تاکید پکن بر حاکمیت خود بر دریای چین جنوبی

وزارت خارجه چین در واکنش به رزمایش ناو‌های آمریکایی اعلام کرد پکن از حاکمیت خود در دریای چین جنوبی محافظت خواهد کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری گلوبال تایمز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سه‌شنبه با اظهار نظر در مورد اقدامات آمریکا در رابطه با دریای چین جنوبی اعلام کرد اقدامات لازم را برای اطمینان از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود انجام خواهد داد.

روز گذشته، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در توئیتی نوشت که ناو نیروی دریایی فرانسه و یک زیردریایی هسته‌ای نیز در آب‌های مورد مناقشه گشت زنی کردند.

ارتش آمریکا ناوشکن یو اس اس جان اس مک کین حامل موشک هدایت شونده را هفته قبل به دریای چین جنوبی اعزام کرد. پس از آن مقامات نظامی پکن از واشنگتن خواستند تا از انجام چنین تحرکاتی خودداری کند و همزمان اظهار داشتند که هوشیار خواهند ماند تا از منافع کشورشان حفاظت کنند.

امروز نیز، آمریکا با تمرینات مشترک دو ناو هواپیمابر خود در دریای جنوبی چین بار دیگر خشم پکن را در مورد آب‌های مورد مناقشه برانگیخت.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این دو گروه به سرپرستی ناو‌های هواپیمابر «USS» تئودور روزولت و ناو هواپیمابر «USS Nimitz» روز سه شنبه در دریای چین جنوبی تمرینات مشترک خود را انجام دادند. این رزمایش برای نشان دادن توانایی نیروی دریایی آمریکا برای فعالیت در محیط‌های چالش برانگیز و مورد مناقشه طراحی شده بود.

دریای جنوبی چین طی چند سال گذشته، دلیل تنش بین آمریکا و چین بوده است. واشنگتن بار‌ها کاروان‌های دریایی را به منطقه اعزام کرده و آن‌ها را با نیاز احتمالی محافظت از آزادی ناوبری در منطقه توجیه کرده است. این عملیات‌ها منجر به حوادث متعددی بین نظامیان چینی و آمریکایی شده است.

دریای جنوبی چین، موضوع ادعا‌های سرزمینی و دریایی چندین کشور از جمله چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، اندونزی و برونئی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار