مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان؛

۶ کتابخانه در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود

زارعی گفت: ۶ کتابخانه در مناطق حاشیه شهرستان‌های استان به منظور ارتقای زیربنای کتابخانه‌ها با همکاری ستاد بازآفرینی ساخته می‌شود.

حامد زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان در نشست بررسی راه‌های همکاری کتابخانه‌های عمومی با دفاتر تسهیلگری حاشیه‌شهر زاهدان گفت: ۶ کتابخانه در مناطق حاشیه شهرستان‌های استان به منظور ارتقای زیربنای کتابخانه‌ها با همکاری ستاد بازآفرینی ساخته می‌شود.

او افزود: ۲ نگاه سنتی و جدید به کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که نگاه اول همان امانت کتاب و استفاده از قرائت‌خانه بوده، اما در رویکرد جدید کتابخانه‌ها در بستر اجتماع مطرح هستند.

او با بیان اینکه در رویکرد جدید باید با توجه به مشکلات هر منطقه برای آموزش و ارائه خدمت برنامه‌ریزی مناسب وجو داشته باشد افزود: دفاتر تسهیلگری که از نزدیک با این مسائل و مشکلات آشنایی دارند می‌توانند در ارائه خدمات بهتر به کتابخانه‌های عمومی کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر معضلات هر منطقه به درستی شناسایی شود می‌توانیم منابع مناسب برای رفع همان مشکل را در کتابخانه‌های عمومی ارائه دهیم.

او با بیان اینکه ایجاد پیشخوان کتاب در مناطقی که امکان ساخت کتابخانه وجود ندارد یکی از راه‌های ارائه خدمت به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است تصریح کرد: آمادگی داریم با همکاری دفاتر تسهیلگری در مناطق حاشیه‌شهر پیشخوان‌های کتاب ایجاد کنیم.

زارعی با اشاره به کمبود فضا کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای ارتقا زیربنای کتابخانه‌ها با همکاری ستاد بازآفرینی ۶ کتابخانه در استان و در مناطق حاشیه‌ای در حال ساخت است.

او ادامه داد: فعالیت کتابخانه‌های عمومی در سه بخش آگاهی‌بخشی، آموزش و اوقات فراغت دسته‌بندی شده که در بخش آموزشی اولویت با آموزش‌های مهارتی با هدف ایجاد کسب وکار‌های کوچک است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا در حاشیه‌شهر زاهدان گفت: از طریق تعامل مسوول کتابخانه با خیران قبل از شیوع ویروس کرونا تیم‌های پزشکی به این کتابخانه مراجعه و برای کودکان محله به صورت رایگان ویزیت چشم پزشکی و دندان پزشکی انجام می‌دادند.

او با بیان اینکه در کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا با کمک خیران خارج از سیستان و بلوچستان در آغاز سال تحصیلی برای کودکان و نوجوانان لوازم‌التحریر و لباس تهیه و در اختیار آنان قرار گرفت ادامه داد: برای هر کتابخانه محدوده خدمت حدود ۲ کیلومتری تعریف شده که دفاتر تسهیلگری می‌توانند از منابع کتابخانه محدوده خود برای امانت کتاب به اعضای تحت پوشش استفاده کنند.

نماینده مسوولان و کارشناسان دفاتر تسهیلگری حاشیه شهر زاهدان نیز در این نشست گفت: در هر دفتر پنج کارشناس و یک مدیر حضور دارد که در حوزه‌های شهرسازی و مددکاری اجتماعی فعالیت می‌کنند.

عیسی ورشویی افزود: از سال ۹۸ در زاهدان ۹ دفتر تسهیلگری در مناطق حاشیه‌ای ایجاد شده و تاکنون بیش از یکهزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل از سوی این دفاتر شناسایی و خدمات لازم به آن‌ها ارائه شده است.

او با اشاره به لزوم ایجاد کتابخانه در مناطق حاشیه‌شهر تصریح کرد: با توجه به استقبال جوانان و نوجوانان از کتابخانه‌های موجود در سرا‌های محله و دفاتر تسهیلگری برای گسترش، ایجاد، تجهیز و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها نیاز به مساعدت نهاد کتابخانه‌های عمومی داریم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار