عاملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تناسبی میان رشته‌های دانشگاهی با نیاز‌های جامعه وجود ندارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید برای رشته‌هایی که مورد نیاز جامعه هستند تناسب سازی شود.

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در بحث آمایش آموزش عالی کشور یکی از اهداف موجود، مناسب سازی رشته‌های دانشگاهی با مشاغل جامعه است.

او افزود: در حال حاضر هیچ تناسبی میان رشته‌های دانشگاهی با مشاغل موجود در جامعه وجود ندارد و اگر این موضوع برای رشته‌هایی که مورد نیاز جامعه هستند تناسب سازی شود و دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در این خصوص اعلام ظرفیت کنند، مشکلات حل خواهند شد.

عاملی تصریح کرد: ما نیازمند یک بازنگری در ایجاد رشته‌های جدید هستیم. بسیاری از رشته‌های جدید مانند رشته‌های مرتبط با فضای مجازی، علم وب و رشته‌های مرتبط با پزشکی از راه دور باید وارد عرصه دانشگاهی شوند، چرا که انواع رشته‌های جدیدی که تحت تاثیر فضای مجازی به وجود آمده اند، نیاز امروزه جامعه بشری هستند و باید به آن‌ها توجه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: جامعه دانشگاهی ما به متخصصانی نیاز دارد که بتوانند دولت الکترونیک را مدیریت کرده و ظرفیت‌های پلتفرمی و اپلیکیشنی برای کار از راه دور را ایجاد کنند، چرا که رشته‌های جدید می‌توانند اشتغال بهتری فراهم کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کاهش تعداد دانشجویان مقطع دکتری گفت: در حال حاضر با مجموعه بزرگی از فارغ التحصیلان بدون شغل مواجه هستیم بنابراین باید ظرفیت دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان دکتری کمتر شود.

عاملی بیان کرد: در دوره دکتری ظرفیت همکار شدن یک دانشجو را به عنوان عضو هیئت علمی آینده و کارفرمای حرفه‌ای بزرگ رقم می‌زنیم بنابراین این مقطع به دانش عمیق احتیاج داشته و باید در این مقطع تعداد کمتری دانشجوی دکتری پذیرش شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار