در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عروسک‌هایی که به انسان‌ها آموزش می‌دهند

یک کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش عروسکی و تأثیر آن بر زندگی مخاطبان توضیحاتی ارائه کرد.

فهیمه میرزاحسینی کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جایگاه عروسک در بین مردم ایران گفت: عروسک از ابتدا تاکنون همزاد بشر و انسان بوده است؛ در بسیاری از تمدن‌ها وجود داشته و ما نمونه‌هایی از عروسک‌ها را در خانه‌ داریم که کارکرد‌های متفاوتی دارند؛ از کارکرد سرگرمی گرفته تا کارکرد‌های آیینی، مذهبی و یا دیگر کارکرد‌ها که این نشان می‌دهد عروسک در زندگی انسان‌ها اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه افزود: یکی از کارکرد‌هایی که در روزگار معاصر و در جامعه ایرانی بیشتر به آن توجه شده است، کارکرد آموزشی عروسک‌هاست. این اتفاق در بسیاری از کشور‌های دیگر نیز وجود دارد.

این کارگردان اظهار داشت: عروسک می‌تواند به بچه‌ها ریاضی، علوم و یا حتی اخلاق را آموزش دهد و در کشور ما این پتانسیل بسیار زیاد وجود دارد. خوشبختانه نیرو‌های متخصص در زمینه عروسک و نمایش عروسکی تربیت می‌شوند و از این لحاظ کمبودی نداریم.

میرزاحسینی در ادامه تصریح کرد: نمایش عروسکی فقط برای بچه‌ها استفاده نمی‌شود؛ به عنوان مثال در خیمه شب بازی‌ها یا نمایش پهلوان کچل که در مراسم‌هایی که مردم دور هم جمع می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: ایران کشوری پهناور است با قومیت‌های متفاوت و ما تنوع زیادی در عروسک‌های سنتی داریم که خوشبختانه بعضی تولیدکنندگان، از تولید این عروسک ها حمایت می‌کنند.

این کارگردان در پایان در خصوص چگونگی ایجاد ایده برای تولید عروسک یا نمایش عروسکی گفت: ایده از جایی می‌آید که هنرمند به نوعی آن را از دل جامعه می‌گیرد؛ در دورانی می‌گفتند هنرمند جایی می نشیند و الهاماتی از آسمان می گیرد، اما در واقعیت اینطور نیست. گاهی روزنامه‌ای می خوانی، یا از کنار آدمی رد می‌شوی و ناگهان اتفاقی در ذهنت می‌افتد. من در آینده اگر بخواهم نمایش عروسکی تولید کنم، به سطح شهر می‌روم و به مغازه‌های مختلف سر می زنم. شاید این طور تصور شود که مثلا مغازه لوله کشی ساختمان ربطی به عروسک و نمایش ندارد، اما به نظر من بسیار مفید خواهد بود و می‌توان از آن ایده گرفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار