در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ترجمه کتاب‌هایم بهترین اتفاق سال ۹۹ بود/ در ایام عید اثر جدیدم را می‌نویسم

رضایی گفت: ترجمه کتاب هایم به زبان‌های دیگر بهترین اتفاقی بود که در سال ۹۹ برایم رخ داد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید و به سال جدید وارد شدیم. به مناسبت فرارسیدن نوروز با مهدی رضایی نویسنده و مدرس داستان نویسی گفت‌وگو کردیم. در ادامه گفت‌وگو ما را با این نویسنده می‌خوانید:

در سال ۹۹ شیوع ویروس کرونا ادامه داشت؛ این مسئله تاچه حد روی کارتان تاثیر گذاشت؟

چون موسسه فرهنگی داریم، شیوع کرونا روی فعالیت‌های موسسه  تاثیر گذاشت. مخاطبان حضوری کلاس هایمان کاهش یافت همین افراد در کلاس‌های مجازی ما شرکت کردند و رضایت چندانی از این کلاس‌ها نداشتند. این نارضایتی به کیفیت آموزش بر نمی‌گشت؛ بلکه می‌خواستند تعاملات بیشتر و فراتر از تدریس در کلاس داشته باشند و فضای مجازی این امکان را برایشان ایجاد نمی‌کرد.

داستان‌هایی با موضوع کرونا نوشته شده است. به نظر شما بهتر است داستان‌ها در دل واقعه نوشته شود یا اینکه پس از اتمام حادثه درباره آن بنویسند؟

همیشه بهترین ایده‌ها زمانی نوشته می‌شود که نویسنده از واقعه فاصله گرفته باشد و ماجرا در دل حادثه به رشته تحریر در نیاید. اگر نویسنده کمی از واقعه فاصله بگیرد، پس از اتمام حادثه با عقلانیت بیشتری درباره آن می‌نویسد؛ همان اتفاقی که برای داستان‌های دفاع مقدس رخ داد. داستان‌هایی که پس از دوران دفاع مقدس نوشته شد، بهتر از داستان‌هایی بود که در همان دوران و در دل حادثه به رشته تحریر درمی‌آمد.

بدترین اتفاقی که در سال ۹۹ برایتان رخ داد چه بود؟

اتفاق بدی برایم رخ نداد. شاید بتوان بیماری چند نفر از نزدیکانم را بدترین اتفاق سال ۹۹ بدانم که آن هم به خیر گذشت و آن‌ها در سلامت هستند.

بهترین اتفاقی که سال ۹۹ برایتان رخ داد چه بود؟

ترجمه کتاب هایم و انتشار کتابم با عنوان «من بن لادن را کشتم» بهترین اتفاقی بود که در سال ۹۹ برایم رخ داد. این کتابم در آمریکا ترجمه شد و همزمان با انتشار ترجمه اش در آمریکا، ترجمه آن در ایران هم منتشر شد.


بیشتر بخوانید


اگر قرار باشد از بین سین‌های سفره هفت سین یک سین را انتخاب کنید، کدام سین را انتخاب می‌کنید و چرا؟

سیب را از بین سین‌های سفره هفت سین انتخاب می‌کنم، چون نماد سلامتی است.

برنامه تان برای سال آینده چیست؟

کل ایام عید مشغول نوشتن هستم. چون همیشه ایده‌ای را دو سه سال در ذهن دارم پس از اینکه تعطیلات طولانی مدتی دارم آن ایده را به رشته تحریر در می‌آورم. در آن مدت کلیت کار درمی آید. پس از آن یکی دو سال برای بازنویسی آن زمان می‌گذارم.

چه کتابی به مخاطبانتان برای مطالعه در دوران عید پیشنهاد می‌دهید؟

دو کتاب از میخائیل بولگاکف را برای مطالعه در دوران عید به مخاطبانم پیشنهاد می‌دهم یکی از آن‌ها کتابی با عنوان «دل سگ» و دیگری «مرشد و مارگاریتا» است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار