ابراهیم کالین: ترکیه از سامانه روسی اس ۴۰۰ صرف نظر نمی‌کند

سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد آنکارا به هیچ وجه از سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه صرف نظر نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ با بیان اینکه تصمیم خرید اس۴۰۰ یک شبه گرفته نشده، گفت: آنکارا به هیچ وجه از در اختیار داشتن سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه عقب نشینی نخواهد کرد.

کالین افزود: روند مذاکرات با مسکو برای دومین سری از سامانه موشکی اس۴۰۰ ادامه دارد. این در حالی است که مقامات پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا اخیرا خواسته اند آنکارا از سامانه روسی اس۴۰۰ دست بکشد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد این سامانه صرفا دفاعی است و با سیستم‌های ناتو ادغام نخواهد شد.

وی گفت: آنکارا برای حل مشکلات با آمریکا از طریق مذاکره و گفتگو تلاش خواهد کرد.

کالین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت بایدن در سوریه گفت: مهمترین چالش و اختلافمان با واشنگتن بر سر حمایت از‌ «ی پ گ» است. شواهد نشان می‌دهد آمریکا به رغم اعتراض و نگرانی‌های ترکیه همچنان به حمایت از این گروه ادامه می‌دهد.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه ۲/۵ میلیارد دلاری سامانه‌های اس۴۰۰ را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا و تهدید به تحریم ترکیه مواجه شد. واشنگتن بار‌ها درباره پیامد‌های فعالسازی این سامانه روسی به آنکارا هشدار داده است.

دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اعتراض به خرید این سامانه، در چارچوب قانون کاتسا، ضمن کنار گذاشتن ترکیه از پروژه تولید جنگنده اف۳۵ و امتناع از تحویل یکصد فروند اف ۳۵ خریداری شده به این کشور، از آذر ماه سال جاری سازمان صنایع دفاع ترکیه و اسماعیل دمیر، رئیس این سازمان را در فهرست تحریم قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار