دوری طولانی مدت از تاتامی، بی تاثیر در عملکرد خوب کاراته کاها/ درخشش شاگردان هروی و خوشقدم در لیگ جهانی

تیم ملی کاراته آقایان و بانوان کشورمان با وجود دوری طولانی مدت از تاتامی، در مسابقات لیگ جهانی کاراته وان ترکیه عملکرد بسیار خوبی داشتند.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از یک وقفه طولانی مدت و لغو تمامی مسابقات ورزشی به واسطه شیوع ویروس کرونا در جهان، مسابقات رزمی حدود ۴۰۰ روز برگزار نشده بود و در نهایت رقابت‌های کاراته وان ترکیه با حضور ۵۸۴ کاراته کا از ۷۲ کشور در استانبول ترکیه آغاز شد.

در بخش بانوان و در کاتای انفرادی، ابتدا  فاطمه صادقی در گروه یک مقابل حریفانی از روسیه، سوئیس، ۲ نماینده از اسپانیا، ترکیه، پرتغال، اسلواکی، تایلند و ایتالیا به رقابت  پرداخت و در نهایت برای کسب مدال برنز به روی تاتامی رفت و در مصاف با تریانا انوفریو از ایتالیا با کسب امتیاز ۲۵.۲۸ در مقابل امتیاز ۲۵.۶۰ حریف ایتالیایی، از دست‌یابی به مدال برنز  بازماند.

نگین باقری در گروه ۳ مقابل حریفانی از ترکیه، ایتالیا، اسلواکی، ۲ نماینده از اسپانیا، مصر، سوئد، جمهوری چک، کلمبیا، مصر به میدان رفت و نتوانست به دور بعدی برسد. مهسا افسانه در گروه ۴ با نمایندگانی از ترکیه، ۲ نماینده از اسپانیا، اسلواکی، مونته نگرو، ایتالیا، اتریش، روسیه و مقدونیه بازی کرد و او هم مانند باقری ناکام ماند.

در بخش کومیته و در قسمت بانوان  سارا بهمنیار نماینده وزن ۵۰- کیلوگرم تیم ملی کاراته بانوان کشورمان پس از ۲ پیروزی و یک شکست برای کسب مدال برنز برابر کاترینا کریوا از اوکراین به روی تاتامی رفت و توانست با نتیجه ۴ بر صفر به برتری برسد و مدال برنز را به گردن بیندازد. حریف بهمنیار برای کسب مدال برنز، نفر اول رنکینگ المپیک و نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۸ بود.  

در وزن منفی ۵۵ کیلوگرم طراوت خاکسار در گام نخست مقابل حریفی از اسلواکی به پیروزی رسید، اما در دور دوم مقابل حریفی از بلغارستان به تساوی صفر- صفر رسید تا با رای داوران حریف بلغارستانی پیروز این مسابقه شود و خاکسار نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت.

وقفه طولانی مدت از تاتامی بی تاثیر در عملکرد خوب کاراته کاها/ درخشش شاگردان هروی و خوشقدم در آسمان کاراته

در وزن منفی ۶۱ کیلوگرم رزیتا علیپور در دور نخست استراحت داشت و سپس جایسا ریستیک از اسلوونی را با نتیجه شش بر صفر در دور دوم شکست داد. او در دور سوم نیز مقابل آنتیا سروجینا از اوکراین به تساوی صفر - صفر رضایت داد تا در هانتی رای داوران را به خود جلب کند و راهی مرحله بعدی شود. او در دور چهارم با بتینا الستادساتر از نروژ مبارزه کرد و او را نیز با نتیجه هفت بر یک شکست داد. در دیدار نیمه نهایی علیپور، مروه کوبان از ترکیه را شکست داد تا اولین فینالیست ایران در اولین مرحله لیگ جهانی کاراته وان استانبول باشد.

متاسفانه نماینده شایسته کشورمان به دلیل مصدومیت به مدال نقره کاراته وان ترکیه بسنده کرد.

شیما آل سعدی دیگر نماینده ایران در این وزن بود که در دور اول با نتیجه ۲ بر یک "فاطیما ناز ینن" از ترکیه را شکست داد و در دور دوم نیز سیلویا هرست از سوئیس را با نتیجه ۴ بر یک پشت سر گذاشت. آل سعدی در دور سوم ولریا گلوبودا از روسیه را با نتیجه یک بر صفر شکست داد. او  سارا هرنکوا از اسلواکی را نیز با نتیجه پنج بر صفر در دور چهارم برد. در نیمه نهایی این وزن آل سعدی با نتیجه ۶ بر ۳ در مقابل جوانا پرکویچ از صربستان شکست خورد تا فینال تمام ایرانی را در این وزن از دست بدهد. در نهایت هم آل سعدی نتوانست مدال برنز را در رده بندی از آن خود کند.

در کاتای انفرادی آقایان ابوالفضل شهرجردی نتوانست به دور حذفی برسد و  کاتا تیمی ایران هم چندان موفق عمل نکرد.  

وقفه طولانی مدت از تاتامی بی تاثیر در عملکرد خوب کاراته کاها/ درخشش شاگردان هروی و خوشقدم در آسمان کاراته

در بخش کومیته  آقایان شرایط کمی بهتر بود. شاگردان شهرام هروی ۲ مدال با ارزش طلا و یک برنز را از این مسابقات توسط ذبیح الله پورشیب، سجاد گنج زاده و علی اصغر آسیابری به دست آوردند.

علی اصغر آسیابری در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم آقایان ۳ دور پیروزی در مقابل حریفانی از روسیه، گرجستان و آمریکا را به دست آورد، اما در دور چهارم مقابل لوئیجی بوسا نایب قهرمان جهان و قهرمان اروپا نتیجه را واگذار کرد. با راهیابی بوسا به فینال، او در جدول رپه شارژ حریفی از کشور مقدونیه را ۵ بر یک شکست داد و در نهایت مدال برنز این مسابقات را به گردن انداخت.

در وزن منفی ۶۷ کیلوگرم  امیر مهدی زاده بازیکن پر افتخار کاراته  در دور اول مقابل حریفی از کره جنوبی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. امیررضا میرزایی دیگر نماینده کشورمان در این وزن هم با پیروزی مقابل حریفانی از اوکراین و آلمان، در دور سوم در مقابل حریفی از مصر شکست خورد. با صعود حریف مصری به فینال، میرزایی در جدول شانس مجدد قرار گرفت و با یک پیروزی در مقابل حریفی از کرواسی و یک شکست مقابل حریف روسی دستش از مدال برنز کوتاه ماند.

در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم بهمن عسگری دیگر نماینده کشورمان بود که در دور اول با قرعه استراحت مواجه شد. او با پیروزی در مقابل حریفانی از قطر، کرواسی در مقابل حریفی از کوزو با نتیجه ۶ بر ۳ شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن منفی ۸۴ کیلوگرم با غیبت "یولداشف" کاراته کای قزاقستانی در دیدار فینال کاراته وان ترکیه در وزن ۸۴- کیلوگرم  ذبیح الله پورشیب، کاپیتان تیم ملی کاراته کشورمان عنوان قهرمانی کاراته وان استانبول ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد. این نخستین طلای تیم ملی کاراته در استانبول بود. پورشیب، کاپیتان تیم ملی کاراته کشورمان پیش از این در مسابقات کاراته وان امارات برابر یولداشف قزاق به برتری دست یافته بود.

وقفه طولانی مدت از تاتامی بی تاثیر در عملکرد خوب کاراته کاها/ درخشش شاگردان هروی و خوشقدم در آسمان کاراته

در وزن مثبت ۸۴ کیلوگرم هم  سجاد گنج زاده حریفانی از مصر، بلژیک، بلاروس و گرجستان را از سر راه برداشت تا در این دوره از مسابقات فینالیست شود. گنج زاده در فینال مقابل رضوان تالیبوف از اوکراین موفق شد با نتیجه ۷ بر صفر پیروز شود و دومین مدال طلای ایران را در لیگ جهانی کاراته وان استانبول کسب کند.

کاراته ایران با کسب ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز  به عنوان سومی این مسابقات رسید. ملی پوشان کاراته کشورمان مسابقات کسب سهمیه المپیک در مراکش را پیش رو دارند. امید است در ۲ بخش آقایان و بانوان بتوانیم با ۳ سهمیه کامل به مسابقات المپیک توکیو اعزام شویم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار