در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی و همزمانی بهار و پائیز در جهان

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در توضیحاتی از شروع همزمان فصل بهار و پائیز در دو نیمکره شمالی و جنوبی کره زمین خبر داد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون ساعت ۱۳:۰۷ ظهر شنبه سی ام اسفندماه ۹۹، مهرتابان به نقطه اعتدال بهاری رسیده و فصل بهار در نیمکره شمالی زمین شروع شد. همزمان در این روز، فصل پائیز در نیمکره جنوبی آغاز خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: از آنجا که لحظه تحویل سال، پس از ساعت ۱۲ ظهر است و شنبه ۳۰ اسفند، سیصد و شصت و ششمین روز سال است، سال ۱۳۹۹ خورشیدی سالی کبیسه و اسفند ۳۰ روزه بود. بدیهی است نوروز ايرانی از فردای این روز یعنی یک‌شنبه آغاز می شود. در این موقع از سال، در سراسر کره زمین طول روز و شب دقیقا با هم برابر هستند.

عتیقی درباره آخرین رخداد نجومی سال ۹۹، افزود: ساعت ۰۷:۰۱ صبح امروز شنبه ۳۰ اسفندماه جاری، کره ماه به گره صعودی ( Ascending node ) رسید و برای دو هفته بالاتر از مدار زمین خواهد بود.

او ادامه داد: انحراف مداری ماه نسبت به مدار زمین، ۵.۱ درجه است، بنابراین دو مدار مورد اشاره در دو نقطه با هم تقاطع ایجاد می کنند که به آنها گره ( Node ) و یا عقده می گویند؛ نقطه ای که ماه به بالای مدار زمین می رسد، گره صعودی و نقطه مقابل آن گره نزولی ( Descending Node ) نامیده می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیح داد: ساعت ۰۴:۲۶ بامداد شنبه ۱۶ اسفندماه نیز کره ماه به گره نزولی ( Descending Node ) رسیده و برای دو هفته، پایین تر از مدار زمین قرار گرفته بود.

او گفت: ماه دارای ۳ حرکت رخگردی است که رخگرد عرضی آن به علت جابجایی کره ماه در اطراف زمین و قرار داشتن آن در نقاطی بالاتر و یا پایین تر این گره‌ها ایجاد می شود.

همنشینی سیاره سرخ با ستاره دبران

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: ساعت ۲۲:۴۵ شبانگاه شنبه ۳۰ اسفند ماه جاری، سیاره سرخ بهرام ( Mars ) با جدایی زاویه ای ۶.۹ درجه، شمال ستاره مشهور دبران ( Aldebaran ) یا چشم گاو خواهد بود؛ و تا قبل از نیمه شب می توانید این اجرام را در کمترین جدایی زاویه ای با یکدیگر مشاهده کنید.

عتیقی گفت: کمان ابروی آسمانی بالاتر و خوشه باز ستاره پروین پایین تر از این اجرام قرار دارند و جلوه زیبایی به این همنشینی خواهند داد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار