باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

کمر خمیده مبل سازان زیر بار تورم و رکود!

کارگاه‌های مبل سازی اصفهان که روزی نقش مهمی در تولید و کارآفرینی داشته اند، حالا زیر بار تورم کمر خم کرده اند و کارشان به تعطیلی کشیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصفهان سالهاست که به دلیل تعدد کارگاه‌های مبل سازی و تنوع فروشگاه‌های مبل در بین استان‌های دیگر، صاحب نامی مطرح است؛ اصفهان  از لحاظ تنوع در محصولات مبل بعد از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در جایگاه چهارم کشور است.

اما تولید کنندگان مبل استان اصفهان از سال ۹۶ تاکنون درگیر مشکلاتی هستند که کم و بیش صنوف دیگر را هم تحت تاثیر قرار داده و مانع تولید شده از کمبود و گرانی مواد اولیه تا کاهش خریداران.

علاوه بر این مشکلات، این روز‌ها واردات بی رویه و ورود قاچاق محصولات خارجی به بازار دیگر جایی برای تولید داخلی باقی نگذاشته و تنوع مبل تولیدی اصفهان در نمایشگاه‌های بین المللی رنگ باخته است.

کمر خمیده مبل سازان اصفهانی زیر بار تورم و رکود

مافیایی که یک سر آن به دلالان و سر دیگر به قاچاقچیان بر می‌گردد

حجت الله پورحقانی رئیس اتحادیه صنایع تولیدی مبل استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضع نامطلوب امروز مبل سازان اصفهانی همچون زنجیره‌ای طولانی وبه هم پیوسته است، از بی توجهی مسئولان به نظارت بر قیمت گذاری اقلام و مواد اولیه این صنعت تا نرخ ارزی که نتیجه آن وخیم شدن هر روزه اوضاع کارگاه‌های تولیدی مبل استان اصفهان است.

او افزود: درواقع مسئله مهم کارگاه‌های تولیدی مبل سازی مواد اولیه همچون پارچه، اسفنج و چوب با کیفیت است که در بازار با کمبود یا گرانی شدید مواجه هستند.

رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه این صنعت به صورت ماهیانه رو به افزایش است به طوری که اگر بخواهیم قیمت این اقلام را با توجه به آمار‌های رسمی با سال گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم قیمت‌ها چهار برابر شده است.

پورحقانی ادامه داد: به دلیل اینکه جنگل‌های کشور توان تامین چوب مورد نیاز صنایع مبل سازی استان اصفهان را ندارند، ۹۰ درصد چوب مورد نیاز از کشور‌های خارجی وارد کشور می‌شود و به همین دلیل باید نظارت بیشتر و موثرتری بر نحوه توزیع و قیمت چوب صورت گیرد.

او اضافه کرد: بقیه اقلام مورد نیاز مانند پارچه و اسفنج تولید شرکت‌های نساجی و پتروشیمی استان اصفهان هستند، اما با این وجود قیمتشان از چوب‌های وارداتی بیشتر است.

رئیس اتحادیه صنایع تولیدی مبل استان اصفهان گفت: نرخ پارچه‌ای که برای روکش اصلی و یا کاور مبل استفاده قرار می‌شود نسبت به پارسال پنج برابر شده است.

کمر خمیده مبل سازان اصفهانی زیر بار تورم و رکود

بازار مبل با پاتوق دلالان؟

مجید اعتصامی دبیر اتحادیه صنایع تولیدی مبل استان اصفهان هم گفت: با توجه به نظارت نه چندان موثر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان، بازار مبل به جولانگاه واسطه گران و دلالان تبدیل شده است.

او افزود: در واقع این دلالان هستند که روی اجناس ضروری کارگاه‌های تولید مبل اصفهان روزانه نرخ گذاری می‌کنند.

دبیر اتحادیه صنایع تولیدی مبل استان اصفهان اضافه کرد: اجناسی که ازدست دلال به تولیدکننده می‌رسد بسیار بی کیفیت و گاه حتی قاچاق هستند.

اعتصامی گفت: اگر به همین روال جلو بریم مبل‌ها با کیفیتی غیرقابل قبول تولید می‌شوند و بازار را بیش از پیش از دست می‌دهیم.

او یادآور شد: در شرایط فعلی هم بسیاری از افراد شاغل در این صنعت در پی کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید مردم دچار کمبود منابع مالی برای ادامه کار شده اند.

تعطیلی نیمی از کارگاه‌های تولید مبل اصفهان

محمد امامی فر نایب رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان گفت: شاغلان این صنعت در تامین دستگاه‌ها و ابزارآلات مهم کارگاه‌های خود به دلیل گرانی شدید دچار مشکل جدی شده اند و کارگاه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

او افزود: از ۲۰۰ واحد فعال مبل سازی طی زمستان امسال بیش از نیمی از آن‌ها پروانه کسبشان باطل شده است.

نایب رئیس اتحادیه صنایع تولیدی مبل استان اصفهان تاکید کرد: بالا رفتن قیمت مبل سبب شده بسیاری از مردم به تعمیر مبل‌های قدیمی خود روی آورند و کارگاه‌های ما به جای تولید مبل در حال تعمیر مبل‌های قدیمی باشند.

امامی گفت: متاسفانه بسیاری از کارگاه‌های ما که در زمینه تولید مبل‌های تخصصی فعالیت می‌کردند به دلیل از دست دادن بازار فروش، دچار ورشکستگی و تعطیلی شده اند.

او ادامه داد: تعطیلی‌های کرونایی هم تنوع محصولات مبل استان اصفهان را از ۶۰ به ۴۰ درصد کاهش داده است.

کمر خمیده مبل سازان اصفهانی زیر بار تورم و رکود

به نام صادرات به کام بازار‌های خارجی

نایب رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان اضافه کرد: صادرات تولیدات مبل استان اصفهان هم که سابقه ۱۰ ساله دارد درپی کاهش ارزش پول ملی، فقط برای حفظ جایگاه ادامه دارد و این ارزآوری فقط می‌تواند کمی از بدهی‌های مالی همکاران ما را کاهش دهد.

امامی یادآور شد: صادرات خارجی مبل اصفهان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ارمنستان، افغانستان، عراق، روسیه و جمهوری آذربایجان امسال با کاهش ۱۰ درصدی ارزآوری روبه رو بوده است.

تولیدکنندگان مبل در اصفهان به خرید نوروزی دلخوش بودند که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم نتوانستند به سود مطلوب دست یابند و حالا چشم به سال جدید دارند تا شاید با تغییر رویکرد‌های نظارتی، وضع کسب و کارشان بهبود یابد.

گزارش از عیسی صادقی

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مبل و منبت ، مبل سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
مردم توان خريد مبل كه قيمت ان ار حداقل 10ميليون تا 100مليون بالا رفته رو ندارند.
مگر براي يك مبل چقدر خرج ميشه كه اينقدر قيمتش بالاست؟