در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عمویی: فهم ما می‌گوید آمریکایی‌ها اراده‌ای برای حذف تحریم‌ها ندارند / جمشیدی: توقف پروتکل الحاقی به معنای پایان بازرسی‌های آژانس نیست

توقف اجرای پروتکل الحاقی، هشدار به طرف‌های غربی برجام امشب ۲۹ بهمن ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، توقف اجرای پروتکل الحاقی، هشدار به طرف‌های غربی برجام امشب ۲۹ بهمن ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور جمشیدی استاد روابط بین الملل و عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

عمویی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه به روز ۵ اسفند نزدیک می‌شویم و اتفاق خاصی در مسیر برجام و تعهدات طرف مقابل نیفتاده است گفت: در بر روی پاشنه سابق می‌چرخد، ما به صورت رسمی از جانب نمایندگی جمهوری اسلامی در وین موضوع را به اطلاع دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رساندیم که مجموعه‌ای از اقدامات که شش اقدام است نیز متوقف خواهد شد.

او افزود: مهم‌ترین آن‌ها توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بر اساس پروتکل الحاقی بازرسی‌های سرزده است، برای عادی سازی شرایط اقتصادی ایران و بهره‌مندی از مناسبات بین المللی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد، حدود ۸۰۰ سازمان، نهاد یا شخص ایرانی تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند و به غیر از آن مجدداً نزدیک به ۸۰۰ مورد جدا از این‌ها را در ذیل تحریم‌ها قرار دارند یعنی یک مجموعه سنگینی از تحریم‌ها را طراحی کرد که ابعاد مختلفی دارد.

عمویی ادامه داد: اجرای قانون مجلس حرکت مهمی است، در این رابطه در مجموعه حاکمیت اجماع وجود دارد، همه از اجرای قانون حمایت می‌کنند و همه متوجه هستند که ابزار جدیدی در اختیار کشور قرار گرفته تا به اقدامات خشن طرف مقابل پاسخ دهیم.

او افزود: ساختار‌های سیاسی در آمریکا ساختار‌هایی عمیق و خشن هستند، واقعیت این است که فهم ما می‌گوید آن‌ها اراده‌ای برای حذف تحریم‌ها ندارند، آن‌ها تحریم‌ها را با یک فهم غلط، دارایی استراتژیک برای خود می‌دانند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: اروپایی‌ها برجام را یک دارایی راهبردی می‌بینند، به این معنا که جزء معدود مواردی است که اروپا توانست نقشی را در مناسبات دیپلماتیک بین المللی ایفا کند، اروپایی‌ها نمی‌خواهند فضا را از دست بدهد و فکر می‌کند از طریق حفظ برجام می‌تواند بخشی از تهدیدات امنیتی را که ممکن است در آینده اروپا را تهدید کند، مورد کنترل قرار دهند.

او بیان کرد: واقعیت این است که اروپایی‌ها خودشان سنبل بدعهدی هستند و اقداماتی را که صورت نداده‌اند را لیست بلند بالایی دارد، تغییرات مداومی در مقامات اینستکس رخ داد، اروپا بازی‌های مختلفی را صورت داده اند و نشان دادند که اراده جدی در آن‌ها برای حل موضوع وجود نداشت.

عمویی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما وعده، حرف‌های قشنگ و ایده‌های شبیه به اینکه می‌تواند موثر باشد را شنیدیم، اما هیچ یک موثر نبوده است، اروپایی‌ها در مقطعی که برجام آمد و فروش نفت آزاد شد حاضر به خرید نفت از ما نبودند، اروپا هیچ وقت اقدام موثری انجام ندادند، آن‌ها می‌گفتند که ما قانون مسدودساز ایجاد کرده ایم تا شرکت‌های ما خارج نشود، ولی شرکت‌های اروپایی با خروج آمریکا از برجام از ایران خارج شدند، همه این هاست که ایران را به اینجا رسانده و محکم ایستاده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر خواسته‌های ما تامین نشود، بازگشت به برجام برای ما موضوعیت ندارد، در این چارچوب باید اروپا و غربی‌ها در نظر بگیرند که زمان شطرنج علیه آن‌ها می‌گذرد، قانون اقدام راهبردی مراحل مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها مهلت آن در ماه‌های آینده می‌رسد، در حوزه تحقیق و توسعه گام‌های موثری برداشته ایم و این‌ها همه دارایی‌هایی است که به کشور افزوده می‌شود و پاسخی به زیاده خواهی طرف مقابل است لذا فرصت این موضوع رسیده است که با اجرای موثر قانون تیم بایدن را مجبور به باز اندیشی موثر در مجموع حرکت هایشان کنیم، مسیر کشور مسیر موفقی است و ما می‌توانیم ایستادگی و مقاومت کشور را با همراهی مردم داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بدعهدی‌های طرف مقابل در برجام سبب اتخاذ رویکرد مجلس در وضع قانون راهبردی لغو تحریم‌ها شد.

عمویی درباره قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها افزود: بدعهدی‌های طرف مقابل در برجام سبب شد تا رویکردی در دستور کار مجلس قرار گیرد و طبق آن اقداماتی متقابلانه طراحی شود تا طرف مقابل را وادار به تجدید نظر کند.

او با اشاره به اینکه تنها تفاوت بایدن اضافه کردن فونت نستعلیق به حساب کاربری توییتر رییس جمهور آمریکا بود گفت: اگر ایران می‌خواست به غرب امتیاز بدهد زور ترامپ بیشتر بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه غربی‌ها برای احیای برجام در حال فرصت سوزی هستند خاطرنشان کرد: غربی‌ها در حال تماشای از دست دادن نظارت‌های فرای پادمانی و پروتکل الحاقی هستند و این بسیار برایشان دشوار است.

او تصریح کرد: اختیارات تیم بایدن تا این حد است که جریان انصارالله در یمن مدت ۱۱ روز از فهرست گروه‌های تروریستی در امریکا خارج شود، اما جالب اینجاست که بایدن در جلسات شان از موضوع ایران با سکوت عبور می‌کند، به نظر می‌رسد اقداماتی که ترامپ علیه ایران انجام داد به عنوان یک ابزار نفوذ و اعمال قدرت بر ایران شناخته شده است تا بدین وسیله از ایران امتیاز بگیرند، حال اینکه ایران به ترامپ باج نداد حالا چرا باید به بایدن که ضعیف ظاهر شده باج دهد؟

او افزود: بایدن به قدری ضعیف است که حتی نمی‌تواند جلسه‌ای در کنگره اداره کند یا اینکه در حال حاضر به واسطه فشار‌های اقتصادی ناشی از کرونا، تأمین مالی یک و نه دهم تریلیون دلار را در دستور کار قرار داده می‌دهد اینجاست که اقدام مجلس شورای اسلامی می‌تواند حرکتی مؤثر در مقابل اقدامات طرف مقابل باشد.

محمد جمشیدی افزود: تاکنون همه اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجام در قالب مفاد برجام بوده، زیرا در ماده ۲۶ و ۳۶ این اقدامات و پیش بینی‌ها ذکر شده است.

او عنوان کرد: یکی از نقد‌های جمهوری خواهان آمریکا به دموکرات‌ها این بود که ترامپ می‌توانست در برجام بماند و به تعهدی عمل نکند و اصلا نیازی به خروج آمریکا از برجام نبود، این اقدام دولت ترامپ جاهلانه به نظر می‌رسید، ​البته دولت ترامپ هم به این موضوع رسیده بود، اما دیگر دیر شده بود.

این استاد روابط بین الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی هم متقابلاً حق دارد طبق مفاد برجام تعهدات خود را جزئی یا کلی کاهش دهد و در برجام بماند، پیشتر ایرانی‌ها به امید حمایت‌های اروپایی‌ها به چنین اقدامی دست نزده بود، اما شاهد هستیم که سیاست اروپایی‌ها برای ماندن ایران در برجام و انتظار برای روی کار آمدن دولت بایدن به ثمر نشسته است و می‌توان گفت راهبرد اروپایی‌ها کلا خرید زمان است.

او تصریح کرد:​ با اقدامی که مجلس شورای اسلامی ایران انجام داد گامی جدی برداشته شد، زیرا دست روی نقاط حساس گذاشته شد، غنی سازی در سطح بالا یعنی ۲۰ درصد، R&D، سانتریفیوژ بیشتر، غنی سازی در فردو و در نهایت ایجاد شفافیت بیشتر و فراتر از پادمان آژانس، از حساسیت بالایی برخوردار است.

جمشیدی گفت: اقدام ایران نقض برجام نیست، اگر چه طرف مقابل، ​ اقدام ایران را ناسازگار با برجام خطاب می‌کند، اما در کل، نقضی انجام نشده است و ایران در حال توقف در اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است این اتفاق به معنای پایان بازرسی‌های آژانس هم نیست.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه استراتژی اروپایی‌ها ماندن در برجام تا روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا بود گفت: مصوبه برجامی مجلس مورد توافق همه است و نقاطی را هدف گرفته است که غربی‌ها روی آن حساس هستند.

او خاطرنشان کرد: همه اقدامات کنونی و آتی ایران درباره کاهش تعهدات برجامی براساس برجام و بدون خروج از این توافق است لذا برجام برای امریکایی‌ها بسیار مهم است، خود ترام‍پ نیز تضادی با برجام نداشت و به دنبال برجامی بزرگتر بود.

او ادامه داد: در حال حاضر امریکایی‌ها حرفی از رفع تحریم‌ها نمی‌زنند و فقط به بازگشت ایران به مذاکرات و برجام و تعهدات برجامی اشاره دارند اگر این اتفاق هم بیفتد فقط تحریم‌های برجامی برداشته می‌شود در حالی که تحریم‌های ۳ سال اخیر بسیار سنگین‌تر از تحریم‌های برجامی است.

جمشیدی با بیان اینکه امریکایی‌ها تحریم‌های تحمیلی ۳ سال اخیر به ایران را در هاله‌ای از ابهام نگاه داشته اند افزود: مسئله اصلی برای ما برجام نیست بلکه اینجا رفع تحریم هاست که اهمیت بیشتری دارد. برجام هیچ وقت در راهبرد جمهوری اسلامی ایران موضوعیت نداشته است، برجام تنها یک رویکرد ابزاری بود تا حقوق هسته‌ای ایران تأمین گردد.

او اظهار کرد: امریکایی‌ها به دنبال آنند که برتری تسلیحاتی اسرائیل در منطقه به چالش کشیده نشود تا اسرائیل بتواند در منطقه هر کاری که خواست انجام دهد.

جمشیدی در خصوص اینکه چه کسی باید گام اول را در مورد برجام و تعهداتش بردارد گفت: این موضوع کلاً به یک سؤال انحرافی شبیه است، زیرا مسئله اصلی این است که امریکایی‌ها نمی‌خواهند تحریم‌ها را بردارند و فقط به دنبال تعریف صورت مسئله در جایی دیگر هستند. در حال حاضر ذات امریکایی‌ها و قصد و نیتشان در مورد برجام توسط ایران به دنیا نمایش داده شده و این موضوع امریکایی‌ها را مکدر کرده است، اگر امریکایی‌ها به برجام باز نگردند و تعهداتشان را عملی نکنند عملاً برجام به پایان می‌رسد.

جمشیدی با اشاره به تغییر موضع مکرون گفت: ایشان که قبلاً به دنبال برقراری روابط و مذاکره میان آقای روحانی و ترامپ بود حالا و در دوره بایدن خود را کنار کشیده است و حتی ایران را متهم به انگیزش ساخت سلاح اتمی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
فدای اون فهمت بشم استاد!
یک سوال دارم ! چرا از کوچک تا بزرگ مسئولین محترم ، اصرار دارند به آمریکا و اروپا بفهمانند که تا کی مهلت دارند و هی بهشون قوت قلب میدن که ما فقط از پروتکل الحاقی خارج می شویم ! هنوز خیلی دیر نشده و از این حرفها! ... ولی هیچکس به مردم توضیح نمی دهد که آی مردم ! اگر این زبان نفهم ها حق شما را ندهند ما هوای شما را داریم و نمی ترسیم و چکار می کنیم که خوار و خفیف نشوید ، و حق و حقوق تان محفوظ بماند!
اصلاً انگار مسولین محترم ، خودشان در میدان هستند و آنها! ... فقط موقع انتخابات ملت را می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
یک سوال مهم : اگر باز هم تحریم ها لغو نشود و در 5 اسفند ایران پروتکل الحاقی را کنار بگذارد ،‌ چه مدت بعد از آن ایران گام بعدی را برمی دارد و چه می کند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
قربون فهمت آمریکا یی ها به برجام برنمیگردند چون برایشان نمیصرفه که برا مدت کوتاهی از برجام منتفع بشن انها خواهان برجام داعمی با آپشن های بیشترند.
آخرین اخبار