رودخانه گاماسیاب رودی که از یخچال های زاگرس سرچشمه می گیرد + فیلم

سراب گاماسیاب یکی از زیباترین سراب‌های غرب کشور است. این سراب که بزرگترین سراب کشور نام گرفته در شهر نهاوند است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سرآب گاماسیاب در ۲۰ کیلومتری جنوب نهاوند و  منشأ آب آن یخچال طبیعی است و ۵ متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد که این میزان  در مقایسه با سایر سرآب‌های موجود در زاگرس و حتی سایر سرآب‌های کشور عددی قابل توجه است.

در بالا دست چشمه‌ها، غاری طبیعی دیده می‌شود و محوطهٔ اطراف سرآب جنگل‌کاری شده‌است. در مسیر این رود با احداث نیروگاه برق آبی و حوضچه‌های پرورش ماهی، در تولید برق و پرورش ماهی بهره‌برداری نکرده اند. چشمه جوشان و پرآب با ویژگی‌های خاص طبیعی، یکی از جاذبه‌های مستعد گردشگری استان همدان محسوب می‌شود. سرآب گاماسیاب سی‌ودومین اثر طبیعی ملی است که  سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ آن را در فهرست میراث طبیعی ایران قرار داد.

آب جاری شده از سراب گاماسیاب سرچشمهٔ اصلی رودخانهٔ بزرگ گاماسیاب است. این رود در طول دره شهرستان و مسیر دشت دلتایی نهاوند جاری است و به هنگام عبور، قسمت عمده روستا‌ها و باغ‌های باختری شهر را مشروب می کند و با گذر از شهرستان کنگاور، راهی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه می‌شود.

در استان کرمانشاه رود قره‌سو نیز به گاماسیاب می‌ریزد و از آنجا به بعد سیمره نامیده می‌شود. سیمره نیز با رود جزمان یکی شده و به استان لرستان وارد می‌شود و در آنجا با کشکان یکی می‌شود و در نهایت در استان خوزستان رود کرخه نامیده می‌شود که عاقبت به سمت تالاب هورالعظیم و خلیج فارس جاری می‌شود.

 

 

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.