راه اندازی رصد خانه آب در استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با راه اندازی رصد خانه آب در استان وضعیت کانال‌ها و رودخانه‌ها به صورت آنلاین رصد و ارزیابی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین از راه اندازی رصد خانه آب در استان خبر داد و گفت: با راه اندازی  این رصد خانه و اتصال همه چاه‌ها به سامانه، وضعیت کانال ها، رودخانه‌ها و ایستگاه‌های هواشناسی به صورت آنلاین رصد و ارزیابی می‌شود.

وی اذعان کرد: در دو سال گذشته با مجموعه اقدامات صورت گرفته و بارندگی و سیلاب‌ها برای اولین بار افت آب زیرزمینی به صفر رسید و بیش از ۵۰ متر سطح آب بالا رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: بیش از ۷۰-۸۰ متر افت سطح آب زیرزمینی داشتیم و ظرف یک یا دو سال این مسئله حل نخواهد شد و بالا آمدن آب نیاز به همکاری همگانی دارد.

ملکی ادامه داد: می‌توان با جایگزین کردن تکنولوژی، با کاهش یک سوم مصرف آب بهره‌وری را به دو برابر تولید برسانیم چرا که ما منابع جدید در اختیار نداریم و بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی به برنامه‌هایی که مغفول مانده اشاره و بیان کرد: یکی از این موارد پسآب‌های صنعتی بود. این آب‌ها مضرات و خطرات زیادی داشت. اما طی مشاوره با منابع طبیعی و محیط زیست هم اکنون اصلاح پساب شهرک لیا بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اذعان کرد: مشکل دیگر دشت الله آباد که ریزگرد‌ها بود؛ با بارندگی‌های اخیر مرتفع شد و تلاش دمی کنیم با کمک مشاور، بخش خصوصی را در این پروژه درگیر کنیم.

ملکی همچنین گفت: خوشبختانه امسال در بخش تامین اعتبار بخش آب معجزه اتفاق افتاده؛ بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان گرفتیم و جذب سرمایه بخش خصوصی داشتیم.

وی اعلام کرد: بیش از ۴۵ درصد در ساخت کانال‌ها پیشرفت فیزیکی اتفاق افتاده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه باید سد نهب در سه مرحله آبگیری شود،گفت:در فاز اول بیش از ۴۰ میلیون نمی‌توانیم آبگیری کرد.

ملکی افزود: سد بالاخانلو، مشکلات عدیده‌ای داشت، اعتبارات آن هم تامین شد و تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی یکی از انتظارات مردم را بهره مندی از آب باکیفیت سد طالقان دانست و گفت: این پروژه جزو معدود پروژه‌هایی بود که از مجلس ردیف اعتباری گرفت، اما از سال ۹۶ تا ۹۹ بیش از ۸ درصد پیشرفت نکرد، اما خوشبختانه مشکلات آن را حل کردیم و فاز یک آن را سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: ما دیگر نگران نیستیم، پروژه راه افتاده و در حال اجرا است و به قیمت امروز بیش ۱۸۰۰ میلیارد هزینه پروژه است و روی آبیک تمرکز کرده ایم و سال آینده قطعا آب را آبیک می‌رسانیم.

ملکی همچنین گفت: در تلاش هستیم مشکل آب استان را تا دو سال آینده حل کنیم.

وی گفت: رودخانه هایی، چون رودخانه بازار، باراجین، امامزاده اباذر کمتر از ۲ متر دهنه داشتند همه را باز کردیم و لایروبی رودخانه‌های شهری را به شهرداری‌ها و رودخانه‌های بیرون شهر را به پیمانکاران واگذار کردیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.