مجتمع پتروشیمی که ورامین را می‌بلعد!

با توجه به نیاز فراوان صنعت پتروشیمی به مصرف آب و همچنین بروز پدیده فرونشست زمین، صدور مجوز‌های جدید پتروشیمی باید با دقت بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین نماد‌های توسعه یافتگی در کشور‌های دارنده نفت است که باید در صدور مجوز‌های آن دقت ویژه‌ای داشت.

اواخر آذرماه بود که برای نخستین بار، حسین نوش آبادی نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی از برخی تلاش‌ها برای صدور مجوز احداث یک مجتمع جدید پتروشیمی در شهرستان ورامین از توابع استان تهران پرده برداشت.

او بیان کرد: در دومین جلسه پیگیری احداث مجتمع پتروشیمی در شهرستان ورامین که در دفتر وزیر نفت با من برگزار شد، با توجه به آمادگی بخش خصوصی برای اجرای طرح تولید محصولات پتروشیمی در شهرستان ورامین، دستور اولیه توسط زنگنه وزیر نفت صادر شد.

بدون شک احداث یک مجتمع جدید پتروشیمی در کشور می‌تواند علاوه بر تامین بخشی از نیاز صنایع داخلی به محصولات آن، کمک شایانی نیز به رفع معضل بیکاری داشته باشد، اما این موضوع با مکان یابی و امکان سنجی مناسب برای صدور مجوز‌های جدید در این رابطه، تضادی ندارد.

شهرستان ورامین طی سال‌های گذشته بنا بر دلایل مختلفی مانند افزایش شدید قیمت مسکن در شهر تهران، با ورود جمعیت انبوهی همراه بوده که سبب افت شدید منابع آبی زیرزمینی این شهرستان شده است. اتفاقی که پدیده فرونشست زمین را نیز همراه با خود در این منطقه به وجود آورد.

این پدیده شوم یعنی فرونشست زمین، آثار زیان باری را برای صنعت و کشاورزی شهرستان ورامین به همراه داشته، به طوری که روز بیست و سوم آذرماه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، رئیس سازمان نقشه برداری در نشست امضای تفاهم نامه همکاری میان این سازمان و سازمان مدیریت بحران کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بیان کرد: نمی‌دانم به چه دلیلی در بحث فرونشست‌ها در کشور ما این همه تعارف می‌شود؟ وزیر جهاد کشاورزی باید برای کشت محصول در دشت ورامین فکر دیگری کند؛ ریل قطار این منطقه نیز اکنون با مشکل مواجه است!


بیشتر بخوانید


نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی، حلال مشکل طرح‌های روی کاغذ مانده!

بنا بر دلایل بیان شده، از مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیر ماجرا شدیم. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پتروشیمی ورامین اظهار کرد: این موضوع در حد مذاکره و گفتگو است و هنوز مجوزی صادر نشده؛ توصیه وزیر نفت این بوده که اگر سرمایه گذاران حوزه شهرستان ورامین بتوانند خوراکی که در نقاط مختلف کشور داریم را به این منطقه بیاورند، می‌توانند در طرح‌های پایین دستی فعالیت کنند.

او افزود: برای صدور مجوز‌های جدید، تغییر رویه داده ایم و نقشه توسعه صنعت پتروشیمی ترسیم و تکمیل شده است.

محمدی ادامه داد: هر فردی قصد سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی داشته باشد، باید در محدوده این نقشه قرار بگیرد. اینطور نیست که ما برای هر فرد، بخواهیم یک مدل متنوع ارائه کنیم. یعنی ما یک نقشه جامع داریم و سرمایه گذار باید آن قسمتی از پازل را که ما می‌گوییم، تکمیل کند.

معاون وزیر نفت در پایان گفت:  آب، خوراک مورد نیاز، مسائل منطقه ای، بازار فروش و سایر مسائل برای ایجاد یک مجتمع جدید پتروشیمی، در این پازل در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


شهرام رضایی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز، روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه در نشست ‏تخصصی طرح‌های حوزه نفت و انرژی منطقه آزاد قشم، ضمن اشاره به طرح‌های این صنعت که روی کاغذ مانده اند، بیان کرد: ما برای رفع بسیاری از مشکلاتی پیش روی صنعت پتروشیمی و تعریف پروژه‌های جدید نقشه راهی برای ‏سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در دست تهیه داریم که طی روز‌های آینده منتشر می‌کنیم و در این نقشه راه، همانطور که ‏برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم نقاط پرریسک و تاریک را هم روشن می‌کنیم تا سرمایه‌گذار با اطمینان خاطر بیشتری ‏به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید پتروشیمی اقدام کند. ‏

با توجه به مشکل افت شدید منابع آبی زیرزمینی در دشت ورامین و پرآب طلب بودن یک مجتمع پتروشیمی، صدور چنین مجوزی در دشت ورامین نه تنها نمی‌تواند کمک خاصی به شرایط اقتصادی باشد، بلکه آثاری را به همراه خواهد داشت که شاید بتوان گفت اوضاع اقتصادی حداقل شهرستان ورامین را به هم خواهد ریخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
پتروشیمی ها و فولاد باید کنار دریا ها باشه!
کی هست سواد داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بروند سواحل مکران که راحت هم بتواند بار گیری کنند ، آخر در یک منطقه کم آب احداث پتروشیمی چه فایده دارد ، پتروشیمی ها به شدت محیط را آلوده می کنند، نگوید برای اشتغال است در بهترین حالت 400 نفر شاغل میشود ، که عدد کوچکی است از آن طرف آب منطقه را مصرف می کند ، منابع آبهای زیرزمینی هم آلوده میشود ، در اصفهان منطقه مبارکه که کم آب است شرکت صنایع فولاد را آوردند و مشکلات بی آبی را تشدید کردند، البته این شرکت در زمان جنگ به آن منطقه رفت و علت آن هم مسائل امنیتی بود ، که کار عاقلانه آن است این شرکت به بندرعباس منتقل شود ، ورامین هم کم آب است لذا احداث پتروشیمی کاملا به ضرر مردم منطقه میشود،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حفر چاهای غیر مجاز در همه نقاط این مملکت باعث کم آبی شدیدی شده.جالب اینجاست مسئولین به این چاهای غیرمجاز شروع کردن مجوز دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایران ما نیازمند شهرهای پتروشیمی در جای جای کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
این نماینده ها یاد گرفتن دم انتخابات مجلس به مردم وعده بدن بعد به خاطر شعارایی که دادن به وزیر فشار میارن و مجوز میگیرن خودشونم میدونن به جایی نمیرسه فقط پول تلف میکنن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
در جاهای پر آب و پر بارش همچون زاگرس مرکزی و یا شمال کشور میتوان شهرهایی پتروشیمی را ساخت که به طبیعت و محیط زیست ضربه زیادی نزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیز من تو پتروشیمی فقط خط ساحلی جنوب کشور. هرجای دیگری پتروشیمی بزنی اب و هوای اون مردم رو سرطانزا کردی و تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بی آبی و کم آبی معضلی است
بدون آب نیم شه زنگدی کرد
خدایا باران بفرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
هردرختی رانمیشه همه جا کاشت
آخرین اخبار