از نوستالژی چراغ های نفتی تا باغ موزه نفت سوزها!

باغ موزه نفت سوز‌ها بانمایش ۳۰۰نمونه شی کم نظیر به عنوان بهترین موزه در ایران و خاورمیانه ،درکرمان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، درآیین افتتاح موزه نفت سوز‌ها درکرمان نعمت الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت بااشاره به اینکه تاکنون ۱۲۴ نقطه را به ثبت ملی رسانده ایم گفت: ۴۰ میلیون برگ سند تاریخی و ۱۳ هزار شی تاریخی جمع آوری شده است.

اوافزود:موزه نفت سوز‌های کرمان به عنوان پنجمین موزه از سلسله موزه‌های صنعت نفت است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ موزه‌های صنعت نفت به هشت موزه در کشور برسد.

او تصریح کرد: بر نامه داریم تا ۲۸موزه را در کشور افتتاح کنیم چراکه موزه‌ها میراث ماندگار تاریخی در گذر زمان هستند.

نعمت الهی گفت: موزه نفت سوز‌های کرمان موزه ویژه‌ای است که وسایل نفت سوز زیادی در آن از گذشته تاکنون به نمایش گذاشته شده است.

او افزود: دراین موزه اشیاء قدیمی نفت سوز را از حدود ۱۷ استان کشور شناسایی و جمع آوری کردیم که در چهار سالن به نمایش گذاشته شده و در بخشی از این موزه به تاریخ کرمان و فعالیت‌های انگلیس پرداخته و به تصویر کشیده شده است.

او ابزار امیدواری کرد:باتلاش میراث فرهنگی در صدد هستیم فاز ۲ و۳ این موزه را نیز راه‌اندازی کنیم.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت گفت: برای راه‌اندازی موزه نفت‌سوز‌ها در سه سال اخیر بسیار زحمت کشیده شد و ۷۰ درصد ساختمان قدیمی که متعلق به دوره زندیه و از بین رفته بود با همت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در دو مرحله مرمت شد و برای حفظ این ساختمان آن را به موزه تبدیل کرده ایم.

کارگر، مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز دراین مراسم گفت: کسی که در حفظ میراث کمک کند واجب است که ازآن تقدیر و تشکر زیاد شود.

او با تاکید بر لزوم و اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی تصریح کرد: امروز موزه هاو میراث فرهنگی درعرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و... کاربرد زیادی دارد و ایران کشوری متمدن باموضوعات و میراث فرهنگی و تاریخی است که این میراث درجهان یک برند است.

کارگر گفت: ایران درحوزه نفت  درجهان نقش آفرین است و درعرصه میراث فرهنگی حرف اول را می زند.

او تاکید کرد: امروز نفت سوز‌ها برای تاریخ کشورمان مهم است و ما باید حافظه تاریخی خود را حفظ کنیم چرا که حافظه تاریخی هویت اصلی هر کشوری است.

او اظهار کرد: جامعه‌ای که دچار آلزایمر شود و حافظه تاریخی خود را ازدست دهد هرچه به آن‌ها بگویند و تحمیل کنند همان را قبول می‌کند.

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی پلی است بین گذشتگان و آیندگان که باید آن را به جایگاه بالاتر برسانیم.

او گفت:درحال حاضر ۷۴۰موزه فعال درکشور وجود دارد که در تلاش هستیم این تعداد را افزایش دهیم.

فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان نیز دراین افتتاحیه گفت:استان کرمان استانی است که برای معرفی به مهمانان‌های خارجی و داخلی از ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی برخوردار است که باهمت همه مسئولان این پتانسیل و قابلیت به دلیل وجود مزار سردار شهید سلیمانی به عنوان محور گردشکری مقاومت مورد توجه قرار گیرد واین شرایط کار مارا سخت‌تر می‌کند.

او با اشاره با اینکه حق دیار کریمان بیشتر ازاین است خواستار توجه بیشتر به موزه منطقه‌ای جیرفت شد که آثار کشف شده آن به نمایش گذاشته شود.
او همچین از مسئولین کشوری خواست موزه بزرگ کرمان که دردستور کاربوده زمینه‌های اجرایی آن فراهم شود و موزه‌های استان کرمان نیاز به روح تازه، بازنگری و کمک واقعی دارند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: موزه نفت سوز‌ها به عنوان شازدهمین موزه در استان کرمان افتتاح می‌شود و استان کرمان سرزمین شگفتی‌های پنهان است که داشته‌های بسیار خوبی دارد و مامی توانیم بستر و زمینه‌های آن را برای نمایش فراهم کنیم.

باغ موزه نفت سوزهای کرمان در محل عمارت بیگلربیگی کرمان که از باغ های تاریخی انتهای زندیه وابتدای قاجاریه است ، افتتاح شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار