تولید دستگاه بانک خون ساز در کشور

یک مهندس شیمی گفت: تولید دستگاه بانک خون ساز، نمونه‌ای از توانمندی متخصصان داخلی برای پاسخگویی به نیاز صنایع بهداشت و سلامت جامعه است.

علی قربانی، مهندس شیمی و تولیدکننده دســتگاه ســانتریفیوژ یخچال‌دار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بانک خون ساز ایرانی اظهار کرد: سانتریفیوژ بانـک خـون از جملـه تجهیـزات مهـم و اسـتراتژیک سـازمان انتقـال خـون است که در مراکـز فرآوری خون و پلاسـما اسـتفاده می‌کردند. ایـن دسـتگاه تا به امروز توسـط شـرکت هـای خـارجی سـاخته و تـامین می‌شده است.

تولیدکننده دســتگاه ســانتریفیوژ یخچال‌دار گفت: ایـن ماشـین ظرفیـت ١٢ کیسـه خـون ٧٥٠ گرمـی را دارد و تــا ســرعت ۴۵۰۰ دور در دقیقــه (۶۰۰۰ برابــر شــتاب جاذبــه زمــین)  می‌چرخد. این دســتگاه بــه دلیــل شــرایط خــاص عملکــردی و فراینــدی در زمــره ســانتریفیوژ‌های پیشــرفته آزمایشــگاهی محســوب می‌شود. طراحــی و تولیــد ایــن دســتگاه، نمونــه دیگــری از توانمنــدی متخصصان داخلی برای پاسخگویی به نیاز صنایع بهداشت و سلامت جامعه است.

او افزود: سانتریفیوژ یخچال‌دار در راستای سانتریفیوژ‌های type Batch، بالاترین ظرفیت را  دارد. این ماشین باکت‌های متنوعی دارد و در مجموع ظرفیت جداسازی حداکثر ۱۲ لیتر را داراست.

قربانی ادامه داد: این دستگاه  مجهز به سیستم بارکدخوان بوده و به قسمت کنترل مرکزی مجموعه متصل می‌شود و اطلاعات هر بچ (Bach record) را به همراه سایر پارامتر‌های فرآیندی ارسال می‌کند. سیستم کنترل سانتریفیوژ مدل ۴۵ R_FCEN قابلیت ذخیره سازی  ١٠ برنامه کاربردی را دارد.

این فعال فناور تصریح کرد: این محصول با برخورداری از حفاظ‌های ارتعاش، دما و جریان موتور و با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک می‌تواند به عنوان یک ماشین مطمئن، کارآمد و ایمن، پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان در صنایع دارویی، غذایی و شیمیایی باشد.

قربانی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز آن قفل الکتریکی بوده که می‌تواند دستگاه را در برابر دما و ارتعاشات محافظت کند. وجود  پنجره شیشه‌ای روی در برای کالیبراسیون دور دستگاه نیاز است. این دستگاه دارای پردازنده مرکزی است تا بتواند به طور دقیق و اتوماسیون عملکرد سیستم را براساس استاندارد‌ها پردازش کند.

او در پایان گفت: این دستگاه توسط کاربران برای پارامتر‌های دما و همچنین زمان توقف برنامه ریزی شده  است. این سیستم قابلیت خنک کاری محفظه و موتور را داراست براین اساس دمای محفظه سانتریفیوژ از ١٠ - تا ٣٠ + سانتیگراد قابل تنظیم خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار