واردات در سکوت/۱۰

واردات کالایی که نامش پنهان مانده!

با وجود ممنوعیت واردات هزار و ۴۰۰ قلم کالا، اما در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۲۸۰ تن کالا با عنوان «سایر» به کشور وارد شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا گمرک ایران آمار واردات ۸ ماه نخست امسال را در سامانه رسمی خود منتشر کرده که در این آمار فهرست انواع کالا‌های وارداتی به چشم می‌خورد. نکته قابل توجه این است که هیچ نیازی به واردات برخی از اقلام موجود در این فهرست نیست و توان تولید این اقلام در داخل کشور وجود دارد.

همچنین در این بین کالا‌هایی به کشور وارد شده‌اند که در چند سال گذشته واردات آن‌ها ممنوع اعلام شده بود به عنوان مثال در آخرین فهرست منتشر شده از سوی گمرک، واردات کالایی به چشم می‌خورد که هیچ عنوانی در فهرست گمرک و وزارت صمت ندارد و این در حالی است که این کالا در فهرست کالا‌های ممنوعه ورود به کشور وجود دارد.


بیشتر بخوانید


فهرست کالا‌های ممنوعه وارداتی در حالی تنظیم شده که کارشناسان نهاد‌های مختلف دولتی و خصوصی تشخیص داده‌اند هیچ نیازی به دلیل توان‌ داخلی، به واردات کالای مورد نظر وجود ندارد، بنابراین ورود این کالاها از کشور‌های دیگر می‌تواند به بخش تولید و توزیع کشور ضربه وارد کند.


بیشتر بخوانی


یک نکته قابل توجه در این گزارش این است که حتی عنوان کالای وارد شده در فهرست واردات ۸ ماهه گمرک "سایر" درج شده است. البته این پایان ماجرا نیست و کد‌های وارد شده را در سامانه اتاق بازرگانی تهران هم پیدا کردیم که در این قسمت نیز "سایر" درج شده است.

در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۲۸۰ هزار کیلو از این کالای عجیب به ارزش ۵۰ هزار و ۹۲۹ دلار و ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۱۳۹ میلیون و ۲۰ هزار و ۷۰۶ ریال از کشور ترکیه به کشور وارد شده است.

این واردات ممنوعه در حالی است که تمام آن در یک محموله و در مناطق ویژه اقتصادی در بندر سرو ارومیه ترخیص شده و بدان معنا است که افرادی سودجو از این مناطق سوء استفاده کرده و اقدام به واردات کالا‌های ممنوعه می‌کنند و کالا نهایتا وارد مناطق دیگری از کشور می‌شود و به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، شاید این ۵۰ هزار دلار در نگاه اول در مقایسه با واردات پر حجم دیگر کالاها کم به نظر برسد، اما می‌تواند سرمایه قابل توجهی برای راه اندازی واحدهای تولیدی باشد.

نکته قابل توجه این محموله وارداتی این جاست که این کالا‌های وارد شده در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی با نام «سایر» درج شده‌اند و شاید به همین دلیل است که واردات این کالای ممنوعه به راحتی صورت گرفته است.

فهرست کالا‌های ممنوعیت واردات:
 
واردات کالایی که نامش پنهان مانده
 
حجم وارد شده در ۸ ماه نخست امسال:
 
واردات کالایی که نامش پنهان مانده
 
توضیح تعرفه‌ وارد شده:
 
واردات کالایی که نامش پنهان مانده



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار