قفسه‌ دارویی منزلتان را خانه تکانی کنید

یک دکتر داروساز گفت: خانواده‌ها با ساماندهی قفسه‌های دارویی منازل در ایام خانه‌تکانی از مسمومیت دارویی جلوگیری کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرور قدیمی دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: خانواده‌ها ضمن انجام خانه‌تکانی نوروز، در منازل با کیسه‌های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف‌شده مواجه خواهند شد که توصیه می‌شود جعبه یا قفسه دارویی خود را طبق دستوراتی که در این مورد داده می‌شود، ساماندهی کنند.

او افزود: در اولین اقدام باید دارو‌هایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرا رسیده است، از بسته‌بندی اصلی خارج کنید و دور بریزید و برای جلوگیری از مصرف نابجای دارو‌های دور ریخته شده، بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های‌تر مانند تفاله چای مخلوط کنید تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف دارو‌ها از سوی کودکان و ... شود.

این دکتر داروساز ادامه داد: خانواده‌ها، به خصوص افرادی که دارو مصرف می‌کنند، باید توجه داشته باشند که تاریخ انقضاء به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، بر روی شیشه آمپول و ویال‌های تزریقی و در خصوص پماد‌ها و کرم‌های موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم و یا روی جعبه مقوایی آن‌ها حک‌شده است.

قدیمی تاکید کرد: شربت‌های تاریخ گذشته را در فاضلاب خالی کنید و شیشه‌های آن را دور بریزید و سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک‌ها را بعد از گذشت ده روز از مصرفشان داخل سطل زباله بیندازید.

او، همچنین در مورد قطره‌های چشمی گفت: قطره‌های چشمی که از باز شدن در آن یک ماه گذشته است دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند و آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته را در کیسه زباله بریزید.

این داروساز همچنین گفت: بسیاری از لوازم آرایشی هم بعد از مدت اعلام‌شده بر روی بسته‌بندی، در صورت استفاده عوارض ایجاد می‌کنند. تاریخ انقضاءکرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی (بسته به نوع فرآورده) از ۶ ماه تا ۲۴ ماه پس از باز کردن در ظرف است که به صورت یک عدد در کنار تصویر یک قوطی با در بازشده روی بسته‌بندی فرآورده ترسیم می‌شود.

 قدیمی درباره دارو‌هایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرا نرسیده است، ولی استفاده‌ای در منزل ندارد هم بیان کرد: این دارو‌ها قابل بازگشت به داروخانه و مراکز مشابه نیست و بهتر است دور ریخته شوند.

او تاکید کرد: ممکن است در ایام تعطیلات عید دسترسی شما به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آن‌ها مقدور نباشد، ولی همیشه دسترسی به داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌هایی که به صورت نوبت از پیش تعیین فعال است، وجود دارد.

 دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان کرد: چنانچه شما و یا بستگانتان، به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات در اختیار دارید، زیرا بسیاری از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد تشنج، دارو‌های بیماری‌های قلبی و فشارخون، دارو‌های ضد افسردگی و اختلالات عصبی، دارو‌های ضد دیابت و چربی خون و برخی دارو‌های مسکن و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها، باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.