گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارتشی که به روز شد/۵؛

ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از زیر خاکستر اوج گرفت

ناوشکن بومی سهند یکی از دستاورد‌های مهم نیروی دریایی ارتش در حوزه حفظ و حراست از مرز‌های دریایی ایران است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات جدید کرده‌اند. حوزه دریایی و اهمیت سیادت ایران بر خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دریای خزر نیروهای مسلح کشورمان را واداشته تا به روزترین فناوری‌ها و تجهیزات را در حوزه دریایی داشته باشند.  به همین دلیل هم فعالیت های جدی نیروهای مسلح کشورمان برای ساخت  از ابتدای انقلاب آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد.

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

ناوگان دریایی ایران؛ محافظ تمامیت ارضی کشور

دریا‌های پیرامونی ایران از دیرباز تاکنون  برای ما اهمیت داشته و حفاظت از آن‌ها امری ضروری است. به همین دلیل هم از ابتدای قرن حاضر ارتش پهلوی اقدام به خرید ناوگان مدرن دریایی برای حفاظت از دریا‌های کشورمان کرده بود. این فعالیت‌ها تا ۱۳۵۷ با خرید کشتی‌ها و شناور‌های خارجی ادامه داشت و تمام امور مربوط به آن‌ها توسط مستشاران خارجی انجام می‌شد. این مستشاران خارجی همچون سایر عرصه‌های نظامی در عرصه دریایی نیز حضور داشتند و به افسران ایرانی اجازه ورود به تعمیرات اساسی و اورهال این تجهیزات را نمی‌دادند.

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت و ظرفیت را برای متخصصان ایرانی ایجاد کرد تا بتوانند با دانش خود تجهیزات و تسلیحات دریایی همچون ناوشکن‌ها و ناوچه‌های خود را اورهال کرده و از طریق مهندسی معکوس بتوانند انواع جدیدی از آن‌ها را بسازند. این تلاش‌ها در دوران جنگ تحمیلی به اورهال یا بازآماد شناور‌ها اختصاص داشت و در سال‌های پس از جنگ به سوی طراحی و ساخت انواع جدیدی از شناور‌ها معطوف شد. ناوشکن جماران را می‌توان اولین و موفق‌ترین تلاش ایران در طراحی و ساخت ناوشکن‌های بومی دانست. این تلاش‌ها در ادامه به ساخت ناوشکن بومی سهند نیز منجر شد که در سال ۱۳۶۷ توسط نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت.

متخصصان نیروی دریایی ارتش در ساخت زیردریایی‌های جدید در کلاس‌های غدیر و فاتح نیز ورود کردند و به صورت خودکفا توانستند تا زیردریایی‌های روسی کیلوکلاس را بدون کمک خارجی اورهال کنند.  

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

ناوشکن سهند یکی از ناوشکن‌های بومی و تولید داخل کشورمان است که توسط متحصصان نیروی دریایی ارتش در سال ۱۳۹۷ رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق شد.


بیشتر بخوانید


ناوشکن سهند؛ سیمرغ دوباره برمی‌خیزد

دوشنبه ۲۹ فروردین ۶۷، ناوشکن سهند در درگیری با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس مورد هدف قرار می‌گیرد و پس از آتش گرفتن به اعماق خلیج فارس فرو می‌رود. حالا سال ۱۳۹۷ است و چندین سال از آن روز تلخ گذشته که متخصصان ایرانی نیروی دریایی ارتش تجربه موفق ساخت ناوشکن جماران را این بار در ناوشکن سهند تکرار و آن را دوباره احیا می‌کنند، اما با ساخت نمونه کاملا ایرانی.

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

ناوشکن سهند از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

ناوشکن سهند سومین ناوشکن از کلاس موج است که در ۷ آذرماه سال ۱۳۹۷ با حضور فرماندهان ارتش رونمایی و به ناوگان منطقه یکم امامت نداجا الحاق شد.  

ابعاد ناوشکن سهند

ناوشکن سهند یکی از ناوشکن های کلاس فریگیت در مقیاس بین الملل محسوب می شود که با طول ۹۴ متر، عرض ۱۱ متر و ارتفاع ۱۶ متر از چهار دک در زیر و سه دک بالای دک اصلی تشکیل شده است. 

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

سازه ناوشکن سهند

سازه و کاسه ناوشکن سهند از فلز ساخته شده و استحکام بیشتری در برابر اصابت گلوله دارد.

سیستم انتقال قدرت ناوشکن سهند

گیربکس‌های ناوشکن سهند نیز از نسل گیربکس‌های جدید و بومی  ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که به علت ترکیبی بودن می‌توانند همزمان با دو موتور بر روی یک شَفت پروانه کوپل کنند. سیستم کنترل زاویه پروانه موتور‌های سهند این امکان را برای آن ایجاد می‌کند که فرآیند سوخت‌گیری و انتقال با یک واحد پشتیبانی به آسانی اجرا شده و در مدت زمان کوتاهی، سرعت این ناوشکن از حداقل سرعت به بیش از ۲۵ گره دریایی (۴۷ کیلومتر در ساعت) یعنی بیشینه سرعت برسد.

علاوه بر این‌ها، ناوشکن سهند از یک سیستم محرک ترکیبی بهره می‌برد که در شرایط متفاوت رزمی و وضعیت‌های مختلف آب و هوایی، قابلیت حفظ تحرک خوبی را به این شناور می‌دهد. قابلیت رادارگریزی این ناوشکن را هم باید به سایر قابلیت‌های این ناوشکن اضافه کرد.

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

جغرافیای ماموریت ناوشکن سهند

جغرافیای ماموریت این ناوشکن آب‌های شور است و به همین دلیل هم به شدت به پشتیبانی و رسیدگی مستمر نیاز دارد. همچنین به منظور دریانوردی‌های طولانی‌تر، علاوه بر یخچ‍ال‌های بزرگتر، مخزن‌های بیشتری برای ذخیره سوخت و آب در بدنه سهند ایجاد شده است و این ناوشکن تا ۱۵۰ روز دریامانی دارد.

ژنراتورهای تامین برق ناوشکن سهند

تأمین برق مورد نیاز ناوشکن سهند از طریق چهار ژنراتور که به صورت دو به دو در دو محل مجزا قرار دارند، انجام می‌شود. البته در سیستم برق این ناوشکن، تأمین نیاز‌های الکتریکی براساس نوع استفاده از دستگاه‌ها، ولتاژ و فرکانس خاصی به کار گرفته می‌شود. دو ژنراتور همواره فعال و دو ژنراتور نیز در حالت نیمه فعال هستند تا در صورت لزوم وارد مدار شوند.

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

تجهیزات دفاعی ناوشکن سهند

ناوشکن سهند از توپ‌های ضد سطحی و ضد هوایی، سامانه‌های موشکی و اژدر‌های بومی به همراه پرتابگر‌های آن‌ها که بهینه‌سازی شده اند، آماده بهره‌برداری و تأمین امنیت شناور‌های ایرانی و غیر ایرانی در آب‌ها هستند. بُرد موثر این سلاح‌ها، تا شعاع چهار کیلومتری برآورد می‌شود.

رادارگریز بودن سهند

یکی دیگر از ویژگی های راهبردی ناوشکن سهند این است که بازتاب رادار کمتری نسبت به ناوشکن جماران دارد و از این رو کمتر قابل شناسایی است.

عید ۴ / ناوشکن سهند؛ سیمرغی که از خاکستر برخاست + فیلم

سکوی بالگرد ناوشکن سهند

ناوشکن قبلی سهند فاقد پد فرود بالگرد بود و در این نمونه به علت اهمیت نشست و برخاست بالگرد این قسمت تعبیه شده است.

کارشناسان درباره ناوشکن سهند چه می‌گویند؟

شبکه تلویزیونی «یورونیوز» در گزارشی با اشاره به توانمندی‌های این ناوشکن خبر از رونمایی و الحاق آن توسط فرمانده کل ارتش خبر داد.

پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست»، درباره الحاق سهند به نیروی دریایی ارتش و ویژگی‌های رزمی آن می‌نو‌یسد که حتی اگر ناوشکن سهند آغازگر تنش میان تهران و واشنگتن نباشد، نمایش موفقیت‌آمیز قابلیت‌های رادارگریزی این ناوشکن می‌تواند مایه شرمساری نیروی دریایی آمریکا شود.

پایگاه خبری «NRT» وابسته به اقلیم کردستان عراق هم طی مطلبی در توئیتر از ویژگی رادارگریزی ناوشکن سهند پرده برداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۴۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
درود و خداقوت بر غیرت اسلامی میهنی ملیتان باد انشاءالله روز به روز هفته به هفته ماه به ماه سال به سال از هر لحاظ پشرفته تر از قبل مستقلتر از قبل خودکفاتر از قبل ابرقدرت تر از قبل باشید .
چو ایران نباشد تن من مباد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Germany
رضا
۱۹:۱۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
سلام شاید ما در اقتصاد کشور شکست داشتهباشیم ولی اگر قدرت مان هم ضعیف باشد مارا تکه تکه می کنند پس این افتخار است که نیروی بازدارنده هنوز فعال است انشالله در دوره جدید اتفاق های خوبی برای اقتصاد خواهد افتاد با یک رییس جمهور ملی گرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
فکر نکنم خیلی رادار گریز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
شما با فکرتون میزان رادار گریزیش رو مشخص میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
تیروی دریایی باید یک سیستم سپر موشکی ایجاد کند تا بتواند برتهدیدات دشمن پیش دستی نماید که این سپر موشکی می تواند برپایه منحرف نمودن شلیکهای موشکی وتوپخانه ای دشمن باشد یا بر پایه ایجاد حرکت تصنعی جزری ومدی و چرخشی شتابی شناور یا طرح تقابل شلیک به خود شلیک دشمن به گونه ای که با این طرح دورتا دور بدنه کشتی شهرک موشک آماده شلیک تعبیه شود ومانند یک جوجه تیغی عمل نماید وگلوله ها وموشکهای زمینی وهوایی دشمن را قبل از رسیدن به عرصه کشتی بطور خودکار درهوا ودر مسافت یک کیلومتری بزند یا برای آنها تغییر مسیر ایجاد کند که لازمه این کار دسترسی دقیق وماهواره ای یا چسباندن تراشه الکترونیکی به بدنه کشتی دشمن است تا به محض شلیک از سمت مقابل یا ازسمت جناحین آتشبارها و موشکها شلیکهای دشمن را نابود یا منحرف سازند و طرح دیگر سپر کشتی اینست که یک سیستم ضد سلاح درکشتی طراحی شود که بتواند لوله توپ و دهانه و حفره موشک انداز دشمن را منهدم سازد که با این سیستم یک سامانه ازتمام زوایا به لوله توپخانه دشمن شلیک می کند ولوله توپخانه رامنفجر کرده وعمل شلیک دشمن متوقف می شود و موشک اندازها راهم بصورت الکترونیک دچار اختلال می نماید ودراولین فرصت بصورت بارشی به آنها موشکهای کوچک ولی سوزنی و مخرب شلیک می کند یعنی سیستم دشمن دچار اختلال می شود ونیازی به استفاده موشکهای پرهزینه وتخریبی نیست وموشکچه ها کمترقابل رصد و مهار کردن هستند و وقتی سامانه دشمن مختل شود دیگر نیازی به سپر موشکی نخواهد بود.و تجربه نشان داده درفوتبال بهترین دفاع حمله است ولی درجنگ بهترین حمله خنثی سازی و مین گذاری ومانع گذاری برای حمله دشمن است که هزینه بالاتر دارد ولی جان سربازان حفظ می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
اگه بخوان چیزی تواید کنن منتظر حرف تو نیستند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۲:۳۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
چه حرفیه میزنی نادان هر فردی باید هر نظری به ذهنش میرسه و می‌دونه برای کشورش خوبه بیان کنه چه گوش بدن چه گوش ندن ،بهر جهت پیشنهاد دادن هر چند ریز هم لیاقت و شایستگی میخواد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
علم جدیدی که نیروی دریایی درحماسه اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیتهای فنی وعلمی خود اضافه نماید علم حفظ شناورها درعرصه دریا وعدم سقوط به عمق دریا حتی با نابود شدن کل شناور در درگیریهای نظامی است یعنی در دوسر و وسط زیر کشتی ها باید یک مکانیسم ضد حریق ونسوز ومستحکم و بلاک طراحی وساخته شود که عدم سقوط شناورهای نظامی را در مواقع درگیریها وآسیب دیدگی های جزئی وبخشی وحتی کلی را تضمین نماید واین مکانیسم ها نیازبه سالها مطالعات عمیق علمی داردولی ازآن می توان بعنوان یک فناوری با قابلیت صادرات تکنولوژی وکسب درآمد ملی نگاه کرد ومهم ترازهمه قدرت دریایی آمریکا را مهار کرد و نقطه قوت او را درسلطه گری وزورگویی به نقطه ضعف وآسیب پذیریش مبدل ساخت. این پروژه هزینه سرسام آوری دارد ولی با توجه به اهداف ونیّاتی که درآن نهفته است کاری ارزشمند ومهم است.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۲۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
آفرین ،اگه دانشمندان و نخبگان و دانشجویان بتوانند این ایده ها را عملی کنند ،پیشرفت بزرگی در نیروهای دریایی آشکار خواهد شد و نیروی دریایی آسیب پذیری و تلفات کمتری خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
اشتباه دیس لایک دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
نقطه ضعف بزرگ تمامی کشتی های ایرانی نداشتن سیستم دفاع نقطه ای ! البته شنیدم ساخته شده ولی چرا نصب نمیشه ؟؟؟
امروزه تمامی سازه های دفاعی دریائی دارای سیستم دفاع نقطه ای هستند ! مانند سیستم فالانکس
حتما" باورتون نمیشه که مردم از شما که متن میذارین کارشناس تر باشند ؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
نصب هم کردن سرچ کن ببین
Germany
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
آخه دو کیلو پرتقال ۳۵هزارتومن؟؟؟؟؟؟؟
دو کیلو مرغ اگه گیرت بیاد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومن؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۸:۳۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
چه ربطی داشت؟!
Germany
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
وقتی مردم هیچ آسایشی ندارن هیچ امیدی به آینده ندارن....راه کره شمالی رو چه باسرعت دارید پیش میرید..احسنت
Iran (Islamic Republic of)
Sajjad
۱۶:۴۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
سال ۹۶ که براش می رقصیدین به جایی این که چششتون رو باز کنید و انتخاب درست انجام بدیم حالا هم باید نتیجه اش رو ببینید در ضمن نیروی نظامی کارش چیز دیگه اس ربطی به گرونی این چیز ها نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
نیروی نظامی کارش چیز دیگه است وزیر اقتصاد که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
ماهم پولداریم به ماچه که بقیه گشنه و فقیرن.
ربطی به ما نداره.
بنی آدم اعضای یک پیکرند هم شما نقض میکنی با این حرفات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
کشور آلمان بعد از جنگ جهانی خلع صلاح شده و ارتش هم نداره. بیخود حسودی نکنید. اگه رو لبه تکنولوژی داریم راه میرسم تحمل کنید ببینید. انشاالله قدم های بعدی با فیزیک پلاسما........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
شما چشاتو خوب باز کن به شعار رای نده به برنامه رای بده انشالله اونوقت میبینی اقتصاد چطوری میشه مثل العان نیروهای نظامی که برنامه دارن و روز به روز پیشرفت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
عزیز بنی آدم اعضای یکدیگرند، شما از یه طرف میگید نظامی ها نباید در سیاست دخالت کنن از یه طرف میگید چرا کاری نمیکنن؟تکلیف خودتونو مشخص کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
کشتی های ما باید بتوانند موشک کروز و بالاستیک شلیک کنند

روی زیر دریایی با قابلیت شکلیک موشک بالستیک لطفا کار کنید

خیلی ممنون از همه دست اندر کاران حوزه دفاعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
عمل مسوولان که اینو نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۲:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
نیروی دریایی نیرویی صفر تا صد تجهیزات محور است و هر چه مجهزتر و متنوع تر و کارخانجات دریایی در سواحل و چه در فراتر از سواحل بیشتر باشند بر مانور ما می‌افزایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
حالا دیگر، نوبت مانورهای اقیانوسی است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۵۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
با آرزوی ساخت هر چه زودتر ناوهای هواپیمابر و پیشران های اتمی و به امید حضور همیشگی و جاویدان ایرانیان در همه آبهای جهانی و بین‌المللی.
آخرین اخبار