۲۰ میلیون قطعه ماهی قرمز مهمان سفره‌های هفت‌سین ایرانیان

کاشانی‌ها با تولید۲۰ میلیون قطعه ماهی قرمز برای سفره‌های هفت‌سین اولین هدیه نوروزی را تقدیم هموطنان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نوروز، عید باستانی ایرانیان در هنگامه رسیدن بهار و پایان سرمای زمستان است. نوروز را ایرانیان با رسوم خاصی گرامی می‌دارند که مهمترین آن چیدن سفره هفت سین است؛ هفت سینی با آرزوی سلامت و سعادت که میهمانی کوچک در کنار خود دارد ماهی قرمز.

ماهی قرمز هفت‌سین، شاداب و جذاب

عباس تراب زاده، کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار ما، نوروز را از زیباترین و ماندگارترین آیین‌های ایرانی دانست و گفت: ماهی قرمز در سفره هفت سین نمادی از زایش، تازگی، شادابی و تکاپو است.

این کارشناس میراث ناملموس اضافه کرد: ماهی قرمز، جدا از حس زندگی که با چرخش خود ایجاد می‌کند به دلیل رنگ سرخش، مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت را تداعی می‌کند.

کاشان بزرگترین تولیدکننده ماهیان زینتی در کشور

مجید احمدی‌مقدم مسئول بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، گفت: این شهرستان با تولید سالیانه ۴۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی رتبه اول تولید این ماهیان را در استان و کشور دارد.

به گفته او، تولیدکنندگان ماهی زینتی شهرستان کاشان در بیش از ۵۰۰ واحد مشغول فعالیت هستند که عمده آن‌ها در منطقه راوند است.

مسئول بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کاشان با تاکید بر ارتقای دانش فنی، تجهیز، نوسازی واحدها، تکثیر و رشد نژاد‌های جدید ماهیان زینتی در کاشان گفت: هشت گونه ماهی زینتی شامل انواع سویه‌های گوپی، خانواده سیچلاید، کت فیش (لجن خوار)، پنکوسی، آنجل، ماهی کوی باله بلند و کوتاه، خانواده تترا و مولی است.

احمدی‌مقدم، با اشاره به تولید ۲۰ میلیون قطعه گلدفیش‌های معمولی، رد کپ، کالیکو و بلک مور برای شب عید گفت: همه گیری کرونا و کاهش تقاضا در بازار، بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به صنعت پرورش ماهیان زینتی کاشان خسارت زده است.


۲۰ میلیون قطعه ماهی قرمز کاشان مهمان سفره‌های هفت‌سین ایرانیان


ترکیه و عراق، مشتری ماهیان زینتی کاشان

او با اشاره به تلاش تولیدکنندگان کاشانی برای یافتن بازار‌های هدف در آن سوی مرز‌ها بیان کرد: امسال موفق شدیم ۴۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی را به کشور‌های ترکیه و عراق صادر کنیم.

مسئول بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کاشان یکی از مهمترین مسائل را در صادرات ماهیان کاهش زمان توقف محموله در گمرک دانست و گفت: به‌طور کلی حداکثر زمان حمل و نقل ماهی ۳۰ ساعت است و هرچه این زمان بیشتر شود تعداد ماهی قابل حمل در هر مجموعه کاهش پیدا می‌کند و بر قیمت تمام شده محصول برای صادر کننده اثر می‌گذارد.

به گفته احمدی‌مقدم، خرید ماهی زینتی مستلزم انعقاد قرارداد با پرورش دهندگان و تحویل ماهی نیز پس از پایان دوره پرورش است.

او درباره برنامه‌های آینده جهاد کشاورزی برای پرورش ماهیان زینتی گفت: برای دایر کردن شهرک پرورش ماهیان زینتی با استقرار ۲۲۰ واحد برنامه ریزی و مراحل تخصیص زمین، تسطیح و خیابان کشی را با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل طی کرده ایم.

مسئول بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کاشان اظهار کرد:، اما راه اندازی شهرک منوط به تامین آب با ظرفیت حداکثری برای ۲۲۰ میلیون قطعه ماهی است.

احمدی‌مقدم اضافه کرد: راه اندازی این شرکت امکان ایجاد اشتغال ۶۶۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

کرونا به تولیدکنندگان ماهیان زینتی هم ضرر زد


محمود ملایی تولیدکننده ماهیان زینتی در راوند کاشان با اشاره به اینکه از سال ۷۰ تولید و پرورش این ماهیان را بدون نیروی کار آغاز کرده است گفت: ابتدا سالیانه نزدیک به ۱۰ هزار قطعه ماهی زینتی در این واحد تولید می شد.

او که در سال‌های ۸۰ تا ۹۴ توانسته به عنوان تولیدکننده نمونه استانی و کشوری معرفی و حتی یک سال جزو نمونه‌های رکوردشکن‌های کشور در بهینه‌سازی مصرف گاز برای سالن‌های پرورش ماهی و استخر شود گفت: با همکاری جهاد کشاورزی توانستم این نوع ماهی‌های آکواریومی را تولید کنم.

این تولیدکننده ماهیان زینتی به خسارات ناشی از شیوع کرونا هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه با آمدن میهمان ناخوانده کرونا در منطقه راوند که قطب پرورش ماهی زینتی ایران است تولیدکننده‌ها نتوانستند به رکود هر ساله خود در تولید ماهیان زینتی و به ویژه ماهی قرمز برسند و متأسفانه هیچ‌گونه کمکی از هیچ نهادی به ما نشد و این در حالی است که ۸۰ درصد ماهیان زینتی کشور را تولید می‌کنیم.

۲۰ میلیون قطعه ماهی قرمز کاشان مهمان سفره‌های هفت‌سین ایرانیان

سایه گرانی و مشکلات بیمه‌ای بر سر استخر‌های پرورش ماهی

ملایی افزود: از سوی دیگر۲۵۰ درصد افزایش قیمت خوراک ماهیان همراه با افزایش حقوق کارگر و بیمه به دغدغه‌های ما اضافه کرده است.

او ادامه داد: متاسفانه بیمه تولیدکنندگان ماهیان زینتی که جزو بیمه کشاورزان بود از این فهرست خارج شد و هزینه سنگین پرداخت بیمه آزاد را بر ما تحمیل کرده و این در حالی است که تمدید پروانه فعالیت تولیدکنندگان هنوز با اداره جهاد کشاورزی است.

این تولیدکننده ماهیان زینتی گفت: از طرفی مشکلات نبود دامپزشک متخصص در زمینه ماهیان زینتی در منطقه‌ای که قطب پرورش ماهیان زینتی کشور است کاملا محسوس است.

ملایی اظهار کرد: البته ناگفته نماند به علت تحریم‌ها و گران‌شدن ارز تولیدکنندگان ماهیان زینتی نتوانستند برای اصلاح نژاد از کشور‌های استوایی ماهی وارد کنند.

او همچنین با اشاره به بازدید دو سال پیش وزیر جهاد کشاورزی از وضع واحد‌های پرورش ماهیان زینتی در کاشان گفت: تعدادی از تولید کنندگان ماهیان زینتی، ضمن بیان شفاهی مشکلات خود، به صورت مکتوب هم مسائلشان را طرح کردند، ولی متاسفانه هیچ اقدامی برای کم کردن مشکلات پرورش دهندگان ماهی در کاشان نشد.

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
متنفرم از ماهی قرمز
آخرین اخبار