نشست مجازی عربی-انگلیسی درباره ایران و تحولات منطقه

وزرای خارجه کشور‌های عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی مجازی با معاون وزیر خارجه انگلیس، درباره ایران و تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه الخلیج آنلاین، وزرای خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و «نایف الحجرف» دبیرکل این شورا با «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و آفریقا، دیروز (دوشنبه) نشست مجازی برگزار کردند.

این نشست در چارچوب «شراکت راهبردی میان انگلیس و شورای همکاری خلیج (فارس)» برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن روابط انگلیس و شورای همکاری، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به منظور تحقق منافع مشترک را بررسی و همچنین بر ضرورت تقویت شراکت راهبردی تأکید کردند.

در این نشست تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و برخی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای توجه مشترک از جمله اوضاع یمن، ایران و عراق بررسی شد و وزرای کشور‌های عربی بر ضرورت استمرار هماهنگی برای مقابله با چالش‌های امنیتی تأکید کردند.

معاون وزیر خارجه انگلیس نیز در این نشست گفت: دیدگاه ما با کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس) برای مقابله با چالش‌های منطقه و تروریسم یکی است.

این در حالی است که انگلیس با ادامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی باعث تشدید جنگ و تداوم ویرانی‌ها در یمن شده است. گفته شده در فاصله زمانی ژوئیه تا سپتامبر (خرداد تا مهر) ۲۰۲۰ انگلیس مجوز فروش ۱.۳۹ میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده که بخش عمده آن را موشک و بمب تشکیل می‌دهد.

کشور‌های عربی نیز با عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی علاوه بر خیانت به مسئله فلسطین موجب تشدید تنش‌ها در فلسطین در منطقه شدند. دولت‌های عربی امارات، بحرین، سودان و مراکش به تازگی روابط پیش از این پنهانی خود با رژیم صهیونیستی را علنی کردند. این در حالی است که طرح صلح عربی کشور‌های عربی هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در گروی بازگرداندن سرزمین‌های فلسطین بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ و پذیرش یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی از سوی رژیم صهیونیستی می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار