ماهی قرمز را در سفره هفت سین ۱۴۰۰ بنشانیم یا نه؟

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان توصیه‌هایی درخصوص خرید ماهی قرمز با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس ارائه داد.

رضا اسدی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بیمار‌های بسیار نادری می‌توانند از ماهی قرمز به انسان سرایت پیدا کند و در کل جزو گونه‌های سالم تلقی می‌شوند، اما در برخورد و شرایط نگهداری آن‌ها باید دقت بسیاری داشته باشیم.

او در تشریح لزوم رعایت نکات بهداشتی و شرایط نگهداری ماهی‌های قرمز سفره هفت سین بیان داشت: این آبزیان جزو گونه‌های بومی کشور محسوب می‌شوند و سازمان دامپزشکی چند نکته در خصوص این دسته از ماهی‌ها مورد توجه قرار می‌دهد، زیرا بحث سلامت ماهی جزو نخستین و مهم‌ترین نکات به شمار می‌رود و باید در هنگام خرید به آن توجه کرد.

اسدی با تأکید بر بی‌خطر بودن ماهی‌های قرمز، افزود: مکانی که ماهی در آن نگهداری می‌شود بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌شود آن‌ها در آکواریوم‌ها با رعایت شرایط بهداشتی نگهداری شوند، ضمن اینکه نباید آب شهری را به‌صورت مستقیم برای ماهی‌ها استفاده کنیم و نیاز است برای مدتی آب در حالت راکد قرار گیرد تا کلر موجود در آن از بین برود.

این مقام مسئول تعویض آب ماهی‌ها هر ۲ الی ۳ روز را الزامی دانست و ادامه داد: البته نیازی به تعویض همه آب محفظه نگهداری نیست و اگر حدود ۳۰ درصد از آب مخزن تازه شود کفایت می‌کند، ضمن اینکه استفاده از محلول نمک خوراکی ۳ درصد برای شست‌وشو محل نگهداری و آکواریوم بسیار گزینه مناسبی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان در رابطه با انتخاب ماهی سالم اظهار داشت: ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد، همچنین افراد در هنگام خرید دقت کنند ماهی دچار ضایعات پوستی نباشد و از ظاهری سالم و معمولی برخوردار باشد و از خریداری ماهی‌های بی‌حال خودداری شود.

اسدی تصریح کرد: ماهی‌های قرمز خوراک اندکی دارند، بطوریکه روزانه ۲ وعده غذا کفایت می‌کند و نیازی نیست همه محفظه نگهداری ماهی را از غذا پر کنید، چراکه این مسئله به خودی‌خود باعث به وجود آمدن آلودگی و مرگ ماهی می‌شود، ضمن اینکه توصیه می‌شود در دمایی بین ۲۲ الی ۲۶ درجه نگهداری شوند، در غیر اینصورت ماهی جان خود را از دست می‌دهد.

او گفت: طول عمر ماهی‌ها، اگر در شرایط مناسب قرار گیرند به راحتی ۵ سال زندگی می‌کنند، اما اگر ماهی به خوبی نگهداری نشود، عمر کوتاهی خواهد داشت و در صورت نگهداری صحیح از ماهی قرمز، عمر آن نیز تا ۲۰ سال یا بیشتر می‌رسد.

اسدی با تاکید بر اینکه ماهی‌های قرمز هیچ‌گونه عوارض پوستی را به دنبال ندارند، گفت:، اما توصیه می‌شود کودکان، افراد مسن و افرادی که از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند از تماس با ماهی قرمز پرهیز کنند و در صورت جابجایی آن‌ها از دستکش استفاده کنند، همچنین بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت ادره کل دامپزشکی استان خوزستان خریداری کنند و تا حد ممکن از دست‌فروشان ماهی قرمز نخرند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۱۶:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
با اینهمه مرگ و میر و کرونا، دلخوشی واسه عید گرفتن نمونده، ماهی قرمز پیشکش