معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛

هشت هزار نفر در سیستان و بلوچستان غربالگری بیماری‌های غیرواگیر شدند

طباطبایی گفت: هشت هزار و ۳۰۹ نفر از مردم سیستان و بلوچستان توسط کارشناسان این دانشگاه از مهر تاکنون از نظر بیماری‌های غیرواگیر غربالگری شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی و برخی دیگر از بیماری‌ها که عمدتا به نوع و سبک زندگی افراد بستگی دارد مهمترین بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌روند.

او ادامه داد: در این پیمایش تعیین شیوع عوامل خطر اصلی قابل مداخله بیماری‌های غیرواگیر شامل استعمال دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی بدنی، سابقه فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی، دیابت، کلسترول، بیماری‌های قلبی و عروقی، مصرف الکل و حوادث به تفکیک گروه‌های سنی و جنسی و تعیین روند عوامل خطر بررسی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها تاکنون ۲ هزار و ۵۶۵ نفر در زمینه سرطان پستان، یک هزار و ۸۱۵ در زمینه سرطان سرویکس و یک هزار و ۴۰۰ نفر در زمینه سرطان روده بزرگ مورد غربال قرارگرفته‌اند.

او ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر بیش‌از ۵۰ درصد مرگ‌های جهان را شامل می‌شود و یکی از موانع توسعه و رشد کشورهاست که خسارات و هزینه‌های سرسام آوری را به شبکه بهداشت و درمان وارد می‌کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار