سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط طعمه حریق می‌شود

سالانه ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری طعمه حریق می‌شود که می‌توان با توسعه کشت بذر و نهال بلوط، از انقراض این گونه جلوگیری کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی حسین امینی رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل کاشت نهال بلوط و کم‌شدن جمعیت نهال‌های جوان، توسعه کشت بذر و نهال بلوط در دستورکار این اداره کل قرار دارد که با کمک تشکل‌های غیر دولتی و جوامع محلی کشت این درخت در حال انجام است.

او افزود: برای کاشت درخت بلوط حفر چاله به عمق ۴۰ سانتیمتر و ایجاد سامانه آبگیر پیرامون چاله برای آبگیری در فصل بارش مهم است، چرا که به استقرار بذر و نهال بلوط و بهبود وضعیت جنگل کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید


امینی اضافه کرد: برای توسعه جنگل‌های بلوط، هر فرد و گردشگر می‌تواند با کاشت دو عدد بذر در عمق هشت تا ۱۰سانتیمتر به صورت افقی و مخالف جهت همدیگر، به رویش درختان و نهال‌های جوان کمک کند.

او با اشاره به اینکه چهارمحال وبختیاری با یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار مساحت دارای ۳۰۷ هزار هکتار جنگل بلوط است، ادامه داد: جنگل‌های بلوط در حوزه زاگرس مرکزی حدود ۵.۲ میلیون هکتار وسعت دارد که سهم این استان از این میزان ۳۳۵ هزار هکتار است.

امینی گفت: جنگل‌های بلوط یادگار پنج هزار سال پیش است که از شمال غربی در امتداد غرب و در جنوب غربی استان تا منطقه فلارد ادامه دارد و عمده رویشگاه‌های بلوط استان در مناطق بازفت، سرخون، مشایخ، منچ و فلارد است.

او افزود: تیپ قالب جنگل‌های بلوط استان بلوط ایرانی است که در سال‌های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی پی درپی، افزایش دما، کاهش رطوبت، رو به زوال و نابودی رفته است و باعث خشکی تک پایه‌های درختان بلوط شده است که این امر باعث شده که جمعیت توده‌ای بلوط در جنگل‌های استان مشاهده نشود.

امینی با اشاره به اینکه گونه‌های جنگلی استان باعث تعدیل هوا، افزایش نفوذپذیری آب در خاک، کاهش فرسایش خاک، ایجاد چشم انداز‌های طبیعی و مامن حیات وحش می‌شود اضافه کرد: توسعه این رویشگاه ها، احیای آن‌ها و حفاظت و حراست از نهال‌های موجود در آن، یک امر ضروری است.

او ادامه داد: میوه این درختان به دلیل ارزش دارویی و غذایی مورد استفاده قرار گرفته و جوامع محلی از این محصول استفاده می‌کنند و برداشت بی‌رویه میوه، مانعی برای تکثیر طبیعی درختان بلوط شده است.

امینی با تاکید بر اینکه وضعیت جنگل‌های بلوط در استان خوب نیست گفت: به دلیل چرای دام در جنگل‌ها و چیدن میوه درخت، آتش‌سوزی در جنگل‌ها، افزایش آفت جوانه‌خوار و شَته سبز بلوط، باعث شده است که این رویشگاه‌های ضعیف و از توده‌های جنگلی کاسته شود.

او افزود: کاهش زاد آوری درختان بلوط باعث شده که بیشتر درختان در جنگل‌های استان به سن پیری برسند و این امر باعث کاهش تاج پوشش درختان در عرصه‌های جنگلی استان شده است.

امینی اضافه کرد: قطع درختان جنگلی، تهیه چوب و زغال بلوط، شیوع آفت و بیماری آسیب فراوانی به این مناطق زده است که کاهش تراکم جنگل و افزایش تبخیر و از بین رفتن جنگل‌های بلوط منجر به کاهش سطح پوشش جنگلی شده است.

او به برنامه غنی‌سازی و احیاء جنگل‌های استان با همکاری منابع طبیعی، آبخیزداری استان و سازمان جنگل‌های استان به عنوان یک برنامه مهم اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به منظور کاهش خسارت و جبران تخریب در این عرصه‌ها شده که با همکاری جوامع محلی و بهره‌برداران از عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌نشینان اجرایی می‌شود.

امینی گفت: همه ساله ۱۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در این راستا جنگل‌کاری و نهال‌کاری در قالب طرح‌های مشارکتی با جوامع محلی انجام می‌شود.

او افزود: سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط استان طعمه حریق می‌شود که می‌توان با توسعه کشت بذر و نهال بلوط، از انقراض این گونه و همچنین تخریب جنگل‌های استان جلوگیری کرد.

امینی، به اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در استان اشاره و اضافه کرد: امسال شش تن بذر گونه‌های جنگلی در استان خریداری و در اختیار بهره برداران و جوامع محلی و همچنین تشکل‌های غیردولتی قرار داده شده است.

او در پایان از مردم خواست: در مناطق جنگلی با کاشت بذر بلوط و یا نهال بلوط در این فصل به توسعه جنگل‌های بلوط کمک کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار