۵ موزه تخصصی در لاهیجان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از راه‌اندازی ۵ موزه تخصصی در شهرستان لاهیجان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود حلاج پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: موزه‌های تخصصی فناوری ابریشم، اسناد تاریخی گیاه‌شناسی و کشاورزی، باغ‌موزه گیاه‌شناسی، موزه زنده چای و سایت‌موزه حکومت آل‌کیا در ماه‌های آتی در لاهیجان ایجاد خواهد شد.

او افزود: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه کشور و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ساختمان‌های تاریخی شهرستان لاهیجان پس از انجام مرمت به منظور راه‌اندازی این موزه‌های تخصصی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: با توجه به قدمت دیرینه صنعت ابریشم در لاهیجان و لزوم بازمعرفی پتانسیل موجود در این حوزه در سطح کشوری و جهانی، مقرر شد ساختمان تاریخی فلاطوری این شهرستان که در گذشته و با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان مورد مرمت قرار گرفته است، به عنوان موزه فناوری ابریشم به بهره‌برداری برسد.

حلاج پور ادامه داد: این اقدام، گامی بزرگ در راستای ثبت جهانی صنعت غنی ابریشم لاهیجان به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی این اداره‌کل در معرفی داشته‌های غنی فرهنگی استان گیلان خواهد بود.

او با بیان اینکه پرونده ساختمان تاریخی فلاحت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی از دیگر موارد مطرح شده است که مرمت و تبدیل این بنای تاریخی به موزه اسناد تاریخی گیاه‌شناسی و کشاورزی شهرستان لاهیجان و بهره‌برداری از آن در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: استفاده از ظرفیت ۵۳ هکتاری باغ مجاور بنای کاشف‌السلطنه و موزه چای لاهیجان و تبدیل آن به باغ‌موزه گیاه‌شناسی با استاندارد‌های علمی، نقش پررنگی در معرفی پوشش‌های گیاهی متنوع منطقه شرق گیلان خواهد داشت.

حلاج‌پور صنعت چای لاهیجان را یکی از شناخته‌شده‌ترین شاخصه‌های این شهرستان در بین گردشگران توصیف کرد و اظهار داشت: ساختمان هوختیف نخستین کارخانه چای صنعتی لاهیجان برای معرفی هر‌چه بیشتر فرایند تولید چای و فرهنگ چای این شهرستان به عنوان موزه زنده چای مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به حکومت نزدیک به ۳ قرن خاندان شیعی آل‌کیا در گستره جنوبی دریای خزر گفت: با پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان و با هماهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه گیلان مقرر شد مجموعه تاریخی شیخ‌زاهد گیلانی به عنوان سایت‌موزه حکومت آل‌کیا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: این امر به مانند مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در استان اردبیل، می‌تواند معرف فرهنگ غنی آل کیا و نقش آن‌ها در توسعه منطقه شمال کشور در سالیان گذشته باشد.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.