یعنی املاک خریداری شده یا فروش رفته قدیمی از نظر زمانی و پولی که در حال حاضر غیرقابل بازیابی و هزینه‌زا شده‌اند. ما همیشه و برای همه تصمیم‌ها نیاز داریم با تلاشی آگاهانه، هرگونه هزینه غیرقابل جبران، خواه روانی ـ خواه اقتصادی، که تفکر ما را در مورد انتخاب‌های موجود تیره می‌کند، را کنار بگذاریم.

۵ دام که در زمان خرید و فروش آپارتمان در انتظار شماست. مراقب باشید !

دام شواهد تایید کننده

تصور کنید که یکی از آشنایان به شما زنگ می‌زند و می‌گوید قیمت خرید آپارتمان شما پایین می‌آید بهتر است سریع آن را به فروش نرسانید. بهتر است اجازه ندهید که این مکالمه عزم شما را جزم کند. چرا که درست قربانی دام «شواهد تأیید کننده» می‌شوید. این انحراف باعث می‌شود در جست‌وجوی اطلاعاتی باشیم که انگیزه یا دیدگاه موجود ما را پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که از اطلاعاتی که دیدگاه شما را نقض می‌کنند، اجتناب می‌کنید. انحراف شواهد تأیید کننده نه تنها مکان جست‌وجوی شواهد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر چگونگی تفسیر شواهدی که دریافت می‌کنیم نیز اثرگذار است. بنابراین:

* همیشه تمامی شواهد را با دقت یکسان آزمایش کنید. از تمایل به پذیرش شواهد سازگار بدون پرسش پرهیز کنید.

* فردی را پیدا کنید که نقش مخالف را بازی کند تا در مورد تصمیمی که مد نظر دارید بحث کند. اگر چه بهتر این است که خودتان یک استدلال مخالف را تهیه کنید. قوی‌ترین دلایل انجام کاری دیگر چیست؟ دلایلی که در اولویت دوم هستند کدامند؟ اولویت سوم چطور؟ موقعیت را با فکر باز مورد توجه قرار دهید.

* در مورد انگیره‌هایتان با خود رو راست باشید. آیا واقعاً اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید برای یک انتخاب هوشمندانه به شما کمک می‌کنند یا این که تنها به دنبال شواهد تأیید کننده آنچه دوست دارید بوده‌اید؟

* هنگامی که در جست‌وجوی راهنمایی از دیگران هستید سؤال‌هایی را که شواهد تأیید کننده می‌طلبند، نپرسید. اگر دریافتید که به نظر می‌آید یک مشاور همیشه از دیدگاه شما پشتیبانی می‌کند مشاور جدیدی پیدا کنید. خود را در محاصره افراد بله‌قربان‌گو قرار ندهید.

 

نتیجه گیری:

امروزه به علت عدم توجه علمی به مساله خرید و فروش مسکن و انواع ملک ها و عدم نظارت کافی دستگاه‌های اجرایی و همچنین وارد شدن بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای به بازار ملک و مسکن چه از نظز تحصیلات و چه از نظر اجتماعی و فرهنگی، این بازار گرفتار ناامنی ها و دام‌های زیادی شده است. حتما برای خرید و فروش ملک خود از مشاورین املاک مورد اعتماد کمک بگیرید.

شابش یک وب سایت تخصصی درج آگهی املاک است که شما می توانید با مراجعه به آن از بین هزاران آگهی، ملک مورد نظر خود را پیدا کنید و به مشاورین معتبر املاک تهران به راحتی دسترسی پیدا کنید.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار