در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چهار اجرای بخش بین الملل در خارج از کشور ضبط شدند/ سعی کردیم بیشتر هنرمندان را به جشنواره بیاوریم

رئیس دفتر موسیقی از جزئیات سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت.

محمد اللهیاری مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره گفت: در بخش غیررقابتی با توجه به شیوع ویروی کرونا، تجمع مردم در سالن‌ها، مخاطراتی را با خودش به همراه داشت؛ بنابراین ستاد جشنواره تصمیم گرفت که حفظ سلامتی مردم را در اولویت قرار دهد و اجرا‌ها را بدون حضور فیزیکی مخاطب برگزار کنیم.

وی درباره ضبط اجرا‌ها بیان کرد: ۴۲ گروه ۵۷ اجرا را در قالب های ردیف دستگاهی، کلاسیک، تلفیقی، ارکسترال و بین الملل خواهند داشت. همچنین اجرا‌ها با کیفیت مناسب ضبط شده و در جدول پخش قرار گرفته است. ۶ اجرا در تالار وحدت برگزار می‌شود که ضبط و پخش آن‌ها همزمان خواهد بود.

اللهیاری درباره بخش بین المللی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: در بخش بین الملل تلاش کردیم باتوجه به اهمیتی که موضوع توسعه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی دارد و همچنین گام‌هایی که جشنواره در سال‌های گذشته برداشته بود، بخش بین الملل حذف نشود. به همین دلیل امسال شاهد ۶ اجرا در این بخش هستیم. ۴ اجرا با ضوابط فنی اعلام شده از سوی ستاد جشنواره و نشان‌های تبلیغی جشنواره در کشور‌های مبدا ضبط شده است. فیلم‌های ضبط شده به دست ما رسیده است. ۲ اجرا از کشور آلمان و ایتالیا در تهران ضبط و پخش می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به اجرای یک اجرا برای حاج قاسم، درباره بخش جایزه ترانه اظهار کرد: در میان اجرا‌های جشنواره یک اجرا به شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص پیدا کرده است که یک گروه از لرستان آن را اجرا خواهند کرد. از دیگر بخش‌های جشنواره می‌توان به بخش جایزه ترانه اشاره کرد که بیش از ۴ هزار ترانه در این بخش ارائه شده است. این بخش برای دومین بار در جشنواره اجرا می‌شود. همچنین نفرات برگزیده در اختتامیه جشنواره اعلام خواهند شد.

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره بخش ۴۰ نوا عنوان کرد: در بخش جایزه موسیقی و رسانه که امسال حوزه نفوذ خودش را برنامه‌های تولید شده در صدا و سیما هم افزایش داده است، ۱۶۸ اثر برای دبیرخانه ارسال شده است. نکته قابل توجه در بخش جایزه موسیقی و رسانه، بخش ۴۰ نوا است که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، به موسیقی حماسی اختصاص پیدا کرده است.

وی درباره تجلیل از پیشکسوتان حوزه موسیقی خاطر نشان کرد: بخش پژوهشی جشنواره هم در همکاری با رادیو گفتگو‌ی صدای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. همچنین از بخش رادیو گفتگو، پخش زنده ۶ نشست پژوهشی جشنواره را خواهیم داشت. همچنین از حسن ناهید، ملیحه سعیدی، اسحاق گرجی از مازندران و مرحوم احمد راغب تجلیل خواهیم کرد.

دو اجرای بخش بین الملل در خارج از کشور ضبط شدند/ سعی کردیم بیشتر هنرمندان را به جشنواره بیاوریم

اللهیاری در پایان تصریح کرد: در بخش رقابتی جشنواره، عموم هنرمندان شاخص در حوزه موسیقی، آلبوم‌های سال گذشته خودشان را ارسال کردند. این آثار در هیئت انتخاب آثار، ارزیابی شده است. امسال در بخش رقابتی و در ۱۵ شاخه نفرات برگزیده را اعلام خواهیم کرد و جایزه باربد به این عزیزان تعلق می‌گیرد. همچنین ۱۵ نفر هم به عنوان نفرات شایسته، دیپلم افتخار دریافت می‌کنند. کما اینکه هدف از برگزاری بخش رقابتی در جشنواره حضور بیشتر هنرمندان و به وجود آمدن عرصه رقابت برای انتخاب بهتر بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار