از مخالفت با مداحی خارج از عرف تا علاقه به اخراجی‌ها

یک مداح که به خوانندگی هم مشغول است، از مخالفتش با مداحی خارج از عرف و علاقه به فیلم‌های طنز «خانه به دوش» و «اخراجی ها» می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حسین باقری مداح بهبهانی که به خوانندن آهنگ‌های حماسی نیز مشغول است، روایتی از زندگی خود و چگونگی شروع فعالیت در ۲ زمینه خوانندگی و مداحی دارد.

مداحی گونه‌ای از هنر‌های نمایشی مذهبی و ملی در ایران است که ریشه کهن و طولانی دارد. شعر خوانی در مدح و ثنای امامان شیعه در خوزستان جایگاه ویژه‌ای دارد و در سراسر کشور به عنوان یک حرفه مطرح می‌شود، برخی از افراد همچون حسین همزمان با مداحی به خوانندگی نیز مشغولند، روایت زیر را از علاقه او به هر ۲ حرفه بخوانید.

سین: لطفا خودتان را معرفی کنید.

حسین باقری، ۲۴ ساله و متولد بهبهان هستم.

سین: می‌شود در خصوص چگونگی ورود خودتان به عرصه خوانندگی در زمینه کار‌های ارزشی صحبت کنید.

البته من از ابتدا خواننده نبودم و از سن ۸ سالگی وارد عرصه مداحی شدم و زمانی که ۱۲ سال داشتم به عنوان مداح به سفر‌های زیارتی خارج از کشور رفتم، سپس در ۱۶ سالگی نیز به دلیل علاقه ام به موسیقی، تصمیم گرفتم خواندن در زمینه موسیقی‌های ارزشی را آغاز کنم.

سین: چه جالب، پس ابتدا مداح بودید و سپس به سمت خوانندگی رفتید؛ به یاد دارید اولین مداحی را در وصف چه کسی انجام دادید؟

اولین مداحی در وصف امام حسین (ع) بود و حالا هم در هئیت عزاداری کاروانسرای بهبهان، بزرگترین هیئت سینه زنی همین شهرستان مداحی میکنم.

سین: شما ذاتا چنین استعدادی در خود داشتید یا اینکه استاد مداحی و خوانندگی دارید؟

اصلا؛ زیر نظر هیچ استادی نبودم و به صورت ذاتی و با علاقه کار خود را شروع کردم، گرچه با اساتیدی در زمینه اجرا، تبادل نظر و همکاری داشتم.

حسین باقری خواننده بهبهانی

سین: خوانندگی‌های خود را در چه سبکی اجرا می‌کنید؟

سبک آهنگ‌هایی که اجرا میکنم حماسی و ارزشی است.

سین: به سبک دیگری علاقه دارید و به کدام خواننده را بیشتر دوست دارید؟

نه، فقط به سبک‌های حماسی و ارزشی آئینی علاقه دارم، ولی کار‌های برخی از افراد را گوش می‌دهم و برایشان آرزوی موفقیت میکنم. اما در خوانندگی و در سبک کار خودم «سامی یوسف» و در مداحی نیز به «نزار القطری» علاقه مندم.

مخالفت با مداحی خارج از عرف

سین: می‌شود کار‌های خود در زمینه موسیقی‌های ارزشی را معرفی کنید؟

نخستین کار من زمان ورود به موسیقی ارزشی و آئینی، آلبوم «من عاشق محمدم» در وصف پیامبر اکرم بود که به چند زبان و لهجه اجرا و در کارنامه کاری خود به ثبت رساندم، هرچند اجرا‌های بزرگی در استان و صدا و سیمای مرکز خوزستان داشتم که «پله بزرگی» برای پیشرفت من شد.

سین: آیا موارد ذکر شده تنها کار‌های اجرا شده بود؟

خیر، کار‌های دیگری همچون «حریم عشق»، «انا مدیون العباس»، «پرواز فرشته ها» و بسیاری دیگر به صورت نماهنگ از بنده منتشر شد و جدیدترین هنرنمایی نیز که با استقبال خوبی در سطح استان و کشور مواجه شد، نماهنگ «سرباز وطن» در وصف حاج قاسم سلیمانی و نماهنگ «ایران من» در وصف کشور عزیزمان بود که به تازگی منتشر شدند.

حسین باقری مداح بهبهانی

سین: بابت خوانندگی ارزشی یا مداحی پولی دریافت میکنید یا همه را دلی انجام میدهد؟

در خصوص دریافت هزینه، برای اجرای برنامه‌های مداحی و نوحه سرایی، خود را «وقف اهل بیت» کرده و هیچ هزینه‌ای دریافت نمیکنم، اما در اجرای موسیقی و برنامه‌های غیر از مداحی، هزینه‌ها را بر اساس عرف جامعه است.

سین: حامی و مشوقت در این راه چه کسی است؟

حامی من در این راه نخست خدا، اهل بیت، شهدا و پس آن خانواده ام، مخصوصا پدر، مادر و مردم سرزمینم هستند که همیشه باعث دلگرمی ما می‌شوند. از افرادی همچون دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت شهرستان بهبهان نیز که همیشه به لحاظ مالی برای ضبط نماهنگ‌ها از من حمایت میکنند، تشکر میکنم.

سین: نظرت در مورد سبک‌های جدید مداحی چیست؟

با هر نوع سبک مداحی که خارج از عرف باشد و باعث شود مخاطب مداحی را با ترانه مقایسه کند کاملا مخالف هستم، زیرا اهل بیت حرمت دارند و مداح نباید از هر گونه الفاظ، آهنگ یا شعری در مداحی استفاده نماید.

علاقه به اخراجی‌ها

سین: چگونه تفریح می کنید؟

هر انسانی به تفریح نیازمند بوده و معمولا تفریحات من هم در کنار خانواده ام است، ولی در بحث موسیقی ارزشی انقدر برای من پرکشش و شیرین هست که برای من با عنوان تفریح حساب می شود.

سین: بیشتر به چه فیلم های علاقه مند هستی؟

معمولا فیلم های طنز تماشا می کنم و اعتقاد دارم سریال هایی همچون «خانه به دوش»، «سه در چهار» و «متهم گریخت» هیچوقت تکرار نخواهند شد و فیلم های سینمایی نیز بیشتر به اخراجی ها علاقه دارم.

سین: می شود از همسرتان بگویید.

جا دارد تشکر جداگانه و ویژه ای از همسر عزیزم، حامی و مشوق اصلی ام داشته باشم که همیشه و در همه حال از من حمایت میکند.

سین: آیا فرزند هم دارید؟

خدا را شکر دختری به نام «حلما» دارم که بعد از ازدواجم شیرین ترین اتفاق زندگی ام بود.

سین: «حلما» به چه معنی است؟

حلما لقب حضرت زینب، به معنای صبور و بردبار است

سین: کلام آخرتان چیست؟

انشالله که همه ما بتوانیم با تبعیت از خدا راه اهل بیت و شهدا را ادامه دهیم و در این راه صبور و قوی باشیم.

خوانندگی حسین باقری در مراسم راهپیمایی 22 بهمن

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.