در نشست خبری جشنواره موسیقی مطرح شد؛

۴۶۴ هنرمند مرد و زن در این جشنواره به اجرا می‌پردازند/ طنین موسیقی دنیا در فستیوال فجر

نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، با حضور محمد الله یاری رئیس دفتر موسیقی و جشنواره موسیقی فجر، حسن ریاحی دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مدیر کمیته بین الملل جشنواره در تالار رودکی آغاز شد. در این نشست برنامه های این دوره از فستیوال موسیقی فجر تشریح خواهد شد.

در این نشست خبری ابتدا محمد اله یاری گفت: در ابتدا لازم است یاد هنرمندان حوزه موسیقی به ویژه آن دسته از عزیزانی که در یک سال اخیر آن ها را از دست دادیم، گرامی بداریم. در سال گذشته پس از پایان جشنواره ۳۵ شورای جشنواره و ۷ جلسه برای برگزاری جشنواره سی و ششم تشکیل شد و لازم دانستیم جشنواره یک شورای سیاستگذاری داشته باشد که این تغییر در آیین نامه اتفاق افتاد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره شیوه برگزاری جشنواره اظهار کرد: متاسفانه ویروس کرونا از اسفند سال گذشته ما را درگیر کرده است . در نظر داشتیم که با کاسته شدن این ویروس، بخشی از اجرا‌هایی را که با اقبال بیشتری روبه رو می‌شوند را حضوری برگزار کنیم که متاسفانه این هم، میسر نشد.

الله یاری افزود: هم ستاد جشنواره موسیقی فجر و هم هنرمندان کشور دغدغه سلامت مردم را دارند و در این حوزه اولویت به سلامتی مردم داده شد. بر این اساس اجرا‌های جشنواره اینترنتی شد. ضبط اجرا‌ها به صورت ضبط باکیفیت انجام شد. از روز سه شنبه به لحاظ فنی و کیفی اجرا‌های متفاوتی را تجربه خواهید کرد که آرشیو غنی را برای ما فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه پخش اجرا‌ها از سه شنبه ۲۸ بهمن آغاز شود، بیان کرد: قرار بود برنامه‌ها تا سوم اسفند ماه ادامه داشته باشد، اما به دلیل تراکم برنامه‌ها، این اتفاق میسر نشد. در بخش رقابتی که امسال اضافه می‌شود، در ۱۵ بخش هیات انتخاب آثار تشکیل جلسه داده است که تقریبا عموم هنرمندان، آلبوم‌های ۹۶ تا ۹۸ را ارسال کردند. در این دوره از جشنواره، ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته حضور دارند. ۵۲ کاندید نهایی خواهیم داشت و جایزه باربد به نفر اول و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نفر دوم اهدا می‌شود. تا چند روز آینده اسامی اعلام می‌شود.

الله یاری در ادامه گفت: موسیقی دستگاهی و معاصر ۷ اجرا، موسیقی کلاسیک ۵ اجرا و دو گروه کر نواحی ۲ اجرا و بین الملل ۶ اجرا و ارکستر ملی و سمفونیک ۲ اجرا خواهند داشت. همچنین رنگین کمانی از کودک سالی تا دانشگاه اجرا می‌شود؛ به این ترتیب که هنرستان تا دانشگاه ۶ اجرا و آن‌هایی که از طریق فراخوان شرکت کردند، ۳ اجرای دستگاهی و ۲ اجرای کلاسیک و ۲ اجرای تلفیقی خواهند داشت.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: در حوزه اجرای استان‌ها، استان اصفهان با ۱ اجرا، مازندران ۱، گلستان ۲، خراسان رضوی ۲، کردستان ۱، کرمانشاه ۱ و لرستان ۱ اجرا برگزار می‌شود. مجموعا در بخش غیر رقابتی و اجرای صحنه‌ای ۴۲ گروه، ۵۷ اجرا خواهند داشت و ۱۸۹۰ دقیقه ضبط موسیقی در سالن رودکی اتفاق می‌افتد. ۴۶۴ هنرمند مرد و زن در این جشنواره به اجرا می‌پردازند.

همچنین در این نشست حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره امسال از ۲۸ بهمن ماه آغاز می‌شود و تا ۴ اسفند ماه ادامه خواهد داشت. من از برگزاری این جشنواره با شرایط موجود امسال بسیار خرسندم. خوشحالم که همه اقدامات با آرامش انجام شد. امسال مساله مهمی که اتقاق افتاد جایزه باربد بود که مجددا برقرار شد و موسیقدان‌ها هم استقبال کردند و آثار خود را فرستادند. شرکت دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها در این جشنواره برای ما جای خرسندی دارد.

‏ اردوان جعفریان مدیر کمیته بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همچنین در این نشست گفت: نیز در سخنانی اظهار کرد: در بخش بین الملل جشنواره، مهرماه کمیته بین الملل شروع به کار کرد و پس از یک جلسه با شورای سیاستگذاری تبادل نظر و سمت و سوی بخش بین الملل بررسی شد که با شرایط کزونا چه می شود کرد که این بخش به اعتلای جشنواره کمک کند. رایزنی هایی یا فستیوال های خارجی و نماینده ها در داخل شروع شد و امکانات بررسی شد. نامزدهایی که قابلیت شرکت در جشنوازه را داشتند مشخص شد. بسیاری از کشورها این حضور را به دلیل قرنطینه از دست دادند، ۶ گروه از ۴ کشور در جشنواره حضور دارند. ۲ گروه آلمان و یک گروه ایتالیا، ۱ گروه کوبا و ۲ گروه اتریش، ۴ اجرا به صورت آنلاین با رعایت استانداردهای فنی و هنری به صورت انحصازی در خارج ضبط شده و ۲ اجرا در ایران‌یرگزار می شود. ۱ پیانیست آلمانی ضبط شده و ۲ استاد ایتالیایی به جشنواره می‌آیند و برنامه شان در تالار وحدت ضبط می شود.

وی ادامه داد: انطباق اجرا با شرایط کرونا یکی از معیارهای ما در این جشنواره بود. ما به سمت اجراهای ۳ نفر و کمتر از آن برویم و با این‌نگاه این هنرمندان انتخاب شدند. تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه‌ای، کیفیت اجرا، اجراهای مبتنی بر خلاقیت جزو معیارهای ما بوده است. هنرمندانی که انتخاب شده اند شاخص هستند و جوایزی را در سطح جهانی برده اند. از انجمن فرهنگی اتریش، آلمان و سفارت ایتالیا در ایران و رایزن آن ها تشکر می‌کنم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار