احتمال هجوم ملخ های صحرایی به هرمزگان/ مسئولان برای مقابله با مهمانان ناخوانده چه برنامه ای دارند؟

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از سوی سازمان حفظ نباتات کشور احتمال هجوم ملخ های صحرایی به استان های جنوبی و از جمله هرمزگان طی هفته های آینده وجود دارد.

سید عبدالرضا اشرف منصوری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی آماده مقابله با هجوم احتمالی ملخ‌های صحرایی هستیم.

اشرف منصوری افزود:تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ شده و لوازم و تجهیزات مورد نیاز نیز برای مقابله با هجوم احتمالی ملخ‌های صحرایی به همه نقاط استان ارسال شده است.

او گفت:انواع سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور، ادوات و دستگاه‌های سمپاش و تجهیزات عملیات مبارزه شامل ماسک، لباس ضد شیمیایی، کلاه و دستکش برای مبارزه با این آفت تهیه شده و به سراسر استان ارسال شده است.

او  با اشاره به اینکه اکیپ‌های ردیابی و مبارزه با ملخ‌های صحرایی نیز در استان سازماندهی شده اند ،گفت: پیش بینی شده است هفته آخر بهمن ماه  ملخ‌ها به استان هرمزگان حمله کنند که البته قطعیت این امر بستگی به جهت وزش باد، رطوبت و بارندگی دارد.

مدیر حفظ نباتات هرمزگان افزود:تیم‌های ردیاب در همه نقاط استان در حال بررسی هستند و از اواخر آبان ماه تاکنون موردی از حمله ملخ‌های صحرایی در استان مشاهده نشده است.

اشرف منصوری گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا اجازه ندهیم که ملخ‌های صحرایی امنیت غذایی مردم را به خطر بیاندازند و دسترنج کشاورزان را نابود کنند.

وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان ۱۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی چهارم بهمن ماه سال ۹۸ در بندر نخیلو از توابع بندرلنگه هرمزگان گزارش  و علت مهاجرت آن‌ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شدند.

اسفندماه سال ۹۷ نیز شاهد هجوم دومین دسته از این ملخ‌ها در شرق هرمزگان (بخش سندرک از توابع میناب) بودیم که با عبور از کشور عمان و همچنین آب‌های دریای‌عمان به جنگل‌ها و مراتع سواحل مکران حمله کردند.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می ‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.

این ملخ‌ها سبزی خوارند و در طول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که با توجه به قدرت تخریبی که دارند، باعث قحطی نیز می‌شوند.

هر ملخ به تنهایی می‌تواند حدود ۲۰۰ ملخ دیگر تولید کند که این خود اهمیت مبارزه با تخم‌ریزی ملخ‌ها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ر.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.