جد رهبری در تفرش میثاقگاه انقلاب و ولایت

جمعی از مردم تفرش با حضور بر سرمزار جد امام خامنه‌ای با انقلاب و ولایت تجدید میثاق کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، به مناسبت دهه فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران جمعی از مردم و مسئولان شهرستان تفرش با حضور بر مزار امامزاده سلطان محمد (ع) تفرش، جد امام خامنه‌ای (مدظله)، رهبر معظم انقلاب، با ولایت تجدید میثاق کردند.

در این مراسم در بقعه امامزاده سلطان محمد (ع) تفرش حاضران با اهدا گل، طوماری با مضمون میثاق با ولایت را تهیه و امضا کردند و ب این وسیله بار دیگر با رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های انقلاب تجدید عهد کردند.

سلسله نسب امامزاده سلطان محمد (ع) تفرش، طبق زیارتنامه داخل حرم که بر اساس دست خط رهبر معظم انقلاب تنظیم شده، محمدبن حسن به حسین بن حسن الافطس بن علی اصغر بن امام زین العابدین (علیه السلام) است و امامزاده محمد (ع) جد مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌باشد.

رهبرمعظم انقلاب در سال ۷۹ در سفر به تفرش در اجتماع پرشور مردم این شهر در خصوص این امامزاده گفت: حضرت سلطان محمد پدر سلطان سید احمد است که در هزاوه مدفونند و حضرت سلطان محمد در راس سلسله سادات حسینی هستند که به شهادت رسیده اند و این بزرگوار با چهار واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد.

مقبره امامزاده امامزاده سلطان محمد (ع) تفرش در محله فم در شمال شرقی شهر تفرش قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی- مذهبی استان مرکزی است که با توجه به تزئینات بنا و کتیبه‌ی موجود به دوره صفویه تعلق دارد.

عمده تزیینات دوران صفویه این بنا شامل نقوش زینتی، مقرنس‌های گچی نقاشی شده، کتیبه‌ها و محراب با نماد‌هایی از معرق گچ و پنجره‌های مشبک چوبی است.

ایوان‌ها دارای مقرنس‌های گچی زیبایی است و بعضی از شمسه‌های آن‌ها را نقاشی کردند ونقاشی‌های کار شده بیشتر زینتی هستند و معمولا در زیر گنبد اول، دیواره‌های داخلی شمسه، مقرنس‌های ایوان ورودی بنا و ایوان ورودی به مقبره کار شده است.

بنای امامزاده با نقشه چهار طاقی در وسط حیاط قرار داردوبنای مقبره دارای چهار ایوان است، در جلوی ایوان‌های شمالی و جنوبی، رواق قرار دارد، در ایوان جنوبی علاوه بر رواق چند شبستان کوچک در طرفین ایوان نیز دیده می‌شود.

در کنار ورودی اصلی امامزاده یعنی ایوان شمالی رواق‌ها آب انباری ساختند که روی آن مسجد قدیمی تری قرار دارد.

در این بنا سه کتیبه وجود دارد، کتیبه چوبی ورودی مقبره با تاریخ ۱، ۰، ۵، ۷ هجری قمری، کتیبه معرق گچی آب انبار با تاریخ ۱، ۲، ۳، ۲ هجری قمری و کتیبه‌ای شامل سه بیت از کاشی خشتی در زمینه لاجوردی در بالای کتیبه اصلی ورودی ایوان شمالی با حروف ابجد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.