سخن روز؛

شکل‌گیری زنجیره تولید کلید رفع بیکاری

برای رونق تولید باید صنایع پایین دستی تقویت و با ایجاد زنجیره تولید سود حاصل از ارزش افزوده را برای توسعه اقتصادی در کشور هزینه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یکی از مسائل بسیار مهم در هر اقتصاد، زنجیره تولید آن اقتصاد و نحوه‌ی ارتباط میان بخش هاست که در واقع، زمینه‌های رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می‌سازد.

در دراز مدت، به حداکثر رساندن رشد در گرو سرمایه گذاری هرچه بیشتر در بخش‌های کلیدی و مهم اقتصاد است. از سویی پیوستگی صنایع با یکدیگر چنان است که ادعای امکان بکاربردن تعبیر زنجیره صنعتی مشتمل بر صنایع پایه ای، واسطه‌ای و نهایی، موضوعی گزافه نیست.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد و شکل‌گیری زنجیره تولید، کلید رفع بیکاری و محرومیت‌زدایی استان چهارمحال و بختیاری است.

حجت میرزایی در دیدار با امام جمعه شهرکرد به مزیت‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، آب، تولید ماهی سردآبی و صنایع غذایی و فلزی اشاره کرد و افزود: این استان با وجود این ظرفیت‌ها، هنوز در ردیف استان‌های با نرخ بیکاری بالا است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی در استان بسیار پایین است به ایجاد زنجیره قدرتمند صنایع غذایی، صنایع پایین دستی فلز، زنجیره فرآوری محصولات کشاورزی و باغی در استان به عنوان یک ظرفیت مغفول مانده اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت آب و هوا و مناطق بکر گردشگری، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: پایین بودن روحیه کارآفرینی و تمایل به پشت میز نشینی در میان نیرو‌های تحصیل‌کرده، باید حل شود.

او به شرایط اقتصادی، وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی در کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های بزرگ اقتصادی و اشتغالزایی مشکل است و باید بنگاه‌های اقتصادی موجود را حفظ کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند: برای رونق تولید باید ضمن ایجاد زنجیره تولید از خام فروشی پرهیز کرد. برای رونق تولید باید ضمن تقویت صنایع پایین دستی از خام فروشی پرهیز کرد و با ایجاد زنجیره تولید سود حاصل از ارزش افزوده برای توسعه اقتصادی در کشور هزینه کرد.

خام فروشی یکی از بزرگترین آفت‌های اقتصادی است و درحالی مواد اولیه با قیمت نازل به کشور‌های خارجی فروخته می‌شود که اجناس تولیدی آن‌ها با قیمت بسیار بالا در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد. عمده سود این تجارت به دلیل افزایش ارزش افزوده تولیدی به جیب خریداران مواد اولیه می‌رود و کشور‌های صادرکننده سهم ناچیزی از این تجارت دارند.

تکمیل زنجیره تولید از اهداف مهم در چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تکمیل زنجیره تولید بخش کشاورزی از اهداف مهم در این استان است.

اقبال عباسی تصریح کرد: بخش کشاورزی استان باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در حوزه فرآوری، تکمیل زنجیره تولید و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در محصولات کشاورزی را در دستورکار خود قرار دهد.

شیلات یکی از ظرفیت‌های مهم چهارمحال و بختیاری است. پرورش ماهیان سردآبی به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق جهش تولید و رونق اشتغال به شمار می‌رود که می‌طلبد در بهره‌گیری از این ظرفیت اقدامات بیشتری انجام گیرد.

چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن ماهی قزل‌آلا رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را در یک دهه اخیر به خود اختصاص داده است.

حلقه‌های زنجیره تولید آبزیان در چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: زنجیره تولید ماهیان و آبزیان در چهارمحال و بختیاری زنجیره کاملی است که یک نمونه بارز، شرکت فرادانه است.

خون‌میرزایی افزود: در شیلات (پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردابی) و در صادرات (میگو)، تراز تجاری و فعالیت صیادی از برنامه ششم جلو، ولی در زمینه پرورش ماهی در قفس عقب هستیم.

او بیان کرد: در دریاچه پشت سد باید ۴۰ هزار تن در سال پرورش ماهی در قفس داشته باشیم، ولی در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن تولید داشتیم.

تکمیل زنجیره تولید فولاد در چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌شود

رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های بخش صنعت استان تکمیل زنجیره فولاد است که با تخصیص اعتبار لازم از سوی مجلس می‌توان این مهم را محقق کرد.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری در حاشیه دیدار رییس مجلس شورای اسلامی از شرکت فولادسفیددشت استان چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر در واحد احیای فولاد سفیددشت آهن اسنفجی تولید می‌شود و طبق اعلام مدیران شرکت، واحد تولید فولاد در این مجتمع از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او ادامه داد: اهتمام استان بر تکمیل زنجیره تولید فولاد است که چنانچه این مهم محقق شود تحول خوبی در اشتغال و ارزآوری برای استان شکل می‌گیرد.

تکمیل زنجیره تولید کنسانتره و آبمیوه انگور

طهمورث فتاحی مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: زنجیره تولید کنسانتره و آبمیوه در استان فراهم شده است و همه ساله حدود ۱۵ هزار تن از محصول انگور به کارگاه‌های فرآوری استان تحویل و تبدیل به آبمیوه و عصاره آبمیوه و شیره می‌شود.

تکمیل زنجیره تولید نخ در مجتمع نساجی بروجن

زنجیره تولید نخ نیز در مجتمع نساجی بروجن تکمیل شد. آقای اخوان مدیرعامل مجتمع نساجی نگین بروجن گفت: این مجتمع با بهره مندی از برترین تکنولوژی روز جهان می‌تواند انواع نخ‌های فیلامنت پلی استر را با کیفیت و تنوع بالا جهت تضمین صنایع پان دستی تولید کند.

مجتمع نساجی بروجن متشکل از شرکت‌های نساجی نگین بروجن، رنگین نخ نگین بروجن، پلی بهریس آفاق بروجن و ایلیا نساج مهتاب ایرانیان، با هدف تولید انواع نخ‌های فیلامنت پلی استر جهت تأمین نیاز تمامی صنایع نساجی بیش از سه دهه پیش تأسیس شد.

کاهش جمعیت بیکار چهارمحال و بختیاری

حفیظ‌الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: جمعیت بیکار استان از ۶۳ هزار نفر در سال ۹۵ به حدود ۴۰ هزار نفر در سال ۹۹ کاهش یافته است.

لازمه رشد اقتصادی تمرکز بر تکمیل زنجیره تولید، اشتغال و ثروت آفرینی است. الزامات "جهش تولید" شامل به حداکثر رساندن استفاده از ظرفیت‌های تولیدی و افزایش بهره وری و تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معادن و صنایع معدنی، انرژی (آب، برق و تجدبد پذیر و ..)، مسکن و ساختمان، صنایع اولویت دار در استراتژی توسعه صنعتی کشور، کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی با رویکرد امنیت غذا، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کار‌های نو، فناوری‌های جدید و شرکت‌های دانش بنیان است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار