پیش‌بینی هجوم چندین برابری ملخ به کشور از اواخر بهمن/ افتتاح آمادگاه مدیریت ملخ در بوشهر

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پیش بینی می‌شود از اواخر بهمن با هجوم چندین برابری ملخ نسبت به دو سال گذشته روبه‌رو شویم.

پیش‌بینی هجوم چندین برابری ملخ به کشور از اواخر بهمن/ افتتاح آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی در بوشهربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در مراسم بهره برداری از آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی گفت: در این آمادگاه ۱۰۰ دستگاه انوع سمپاش و سم‌ها تامین شده‌است که در صورت نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

خسرو عمرانی افزود:  برای راه‌اندازی آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی استان بوشهر ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

او ادامه داد: سال ۹۷، در ۱۰۴ هزار هکتار و در سال ۹۸ نیز در ۴۳ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ در استان بوشهر صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: امسال نیز نخستین هجوم ملخ در استان بوشهر ۶ آذر رخ داد و اکنون ۶۰  گروه ردیاب در منطقه حاضر هستند و آمادگی لازم برای مبارزه با این آفت وجود دارد.

آمادگی برای مبارزه با ملخ در یک میلیون هکتار

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور هم گفت: تمهید‌های لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی در سطح یک میلیون هکتار در ۱۱ استان کشور پیش بینی شده‌است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: با توجه به پیش بینی حمله ملخ‌ها از ابتدای امسال ۱۶میلیون هکتار از عرصه‌ها به همت هزار و ۵۰۰ گروه مورد رصد شد و به محض بروز نخستین نشانه‌های این آفت، مبارزه صورت گرفت.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون مبارزه با ملخ در سطح ۲۴۰ هکتار صورت گرفته است اما پیش بینی می‌شود از اواخر بهمن با هجوم چندین برابری این آفت نسبت به دو سال گذشته روبه‌رو شویم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور  با اشاره به اینکه ۷۵ درصد سموم تکنیکال از داخل و ۲۷ درصد نیز از خارج تامین می‌شود، عنوان کرد: هزارو ۳۰۰ تن سم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی نیاز است که همه  آن تامین شده است.

چنگلوایی با بیان اینکه ملخ صحرایی به هر چیزی که منشاء گیاهی دارد، حمله می‌کند، بیان کرد: جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات سبزی و صیفی  سرمایه هستند و همه تلاش دست اندرکاران این است که اجازه ندهیم آفت به آن‌ها آسیب وارد کند.

ملخ صحرایی مخرب‌ترین آفت محصولات کشاورزی در تاریخ است

او ادامه داد: ملخ صحرایی مخرب‌ترین آفت محصولات کشاورزی در تاریخ است و در بعضی از کشور‌ها توانسته باعث ایجاد قحطی شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این آفت پس از ۵۰ سال در سال ۹۷، ۹ استان جنوبی را که ۳۴ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کنند، مورد حمله قرار داد.

چنگلوایی افزود: در سال ۹۷، در سطح ۷۵۰ هزار هکتار و در سال ۹۸ در سطح ۴۱۵ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته و اجازه داده نشد که این آفت به محصولات زراعی و باغی آسیب برساند.

او بیان کرد: اگر این مدیریت به موقع انجام نمی‌شد تنها در محصول گندم این آفت می‌توانست روزانه ۱۲میلیارد تومان خسارت وارد کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره وضعیت سموم در کشور گفت: با توجه به اینکه ملخ صحرایی جزو آفت‌های عمومی است، وظیفه مبارزه با آن برعهده دولت است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.