در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

عوامل سیاسی یا اقتصادی کدام یک بر بورس اثر گذارترند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حرفه ای های بازار سرمایه، عوامل درونی مثل تولید را در کنار عوامل بیرونی در نظر می گیرند.

 پیمان مولوی کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که چرا افراد در تصمیم گیری هایشان بیشتر از مسائل سیاسی تاثیر می گیرند؟ بیان کرد: حرفه ای های بازار سرمایه چه حقیقی چه حقوقی، عوامل درونی مثل تولید را درکنار عوامل بیرونی در نظر می گیرند، ولی واقعیت این است که، تاثیر گذاری عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و بین الملل بسیار زیاد است، نکته قابل توجه این است که، ریسک هایی که دربازار سرمایه وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در حال در بازار سرمایه به عنوان بازاری برای سرمایه گذاری چندین ریسک وجود دارد، ریسک های سیاسی، ریسک های بین الملل مثل تحریم و انتخابات ریاست جمهوری سایر کشورها، ریسک های اقتصادی مثل ریسک نرخ بهره، ریسک نرخ ارز، ریسک تورم و ... است.

۵۰ شرکت بورسی با عملکرد مناسب / سهامداران محافظه کار شدند

مولوی تشریح کرد: باید یک بسته برای تصمیم گیری انتخاب کرد، که  عوامل درونی و بیرونی را شامل شود، در حال حاضر نزدیک به ۵۰ شرکت با سود بالا، تقسیم سود مناسب و رشد قیمت جهانی داریم و این شرکت‌ها صورت‌های مالی شان بسیار خوب و جذاب است، ولی سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا افراد به دنبال این شرکت‌ها نیستند؟ به خاطر این که چشم انداز اقتصاد ایران برای خیلی‌ها روشن نیست.

وی  در پاسخ به این پرسش که چه تصمیماتی باید برای افزایش تولید، شکوفایی و افزایش صادرات بنگاه‌ها می‌توان اتخاذ شود؟ بیان کرد: اقتصاد ما یک اقتصاد ۸۳ میلیون نفری است، ولی از آن طرف پتانسیل اقتصاد ایران برای ۸۳ نفر نیست بلکه خیلی بیشتر توانایی دارد، برای مثال صنعت پتروشیمی مثل صنایع معدنی، که صادرات محور هستند، اما تعدادی از صنایع نیاز‌های درون محور را رفع می‌کنند و از آن طرف هم می‌توانند قابلیت صادراتی داشته باشند، این صنایع شامل فولادی، سیمانی و ... می‌شوند.

این کارشناس تشریح کرد: ۱۰ سال است که متوسط رشد اقتصادی ایران صفر است، وقتی رشد اقتصادی نداشته باشیم، بنگاه‌ها مجبور به فعالیت در فضای کوچک ۸۳ میلیون نفری می‌شوند که قطعا این بنگاه‌ها در فضای تعاملی باز‌تر و بدون تحریم به صورت دیگر فعالیت می‌کنند، که اصلا این دو قابل مقایسه نیست، این اثر زنجیره‌ای تحریم بر اقتصاد و تضعیف اقتصاد ایران است که شاهد آن هستیم.

وی در پایان گفت: اولین اقدامی که باید صورت گیرد کم کردن ریسک‌ها بر فعالیت بنگاه‌های صنعتی، تولیدی، وارداتی، و ...است، و افرادی که می‌گویند واردات قطع و صادراتی را افزایش دهیم، بیشتر شعاری می‌دهند، چون دنیای تجارت زنجیره‌ای است، زنجیره‌ای و مبتنی بر زنجیره عرضه و ما باید به این زنجیره ورود پیدا کنیم، سال‌هاست که اقتصاد ایران به واسطه تحریم، عدم شناخت از اقتصاد جهان و متصل نبودن به زنجیره تامین مالی بین المللی از پیشرفت دور افتاده و متاسفانه کشور‌هایی مثل بنگلادش، ویتنام و کشور‌های همسایه مثل ترکیه و عربستان از کشور ما پیشی گرفته و درآمد سرانه این کشور‌ها در چند سال اخیر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار