چهارشنبه سوزی در راه است،مراقب باشید!

حوادث چهارشنبه آخر سال یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها و مسئولان بخش درمان در روز‌های آخر سال است که رهایی از آن‌ها به اصلاح رفتار عمومی نیاز دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، یکی از رسوم قدیمی و جذاب ایرانیان چهار شنبه سوری است که متأسفانه در سالیان اخیر با انحراف در این رسم زیبا خطرات بسیاری به وجود آمده است.

در گذشته چهار شنبه آخر سال روزی بود که خانواده‌ها دور هم جمع شده و کوزه قدیمی خود را شکسته و برای سال جدید از کوزه نو استفاده می‌کردند، اما حال این رسم دیرینه به انحراف کشیده شده است.

طی سالیان اخیر جراحت، خون، مرگ، نابینایی، قطع عضو و… واژه‌هایی است که در آستانه عید نوروز شنیده می‌شود که بیشتر آن‌ها به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از مواد محترقه خطرناک است.

به گفته سردار علیرضا مظاهری، فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی طی سال جاری تاکنون بیش از ۲۸ هزار عدد انواع مواد محترقه در استان کشف شده است؛ یقیناً بخش زیادی از این مواد نیز توسط پلیس کشف نمی‌شود لذا خانواده‌ها برای محافظت از جان خود و فرزندانشان باید تدابیر ویژه‌ای بیندیشند.

خانواده‌ها فرزند خود را آگاه کنند / با مخلان امنیت برخورد می‌شود

در این خصوص سرهنگ سجاد نامور، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته، چهارشنبه پایان سال به یک تهدید برای خانواده‌ها و خصوصاً جوانان و نوجوانان تبدیل شده است، اظهار کرد: خانواده‌ها به صورت همه جانبه و مستمر بر رفتار‌های فرزندانشان در شب چهارشنبه آخر سال نظارت داشته باشند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: تهدیدات چهارشنبه پایان سال به نحوی است که عواقب ناشی از آن، در آینده خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

نامور عنوان کرد: با توجه به همه‌گیری ویروس منحوس کرونا انتظار ما از شهروندان این است که این روز و شب را در کنار خانواده‌های خود سپری کرده تا خاطره خوب و خوشی را برای هم به ارمغان آورند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی با بیان اینکه پلیس برای حراست از نقاط حساس، تدابیر لازم را اندیشیده است، یادآور شد: نیروی انتظامی به امید خداوند متعال و همکاری خوب مردم و مسئولان با جدیت این مهم را انجام می‌دهد و اجازه جولان را به مخلان امنیت عمومی نخواهد داد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه پلیس باب الرضا (ع) در ایام پایانی سال ۹۹ و خصوصاً آخرین چهارشنبه سال جاری همانند سنوات گذشته برخورد ویژه و مقتدرانه با مخلان نظم و امنیت عمومی را در دستور کار قرار داده، از مردم عزیز خواست تا به منظور ارتقا امنیت موجود ضمن همکاری با پلیس هشدار‌های انتظامی را نیز جدی بگیرند.

چهارشنبه سوزی در راه است،مراقب باشید!

لزوم نظارت خانواده‌ها بر رفتار فرزند

سرهنگ محمد غلامی، جانشین فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که امروزه به عنوان یک آسیب در جامعه مطرح است بحث آسیب‌های چهارشنبه آخر سال است.

وی با بیان اینکه حوادث و آسیب‌های چهارشنبه آخر سال می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد، افزود: برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه و آسیب احتمالی در چهارشنبه آخر سال باید تمام دستگاه‌ها خصوصاً مردم عزیز نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

سرهنگ غلامی خطاب به توزیع کنندگان مواد محترقه در سطح جامعه گفت: در صورتی که افرادی بخواهند مواد محترقه را در سطح جامعه توزیع کنند قطعاً با برخورد قاطع پلیس روبرو خواهند شد.

این مقام انتظامی همچنین از توقیف خودرو و موتورسیکلت‌هایی که در این ایام اقدام به پرتاب مواد محترقه و هرگونه اقدام هنجارشکنانه در سطح استان کنند خبر داد و تاکید کرد: چنانچه رانندگان خودرو‌ها و راکبان موتورسیکلت که در این ایام اقدام به انجام حرکات پرخطر و همچنین پرتاب مواد محترقه در معابر عمومی کنند، وسیله نقلیه آن‌ها توقیف و راهی پارکینگ خواهد شد و با متخلفان نیز برابر قانون برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

وی از مردم و همچنین سایر دستگاه‌ها خواست تا در چهارشنبه آخر سال ضمن همکاری با دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان، در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.


بیشتر بخوانید


غلامی در پایان به نقش تأثیر گذار خانواده‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و خصوصاً آسیب‌ها و حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها به عنوان مهمترین نهاد جامعه می‌توانند در کاهش آسیب‌ها نقش بسزایی داشته باشند و انتظار ما نیز از خانواده‌های محترم این است که نسبت به خطرات و آسیب‌های استفاده از مواد محترقه فرزندان خود را آگاه کرده تا شاهد حوادث تلخ و دلخراش در ایام پایانی سال نباشیم.

چهارشنبه سوری از منزل خارج نمی‌شویم

تا حدودی خانواده‌ها نیز از این خطرات آگاه هستند. خانم صحراگرد یکی از مادران بجنوردی است که ۲ فرزند نوجوان دارد و در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متأسفانه چهارشنبه سوری تبدیل به یک روز پر خطر در جامعه شده است و اگر سهل انگاری صورت گیرد ممکن است جان افراد زیادی به خطر بیفتد.

چهارشنبه سوزی در راه است،مراقب باشید!

وی افزود: بنده به همراه همسر و فرزندانم در این شب تصمیم داریم در منزل خود بمانیم و وارد شهر نشویم.

صحراگرد تصریح کرد: برای اینکه فرزندان نیز شادی چهارشنبه سوری را درک کنند بنا داریم در این شب رسوم گذشته را احیا کنیم تا یک فرهنگ سازی نیز صورت گیرد.

این مادر خانه دار در انتها گفت: از تمام مادران که یقیناً عاشق فرزندان خود هستند می‌خواهم در شب چهارشنبه آخر سال از خروج فرزند خود از منزل جلوگیری کنند و با یادآوری خطرات جانی آن، نگذارند جسم فرزندانشان به خطر بیفند.

قوانین استفاده از مواد محترقه

علاوه بر مسائل فرهنگی که در این خصوص باید به اطلاع مردم برسد، برخی قوانین نیز وضع شده و می‌بایست مردم از آن اطلاع دقیق داشته باشند.

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰، نگهداری مواد منفجره را علاوه بر قاچاق آن، جرم دانسته است.

همچنین قاچاق اقلام، ساخت و مونتاژ مواد محترقه یا منفجره غیر نظامی به حبس از ۲ تا ۵ سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیر امنیتی از قبیل بهره برداری غیر مجاز از معادن باشد به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال را در پی خواهد داشت.

طبق قانون هر کس اقدام به خریداری، نگهداری یا حمل مواد محترقه نماید و یا اقدام به توزیع یا فروش آن کند، در خصوص مواد منفجره غیر نظامی به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف شده محکوم خواهد شد.

در بخش دیگری از قانون آمده است: خرید و حمل مواد محترقه غیر مجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از ۵۰۰ هزار ریال تا ۱۰ میلیون ریال است. البته مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطر ساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

به این ترتیب علاوه بر خطرات جانی که ممکن است برای افرادی که از مواد محترقه استفاده می‌کنند داشته باشد، در صورت کشف توسط پلیس، پرونده قضائی نیز تشکیل شده و مجازات نیز خواهند شد؛ لذا خانواده‌ها می‌بایست فرزندان خود را از خطرات ریز و درشت این قبیل اقدامات آگاه کنند.

چهارشنبه سوزی در راه است،مراقب باشید!

منبع :مهر

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.