آجورلو: شعار من فوتبال مستقل، قدرتمند و ثروتمند است

آجورلو، نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال کشورمان، نکاتی را درباره حضورش در این کارزار بیان کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی آجورلو، نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در مورد انتخابات دهم اسفند ماه این مجموعه، اظهار کرد: برای یک چالش بزرگ آمده‌ام و برای همکاری با دولت و مجلس شورای اسلامی آماده هستم. شعار من فوتبال مستقل، قدرتمند و ثروتمند است. تجربه مدیریتی من در باشگاه دولتی، خصوصی و ورزش همگانی بوده است. ظرفیت ما در فوتبال آن قدر زیاد است که نترسیم و بدهی‌ها را پرداخت کنیم. ما ثروتمند هستیم و باید بدهی‌ها پرداخت شوند تا فوتبال ایران به سرافرازی برسد.


بیشتر بخوانید


او افزود: فوتبال دنیا آماتور نیست و باید به مدار فوتبال حرفه‌ای جهان وارد شویم. بحث اقتصاد اصلی‌ترین موضوع است. تزریق حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول به فوتبال، رویا نیست. بدهی وجود دارد، اما نباید از آن بترسیم. با ظرفیت‌هایی که در فوتبال ما وجود دارند، می توانیم بدهی‌ها را پرداخت کنیم. من در باشگاه پاس پول دولتی گرفتم، اما بخشی هم از طریق حامی مالی درآمدزایی داشتم. در تیم تراکتور حدود ۴۵ میلیارد تومان درآمدزایی کردم.

آجورلو ادامه داد: ضمن این که ۱۰۰ میلیارد تومان هم قرارداد سال آینده بود. ما باید فوتبال را در چرخه اقتصاد تعریف کنیم. ما روی گنجی نشسته‌ایم که داخل آن بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان پول وجود دارد. ما در محتوا و تبلیغات برنامه داریم، اما پول فقط در این جا نیست. پول در زندگی مردم است. باید زندگی مردم را به اقتصاد فوتبالی تبدیل کرد. در فوتبال حرفه‌ای درآمد باید مشخص شود. فوتبال به حدی گسترده است که ما نباید بترسیم.

مدیرعامل اسبق تراکتور در خصوص تحول در نظام باشگاه داری، گفت: حلقه مفقوده فوتبال ایران، فوتبال حرفه‌ای است. اسم فوتبال حرفه‌ای وجود دارد، اما خودش را نداریم. به داوران اندازه بازیکنان پول حرفه‌ای پرداخت نمی‌شود. اهالی فوتبال و رسانه هم چنین وضعیتی دارند. من این چرخه را ۲۰ سال قبل در پاس پیاده کردم. دفتر پاس در خیابان مطهری را رها کردم و به اکباتان کوچ کردم. یک پتو روی خودم انداختم و زیرساخت یک باشگاه حرفه‌ای را ایجاد کردم.

او افزود: باشگاه حرفه‌ای باید تولید نیروی انسانی انجام دهد. این مورد در فوتبال پایه به وجود می‌آید. بازیکن ساختن باید جایگزین بازیکن خریدن شود. پاس ۷ سال از نیروی خودش استفاده می‌کرد. آرش برهانی، محمد نصرتی و ... بازیکنانی بودند که در پاس رشد کردند. ما کم کم در حال درآمدزایی بودیم. ۲۰ سال قبل کلنگ یک باشگاه حرفه‌ای را زدیم. پولی که آن روز داشتیم، برای دولت بود. ما امروز به آگاهی و درآمدزایی نیاز داریم. در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی در ترکیه برای گالاتاسرای و بشیکتاش استادیوم ساخته‌اند. باید مجلس شورای اسلامی و دولت در پیشرفت زیرساخت‌ها کمک کنند. ما بچه سرراهی نیستیم و حدود ۵۰ میلیون مخاطب داریم. ما برای فوتبال حرفه‌ای به همه ابزار‌ها نیاز داریم.

آجورلو در مورد وضعیت تیم‌های ملی، بیان کرد: طبیعتا برای صعود تیم ملی به جام جهانی باید ستاد ویژه تشکیل شود. این موضوع زمینه صعود تیم ملی را ایجاد می‌کند. این ستاد شبانه روزی باید تلاش کند و زمینه صعود تیم ملی به جام جهانی را فراهم کند. فوتبال اقتصادی و حرفه‌ای یک راهکار دارد؛ ما باید در جام جهانی حضور داشته باشیم. این موضوع برای ما پول می‌آورد و باعث معرفی بازیکنان ما به جهان می‌شود. تیم ملی می‌تواند برای آینده فوتبال ایران اعتبار باشد. باید آرامش و امکانات را تامین کنیم.

او اضافه کرد: ما باید پیشرفت تیم ملی در سطح جهان را برای خودمان ترسیم کنیم. البته نیازمند آرامش هستیم. هدف ما در تیم ملی صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۶ است. اگر بخواهیم به امروز نگاه کنیم، طبیعتا نقشه راه خوبی را ترسیم نکرده ایم. در فوتسال، قهرمانی آسیا و صعود به جمع ۴ تیم برتر جهان هدف ما خواهد بود. بحث فوتبال و فوتسال بانوان خیلی مهم است. نمی‌توان از آقایان برای مدیریت بانوان استفاده کرد. استقلال خانم‌ها باید بیشتر شود. خانم‌ها در فوتبال ایران هم می‌توانند مانند کرسی‌های دانشگاه تاثیرگذار باشند. هیچ موقع از اعتماد به بانوان ضرر نکرده ایم. حتی قرارداد‌های ضعیف و پاداش برد هم پرداخت نمی‌شود. در مرام پوریای ولی نیست که نسبت به خانم‌ها بی تفاوت باشیم.

آجورلو در مورد مبحث تعامل و ارتباطات بین المللی، تشریح کرد: این اتفاق خیلی مهم است؛ زیرا نتوانسته‌ایم عنوان‌های بالادستی کنفدراسیون فوتبال آسیا را کسب کنیم. در فیفا هم نقش کم رنگی داشته ایم. اگر بازیکنان مطرح ما مثل علی کریمی و ... در حوزه‌ای تربیت می‌شدند که این فرآیند را تکمیل کنند، بهتر نبود؟ جدا از تحریم‌های بین المللی یک خود تحریمی هم ایجاد کرده ایم. به مهم بودن این مورد باور نداریم و مرز تعامل و گفت‌وگو را باید باز کنیم.

او ادامه داد: نمی‌توانیم فوتبال حرفه‌ای بازی کنیم، اما با گپ‌های بین المللی ارتباط نداشته باشیم. ابتدا باید خودباوری در فوتبال ایران ایجاد کنیم. از افراد دارای تخصص و تجربه باید استفاده شود. خیلی از این افراد خانه نشین شده اند. سیاست باید از فوتبال خارج شود و سیاسیون را از فوتبال خارج کنیم. از تمام افرادی که می‌توانند در AFC به ما کمک کنند، استفاده کنیم. واقعا ما نمی‌توانستیم پولمان را بگیریم؟ من این پول را می‌آورم، اما راهکارش را نمی‌گویم، چون می‌سوزد. در فرایند فوتبالی باید گام داخلی و بین المللی برداریم. ما باید با آرامش و مطمئن به دروازه گفتمان بین المللی راه پیدا کنیم.

آجورلو در خصوص رشد و پیشرفت فوتبال پایه اعتقاد داشت: ورزش کشور با فوتبال پایه شکل می‌گیرد. دولت یک مسئولیت مشخص به آموزش و پرورش داده است. زمانی که در شهرداری بودم، ۱۰۰۰ چمن مصنوعی جایگزین زمین خاکی شد. فوتبال حرفه‌ای فقط به بزرگسالان مربوط نیست و به فوتبال پایه هم مربوط می‌شود. فوتبال ترکیه بیشتر به تیم‌های پایه اهمیت می‌دهد. در هر محله بوشهر یک مهدی طارمی وجود دارد. فوتبال پایه باید منظم شود. این موضوع بین شهرداری و آموزش و پرورش تقسیم کار شده است. در تراکتور ۹ بازیکن از تیم امید و جوانان به تیم بزرگسالان راه پیدا کردند و در آن به کار گرفته شدند. با این اتفاقات آینده روشن شکل خواهد گرفت.

آجورلو در زمینه فساد در فوتبال، خاطرنشان کرد: وکلای حقوقی نباید فوتبالی‌ها را مقصر بدانند. ما به حضور حدود ۲۰ وکیل فوتبال در مجامع قضایی نیاز داشتیم. اگر باشگاه‌ها وکیل تخصصی فوتبال داشتند، بعضی مشکلات به وجود نمی‌آمدند. اتاق شیشه‌ای را باید احیا کنیم تا رسانه سوال بپرسد. فساد جایی شروع می‌شود که فرد به حرف خود عمل نکند. سیستم فساد را منتقل می‌کند. من زیر و روی فوتبال را می‌دانم. از ۱۴،۱۵ سالگی فساد دیده‌ام و هنوز حل نشده است. رمال یک بحث مهم است و حضور دارد. این موضوع قابل کتمان نیست. اگر شرط بندی را از فوتبال خارج نکنیم زندگی مردم به قمار آلوده می‌شود.

مدیر باسابقه فوتبال ایران، در ادامه بیان کرد: فوتبال باید مستقل، قدرتمند و ثروتمند باشد‌. من از افرادی هستم که مخالف دخالت سیاسیون در فوتبال هستم‌. وزیر ورزش و جوانان و معاونین کاری کنند که انتخابات سالم برگزار شود. انتخاب وزارت ورزش و جوانان برای فدراسیون فوتبال مشخص است.

او اضافه کرد: اگر می‌خواهید به فوتبال ایران کمک کنید ما را به ترکیه، رئال مادرید و بارسلونا برسانید. اگر نمی‌توانید من می‌توانم. من فوتبالیست خوبی بودم اما برای کشورم آن را رها کردم. طی ۲۰ سال روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشتم. آدم شجاعی هستم. قهر نکردم. پناهنده نشدم. این جا کشور من است. در فوتبال ایران باید بهترین گزینه انتخاب شود. در این مدت به استان‌های مختلف سفر کردم و به روسا گوشزد کردم که رای شما خیلی مهم است.

آجورلو در صحبت‌های پایانی خود گفت: مجمع خوبی داریم و با سایر دوره‌ها متفاوت است. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان جهت گیری دارند. هیچ فرقی بین نامزد‌ها وجود ندارد و از آن‌ها می‌خواهم دخالت نکنند. فدراسیون فوتبال یک فرد شجاع می‌خواهد تا آن را به خوبی اداره کند. هیچ فرقی نباید بین لیگ برتر و لیگ یک وجود داشته باشد. فرد مسئول باید کار فوتبال را انجام دهد نه این که به حرف مسئول بالاتر عمل کند. فردا را با هم می‌سازبم. اگر رئیس شوم از سایر نامزد‌ها استفاده می‌کنم. جامعه فوتبال را به سمتی می‌برم که پیشرفت کند. به شعار فوتبال مستقل، قدرتمند و ثروتمند عمل خواهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۵:۵۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
آقای آجورلو شما مدیر خوبی هستید
ولی فکر نکنم که شما در بیاید
آخرین اخبار