عراق: سازمان ملل بر روند انتخابات فقط نظارت خواهد داشت

مشاور نخست وزیر عراق تاکید کرد که سازمان ملل تنها بر روند انتخابات زودهنگام پارلمانی نظارت خواهد کرد و هیچ دخالتی در اداره آن نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، «عبدالحسین الهنداوی»، مشاور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز (سه‌شنبه) درخصوص نقش سازمان ملل در انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور توضیح داد.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: نقش سازمان ملل در انتخابات نظارت از طریق ارزیابی و نه اطلاع داشتن از جزئیات آن است و سازمان ملل در روند انتخابات یا اداره آن دخالت نمی‌کند.

الهنداوی با اشاره به اینکه مرجعیت از نظارت و اطلاع سازمان ملل در انتخابات سخن گفته است، افزود: در عمل، وزارت امور خارجه فقط درخواست نظارت سازمان ملل را داشت و عراقی‌ها تنها کسانی هستند که انتخابات را در تمام مراحل خود اداره می‌کنند.

او ادامه داد: طرف مورد نظر برای تصمیم گیری برای نظارت بر انتخابات، شورای امنیت است، زیرا چنین تصمیماتی باید با توجه به اینکه پنج کشور عضو شورای امنیت تصمیم گیرنده هستند، در این شورا اتخاذ شود.

مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند در زمینه نظارت بر انتخابات تصمیم بگیرد، اما تفاوت آن با شورای امنیت در این است که مجمع عمومی به زمانی بسیار طولانی برای این تصمیم گیری نیازمند است.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پیشتر از تمایل برخی کشور‌های برای نظارت بر انتخابات این کشور خبر داده و اعلام کرده بود ۷۱ درخواست بین‌المللی از سوی ۵۲ سفارت عربی و خارجی و ۱۹ سازمان بین‌المللی برای مشارکت در نظارت بر فرآیند انتخابات دریافت کرده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار با اعضای کمیسیون عالی انتخابات مستقل عراق تاکید کرد که دولت عراق به موعد برقراری انتخابات در ششم ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی متعهد است.

رئیس جمهور عراق و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق نیز بر لزوم آغاز آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام آینده با بالاترین میزان شفافیت، سلامت و هماهنگی سازمان ملل با کمیسیون انتخابات عراق در زمینه نظارتی تاکید کرده اند.

پیش از این، رئیس پارلمان و نخست وزیر عراق در دیداری آماده سازی شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق و ارائه پشتیبانی کامل از کمیسیون عالی مستقل انتخابات برای انجام وظیفه خود و موفقیت فرآیند انتخابات را بررسی کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار