لیگ قهرمانان اروپا؛

سفر انتقامی پاری سن ژرمن به نیوکمپ / صف آرایی لیورپول آفت زده برابر لایپزیگ

مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۱ از امشب (سه شنبه) با برگزاری ۲ دیدار آغاز می‌شود.

 به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  دور رفت بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا، امشب (سه شنبه) از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه با برگزاری ۲ دیدار همزمان آغاز خواهد شد. لیورپول به مصاف تیم لایپزیگ خواهد رفت و بارسلونا میزبان پاری سن ژرمن خواهد بود.

لایپزیگ - لیورپول

ورزشگاه پوشکاش مجارستان، سه شنبه شب میزبان تیم‌های لایپزیگ آلمان و لیورپول خواهد بود. این بازی به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در زمین بی طرف برگزار خواهد شد و لیورپول به دنبال آن است که از این فرصت که لایپزیگ در خانه بازی نمی‌کند، بهره لازم را ببرد.

این اولین رویارویی ۲ تیم است، اما لایپزیگ پیش از این و از شروع سال ۲۰۲۰ با ۲ تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا روبه‌رو شده است. این تیم آلمانی فصل گذشته در مرحله یک هشتم نهایی، تاتنهام را در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت با نتیجه ۴ بر صفر شکست داد و در این فصل هم ۲ بار برابر منچستر یونایتد به میدان رفت که یک پیروزی ۳ بر ۲ و یک شکست ۵ بر صفر داشت.

از آخرین باری که این ۲ تیم در ماه دسامبر در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان بازی کردند، تغییرات زیادی به وجود آمده و در این میان آفت آسیب دیدگی به جان لیورپول افتاده و این تیم دچار افت محسوسی شده است؛ اما یورگن کلوپ (سرمربی لیورپول) امیدوار است که بازگشت به فوتبال اروپا تغییر مثبتی در تیمش ایجاد کند.

قهرمان ۶ دوره لیگ قهرمانان اروپا پس از آخرین بازی مرحله گروهی، از ۱۵ بازی خود در تمام رقابت‌ها فقط در ۵ مسابقه پیروز شده و در ۶ بازی هم شکست خورده است، از جمله ۳ شکست پیاپی در لیگ برتر انگلیس.

تازه‌ترین شکست شاگردان یورگن کلوپ روز شنبه برابر لسترسیتی رقم خورد که باعث شد فاصله این تیم (با یک بازی بیشتر) با تیم صدرنشین منچسترسیتی در لیگ جزیره به ۱۳ امتیاز برسد.

این شکست برای یورگن کلوپ چنان سنگین بود که او اعتراف کرد دیگر شانس آن‌ها برای دفاع از عنوان قهرمانی به پایان رسیده و فقط تنها راه باقی مانده برای کسب جام، رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا است.

با توجه به ۳ شکست پیاپی لیورپول برابر برایتون، منچستر سیتی و لسترسیتی، حالا کار این تیم به جایی رسیده است که برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده باید بجنگد، چه برسد به قهرمانی در این فصل.

شکست برابر لسترسیتی نشان داد که لیورپول دیگر آن تیم بزرگی نیست که در ۳ سال اخیر بیشتر تیم‌ها از رویارویی با آن هراس داشتند. البته سابقه آن‌ها در این رقابت‌ها هنوز هم برای لایپزیگ نگران کننده است.

لایپزیگ فصل گذشته موفق شد به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان راه یابد و همین امر باعث می‌شود ما فراموش کنیم که این تنها سومین حضور این تیم در رقابت‌های لیگ قهرمانان و دومین تجربه آن‌ها در مرحله حذفی این رقابت‌ها است.

تیم فوتبال لایپزیگ فصل گذشته در این مرحله تاتنهام را به آسانی از پیش رو برداشت و پس از آن اتلتیکو مادرید را که در مرحله یک هشتم نهایی لیورپول را شکست داده بود، حذف کرد و در این فصل هم آن‌ها موفق شده‌اند از گروه بسیار سختی صعود کنند.

پیروزی ۳ بر ۲ شاگردان ناگلزمن برابر منچستر یونایتد در روز آخر مسابقات مرحله گروهی باعث شد این تیم پس از پاری سن ژرمن به عنوان تیم دوم گروه به دور حذفی صعود کند. اگر چه آن‌ها در این فرآیند ۱۲ گل دریافت کردند که بدترین عملکرد دفاعی بین تیم‌های حاضر در مرحله یک هشتم نهایی است.

لایپزیگ پس از پیروزی برابر منچستر یونایتد، در ۱۳ بازی در تمام رقابت‌ها فقط ۲ بار شکست خورده و در ۹ بازی دروازه خود را بسته نگه داشته و نشان داده است که معضلات دفاعی مرحله گروهی، حالا حل و فصل شده اند.

در حالی که لیورپول با ۳ شکست پیاپی قدم به ورزشگاه پوشکاش می‌گذارد، لایپزیگ با ۴ پیروزی متوالی برابر این تیم صف آرایی خواهد کرد.

حالا لایپزیگ در جدول بوندسلیگا پس از بایرن‌مونیخ در رتبه دوم قرار دارد و اختلاف آن‌ها با صدرنشین ۵ امتیاز است. چنانچه لایپزیگ بتواند فصل را با عنوان نایب قهرمانی به پایان برساند، با بهترین عملکرد خود رو به رو خواهد شد. در حالی که پیروزی برابر لیورپول بزرگترین موفقیت آن‌ها در تاریخ کوتاه حضور در لیگ قهرمانان خواهد بود.

سرخپوشان انگلیسی پس از سال ۲۰۰۲ در ۱۰ بازی خود برابر باشگاه‌های آلمانی شکستی نداشته اند. آن‌ها از ۱۷ بازی رفت و برگشت برابر رقبای آلمانی در ۱۵ بازی به پیروزی رسیده اند.

لایپزیگ در ۶ بازی آخر خود در لیگ قهرمانان ۴ پیروزی و ۲ شکست و لیورپول از همین تعداد بازی ۴ پیروزی، یک تساوی و یک شکست داشته است.

لیورپول برای این بازی ممکن است ۱۰ بازیکن خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشته باشد.

جیمز میلنر، تازه‌ترین مصدوم لیورپول است که در دقیقه هفدهم بازی برابر لستر سیتی از ناحیه همسترینگ مصدوم شد و به نظر می‌رسد که این بازی را از دست بدهد.

علاوه بر این، ویرجیل فن دایک، جو گومز، جوئل ماتیپ و دیوگو ژوتا همگی در این بازی غایب خواهند بود. وضعیت نبی کیتا هنوز مشخص نیست و فابینیو دیگر مدافع این تیم هم که بازی برابر لستر را به دلیل مصدومیت از دست داد، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. بن دیویس خرید جدید لیورپول به همراه اوریگی و کلهر هم که برابر لستر غایب بودند، وضعیت نامعلومی دارند.

لایپزیگ هم برای این بازی چندین مصدوم دارد.

بارسلونا - پاری سن ژرمن

در دیگر بازی امشب، تیم فوتبال بارسلونا به رهبری کیکه ستین در ورزشگاه نیوکمپ میزبان تیم پاری سن ژرمن خواهد بود. این دیدار را می‌توان دیدار انتقامی برای پاریسی‌ها دانست، زیرا این تیم در ۳ فصل مختلف در مراحل حذفی لیگ قهرمانان مغلوب کاتالان‌ها شده و از دور رقابت‌ها حذف شده است.

یاران لیونل مسی در شرایطی میزبان تیم پاری سن ژرمن هستند که این فصل در رقابت‌های لالیگا اقتدار فصول گذشته را ندارند و در حال حاضر در جدول رده بندی با ۴۶ امتیاز از ۲۲ بازی در رتبه سوم جای گرفته اند و (با یک بازی بیشتر) با تیم صدرنشین اتلتیکو مادرید ۸ امتیاز اختلاف دارند.

پاری سن ژرمن هم که مائوریسیو پوچتینو، سرمربی آرژانتینی را جایگزین توماس توخل آلمانی کرده است، در لوشامپیونه با ۵۴ امتیاز از ۲۵ بازی در رتبه دوم جای گرفته و با لیل صدرنشین فقط یک امتیاز فاصله دارد.

بارسلونا در ۳ بازی آخر مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا پاریسی‌ها را حذف کرده است. فصل ۱۳-۲۰۱۲ در مرحله یک چهارم نهایی نتیجه ۲ بازی رفت و برگشت ۳-۳ شد و بارسا با احتساب گل زده در خانه حریف به دور بعد صعود کرد، فصل ۱۵-۲۰۱۴ در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۵ بر یک و فصل ۲۰۱۶-۱۷ در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۶ بر ۵ این تیم را کنار زد.

تنها فصلی که پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان در مرحله حذفی موفق شد کاتالان‌ها را حذف کند، به مرحله یک چهارم نهایی فصل ۹۵-۱۹۹۴ برمی‌گردد که با نتیجه ۳ بر ۲ این تیم را شکست داد.

آخرین باری که این ۲ تیم برابر هم قرار گرفتند، مرحله یک هشتم نهایی فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ بود. در آن بازی بارسا در دیدار رفت ۴ بر صفر شکست خورد، اما در بازی برگشت ۶ بر یک به پیروزی رسید و به این ترتیب کاتالان‌ها تنها تیمی شدند که با شکست بیش از ۴ گل در بازی رفت، موفق شدند به دور بعد صعود کنند.

از فصل ۱۳-۲۰۱۲ بارسلونا و پاری سن ژرمن ۸ بار در لیگ قهرمانان برابر هم قرار گرفته اند که در این ۸ بازی ۳۲ گل به ثمر رسیده اند، یعنی به طور میانگین ۴ گل در هر بازی.

تنها یک تیم فرانسوی موفق شده است در نیوکمپ بارسلونا را شکست بدهد که آن هم متس در دور اول جام برندگان در سال ۱۹۸۴ بود، اما در لیگ قهرمانان هیچ تیم فرانسوی تا کنون نتوانسته بارسلونا را در زمین خودش شکست دهد؛ حاصل ۱۰ بازی آن‌ها مقابل بارسا ۲ تساوی و ۸ شکست بوده است.

بارسلونا به دنبال آن است که در دیدار برابر پاری سن ژرمن برای چهاردهمین فصل پیاپی به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. آخرین باری که این تیم در دور یک هشتم نهایی حذف شد، فصل ۷-۲۰۰۶ برابر لیورپول بود که ۲ تیم در مجموع به نتیجه ۲-۲ رسیدند و لیورپول به خاطر گل زده بیشتر در خانه حریف صعود کرد.

بارسلونا و پاری سن ژرمن از ۶ بازی آخر خود در همه رقابت‌ها ۵ پیروزی و یک شکست داشته اند.

نکته اصلی این بازی غیبت نیمار، ستاره برزیلی پاری سن ژرمن است. ستاره سابق بارسا که فصل ۱۷-۲۰۱۶ با ۲ گلی که برای این تیم برابر تیم پاریسی زد، نقش پر رنگی در حذف تیم فعلی اش داشت و پایان همان فصل به پاریس آمد؛ به دلیل مصدومیت نمی‌تواند برای اولین بار پس از ترک نیوکمپ برابر تیم سابق خود به میدان برود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۵:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
کیکه ستین کجا بوده خدا بیامرزتش..
اطلاعاتتونو از کجا میگیرید
آخرین اخبار