کتاب «خبرنگاری بحران» در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد

کتاب «خبرنگاری بحران» اثر حسن قربانی، عصر امروز در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از کتاب «خبرنگاری بحران» اثر حسن قربانی با حضور عباس هنرمند، رئیس باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نوباوه نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی محمد حسین شاهنگی معاون فرهنگی انتشارات سروش و حسن قربانی نویسنده کتاب در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

در این مراسم عباس هنرمند، رئیس باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دوران فعالیتمان یک خلا میان کتاب‌های آکادمیک حوزه ارتباطات و آنچه در عمل رخ می‌داد احساس می‌کردیم؛ به همین دلیل تمام آنچه انجام می‌دادیم، تجربی بود. کتابی که واقعیت‌های حوزه خبر و نیاز‌های خبرنگار را نشان دهد وجود نداشت.

کتاب «خبرنگاری بحران» در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد

وی افزود: از این رو حسن قربانی دست به قلم شدند و این کتاب را نوشتند. الان باید بتوانیم از کتاب هایی، چون خبرنگاری بحران استفاده کنیم. نگارش این کتاب‌ها هم به دوستانی که تازه به کار خبر وارد می‌شوند کمک می‌کند هم الگویی برای خبرنگاران خواهد بود.

در این مراسم بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک مسئله بسیار مهم که امروز اتفاق می‌افتد، استفاده از تجربیات خبرنگاران در قالب یک کار آکادمیک است. بسیاری از وزیران و خبرنگاران کشور‌های دیگر در دل واقعه حضور دارند. پس از آن بلافاصله کتابشان که درباره آن اتفاق است، منتشر شد. همین بحث بزرگترین کمبود ما در جامعه است.

کتاب «خبرنگاری بحران» در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد

وی افزود: پنجاه و هفت، پنجاه و هشت ساعت خاطراتم را از دوران دفاع مقدس ضبط کردم این خاطراتم تاکنون در قالب کتاب منتشر نشدند. حسن قربانی کم حرف می‌زد و بیشتر می‌نوشت شاید بگوییم مطالب کتابش از بدیهیات کار خبر است، اما کسانی که همت می‌کنند و آثاری در این باره خلق می‌کنند در جامعه شان تاثیر می‌گذارند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حسن قربانی برای نگارش کتابش هم کار تحقیقی انجام داد هم تجربیاتش را در زمینه خبرنگاری نقل کرد. هفتصد تا هفتصد و پنجاه صفحه خاطراتم را از جنگ نوشتم، اما هنوز منتشر نشده است.

در این مراسم محمدحسن شاهنگی، معاون فرهنگی انتشارات سروش با اشاره به اینکه حسن قربانی از پیله تنهایی اش خارج شد و تجربیاتش را در قالب کتاب به مخاطبانش منتقل کرد گفت: خبرنگاری را جزء مشاغل سخت درنظرمی گیرند و بحران یک شرایط ویژه است که برای هرکسی هیجان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود به سمتش برود. در کتاب «خبرنگاری بحران» فقط به بحران زایی اشاره نمی‌شود، بلکه از بحران زدایی هم سخن به میان می‌آید. همچنین تجربیات غنی شان در زمینه خبرنگاری در کتاب مطرح می‌شود و مطالب آن در حد مباحث نظری متوقف نمی‌شود.

کتاب «خبرنگاری بحران» در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد

وی افزود: انتشارات سروش تمایل دارد با هماهنگی با بیژن نوباوه هفتصد و پنجاه صفحه خاطره شان را از جنگ منتشر کند. همین مجموعه می‌تواند جلد‌های دیگری داشته باشد. چرا از کتاب‌های ما در قالب خبرنگار نوشت دیر استفاده می‌شود یا پس از گذشت زمانش منتشر می‌شود؛ درحالی که این اتفاق مبارک باید در کوران حوادث و همزمان با آن روی دهد و تعامل علمی فرهنگی ایجاد شود.

در این مراسم حسن قربانی، نویسنده کتاب خبرنگاری بحران درباره کتابش بیان کرد: قبل از اینکه کتاب منتشر شود، به یکی از خبرگزاری‌های بزرگ دادم. آن‌ها درباره این جمله کتابم «ایران یکی از بحران خیزترین کشور‌های دنیاست» نوشته بود این جمله در کتابشان باعث می‌شود دشمنان از این جمله بهره برداری کنند. این مسئله باعث تاسفم شد. الان نگاه بسیاری از مسئولان ما نسبت به بحران همین است. نگاه رسانه‌ها و خبرنگاران باید نسبت به بحران تغییر کند. الان بحران را در سیل، زلزله، سیل، طوفان و آتشفشان می‌بینیم درحالی که به این‌ها خلاصه نمی‌شود.

کتاب «خبرنگاری بحران» در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد

این نویسنده ادامه داد: کتاب خاطراتم درباره مسائل تاریخی را هنوز منتشر نکردم. هرجا برای انتشار می‌برم با باید‌ها و نباید‌هایی مواجه می‌شوم. امیدوارم این کتابم منتشر شود و آخرین کتابم باشد. پس از آن اثر دیگری ننویسم.

در پایان مراسم از کتاب «خبرنگاری بحران» رونمایی شد.

کتاب «خبرنگاری بحران» در باشگاه خبرنگاران جوان رونمایی شد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار