ادعای هایکو ماس: اقدامات ایران بازگشت آمریکا به برجام را به مخاطره می‌اندازد!

وزیر خارجه آلمان لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران را خطری در مسیر بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در ادعایی جالب توجه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام را خطری در مسیر بازگشت آمریکا به برجام توصیف کرد.

هایکو ماس روز پنج شنبه بدون آنکه اشاره‌ای به بدعهدی اروپا در خصوص برجام داشته باشد، در اظهاراتی عنوان کرد اقدامات اخیر ایران بازگشت آمریکا به برجام را به مخاطره می‌اندازد.

اظهارات ماس در واکنش به اعلام تصمیم ایران برای لغو اجرای دواطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از ورود بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای عنوان شده است. 

هایکو ماس مدعی شد: «گام‌هایی که ایران اخیرا اجرایی کرده، یک تهدید علیه امکان بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای به‌شمار می‌رود.»

وزیر خارجه آلمان با این ادعا که «مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ایران به طرز گسترده در حال پیچیده شدن است، زیرا ایران به دنبال تنش است»، گفت: «افزایش فشار رسیدن به یک راه حل سیاسی در مورد پرونده هسته‌ای ایران را سخت‌تر می‌کند.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در نشستی خبری بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی در توافق هسته‌ای ایران و خروج یکجانبه آمریکا از برجام اعلام کرد: «ایران باید از گام‌هایی که در برجام برداشته بازگردد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. از ایران می‌خواهیم که از اقدامات خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف‌نظر کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد، شنبه هفته آینده با هدف «دستیابی به راه‌حل هسته‌ای میان ایران و آژانس بین‌المللی و حصول توافق برای ادامه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران» به تهران خواهد آمد.

این در حالی بود که ایران پیشتر در بیانیه‌ای به این آژانس اعلام کرد اجازه ورود ناظران برای بازرسی سایت‌های هسته‌ای را لغو خواهد کرد.

ایران شرط پای‌بندی به این پروتکل و اجازه مجدد بازرسی را در برگشت دوباره آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌های دولت پیشین آمریکا تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» منوط کرده است.

پیش از این یک عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: «طبق قانون مجلس شورای اسلامی اگر تا سوم اسفند ماه، آمریکا تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی را حذف نکند؛ قطعا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج و حتما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد.»

او افزود: «این قانون مجلس است و دولت مکلف است آن را اجرا کند.»

مقامات آمریکایی و متحدان اروپایی آن‌ها صرف نظر از بدعهدی اثبات شده خود و نقض برجام از سوی دولت پیشین واشنگتن همچنان برای بازگشت به توافقی که آن را زیر پا گذاشته‌اند شرط تعیین می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
گاهی منشا تهدید ترس و وحشت است و گاهی باد هوا
البته این تهدید شامل هردو تا است
جالب است زمانیکه حلزون خودرا ابر شاخدار معرفی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
باشه بهش میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
وکیل مدافع شیطان.
آخرین اخبار