چرا دولت بایدن برای بازگشت به برجام پیش شرط گذاشته است؟

با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و سنای آمریکا خوش بینی نسبت به آثار و پیامد‌های مذاکره با آمریکا در میان غرب گرایان تقویت شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  «آنتونی بلینکن» روز گذشته در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا به شرح سیاست‌های این کشور در قبال برخی کشور‌ها از جمله ایران پرداخت و در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اتهاماتی را مطرح کرد. سیاست‌هایی که چشم انداز بازگشت آمریکا به برجام و سیاست‌های این کشور در قبال ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.


بیشتربخوانید


با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و سنای آمریکا خوش بینی نسبت به آثار و پیامد‌های مذاکره با آمریکا در میان غرب گرایان تقویت شد. در این میان حتی رئیس جمهور نیز در تله غرب گرایان افتاد تاجایی‌که وعده دلار ۱۵ هزارتومانی داد و بودجه سال آینده کشور را خوشبینانه و متناسب با فروش نفت ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه در روز بست. اما با رونمایی از سیاست خارجی دولت جدید امریکا و اظهارنظر چهره‌های کلیدی بایدن مشخص شد که انگاره‌های جریان غرب گرا در واقعیت، آنچنان که می‌پنداشت شدنی نیست.

همچنان که روز گذشته بلینکن مدعی شد که «تهران ماه‌ها با دست‌یابی به مواد شکاف‌پذیر مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد [اما]اگر به برداشتن محدودیت‌ها در توافق هسته‌ای ادامه دهد این مسأله می‌تواند ظرف چند‌هفته اتفاق بیفتد.» بلینکن در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران بار‌ها بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

وی در ادامه ادعاهایش افزود آمریکا مایل است به تعهد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد، اگر ایران هم همین کار را بکند و سپس با متحدان و شرکای خود بر روی دستیابی به توافقی «طولانی‌تر و محکم‌تر» که شامل مسائل دیگر نیز می‌شود، همکاری کند. وزیر خارجه دولت جدید آمریکا پیشتر در اولین نشست خبری خود هم با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفته بود از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کند.

این سیاست دولت آمریکا در قبال ایران در حالی است که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با وعده به عقب‌برگرداندن سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روی کار آمد و در روز‌های گذشته چندین دستور اجرایی برای لغو سیاست‌های ترامپ امضا کرده است، اما بایدن نتوانست آمریکای ترامپ را پشت نقاب پنهان کند.

شروط اخیر وزیر خارجه دولت بایدن برای ایران جهت حضور در برجام از جمله اینکه جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، در شرایطی است که بنابر قانون راهبردی لغو تحریم ها، چنانچه آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را لغو نکند، ایران نیز در تاریخ سوم اسفند پیش رو گام‌های خود از جمله تعلیق پروتکل الحاقی را برخواهد داشت.

درهمین باره، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته دوشنبه در نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار «صبح نو» مبنی بر اینکه اگر آمریکا در نهایت حاضر به لغو تحریم‌ها نشود، تکلیف چه خواهد شد، گفت: مسیر چند هفته و چند ماه آینده در قانون مجلس (لغو تحریم ها) کاملا روشن است. در کمتر از چند هفته دیگر، طبق قانون مجلس به تاریخ توقف نظارت‌های فراپادمانی (پروتکل الحاقی) می‌رسیم که اگر تا آن موقع (سوم اسفند) گام موثری صورت نگرفته باشد، دولت موظف به برداشتن گام بعدی خواهد بود. این مسیری است که نمایندگان ملت برای آینده ترسیم کرده اند و دولت قدم به قدم این مسیر را خواهد رفت.

خطیب‌زاده در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی بیفتد که ایران، آمریکا را عضو برجام بپذیرد، اظهار داشت: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. اقدام هم رفع تحریم موثر و این یعنی همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی و سرکشی درباره معاهدات و نرم‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، باید به صورت موثر لغو شود و یعنی ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم.

وی تصریح کرد: یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخش یک امضا بر روی کاغذ است. آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. آنچه منتظر آن هستیم این است که سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت به راحتی توسط شرکت‌ها مبادله و پولش برگردد و ... زنجیره‌ای از آثار رفع تحریمی را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی آمریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد. وی گفت: آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیز هست. بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتومات نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.

آمریکا در شرایطی از ایران توقع دارد که از روند کاهش تعهدات برجامی خود دست بردارد و در عین حال لغو تحریم‌های ظالمانه خود را منوط به این کاهش تعهدات کرده که در نوبت قبلی یعنی پس از امضای برجام، این ایران بود که ابتدا با عمل به تعهداتش، حسن نیت خود را به طرف غربی نشان داد و در عوض «تقریبا هیچ» نصیبش شد. با نظر به این تجربه تلخ، این بار نوبت آمریکاست که باید به تعهدات بر زمین مانده خود که عملیاتی شدن شان عملا ۶ سال به تاخیر افتاده، عمل کند.
این رویکرد دولت بایدن در قبال ایران در حالی است که به قول قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوران اقدمات نقد در برابر تعهدات نسیه به سرآمده است دولت آمریکا به‌عنوان «نقض‌کننده توافق هسته‌ای» و بازیگری که رسما از این توافق خارج شده است، باید به جای «تعیین تکلیف وقیحانه» و پیش شرط‌گذاری برای بازگشت خود به برجام، به فکر جبران خسارت‌ها و تبعات خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای باشد. باتوجه به این شرایط دستگاه دیپلماسی باید این گزاره را به صورت مستمر به طرف مقابل (آمریکا- تروییکای اروپایی) یادآور شود که راه دومی در مسیر بازگشت آمریکا به برجام وجود نداشته و دولت بایدن باید میان عمل کامل به برجام و خارج ماندن از این توافق، دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند.

منبع:  صبح نو 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
امریکا بخصوص زمانی که احساس کنه تحریماش اثر کرده بیشتر ادامه میده
شما فکر میکنید اینا آدمند و یه جو شرف و انسانیت دارند
به نظر من یکی اگر هم شده وارد جنگ بشید یه روز زودتر بمب اتم را بسازید
اگه بمب اتم برا امریکا سلاح تهاجمیه و برا خیلیا سلاح دفاعیه برا ما شده تنها راه رساندن نون شب به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
این را همه باید به قطع یقین بدانند هیچ آبی از آمریکا برای ملت ایران گرم نخواهد شد لذا ملت بایستی در انتخابات پیش رو با انتخاب هوشمندانه دولتی را بر سرکار بیاورد تا اولا" به پتانسیل جوانان کشور ایمان داشته باشد و تولید داخلی را در همه زمینه ها رونق ببخشد و ثانیا" آمریکا را از تمام معادلات کشور حذف کند .
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۵:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام و سپاس

لطفاً صفحه آرایی قبل را یگذارید نسخه آزمایشی بسیار بد است
Iran (Islamic Republic of)
Javad
۰۰:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. پیامبر اکرم(ص)
انگار هنوز غرب قبله ی بعضی از مسئولین ماست.و قرار تغییری در قبله آنان نیست.بی شک یا احمق اند یا خائن.
Iran (Islamic Republic of)
HONOR
۲۳:۵۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
حالا شما انقدر زود قضاوت نکنید، هیچ چیز از قبل قابل پیش‌بینی نیست؛ خدارو چه دیدی شاید تا اسفند که قراره پروتکل الحاقی متوفق بشه، آمریکا به برجام برگشت، تحریمام لغو شد؛ ممکن هم هست که راه ترامپ رو ادامه بدن ولی به نظرم بهتره زود قضاوت نکنیم و انقدر علیه دولت اظهارنظر نکنیم؛ دولت به اندازه‌ی کافی مشکل داره دیگه ما حداقل مشکل به مشکلاتش اضافه نکنیم با این تخریب‌ها و توهین‌ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
یعنی میتونم اون صبحی رو ببینم که ملت ما چشمشون به دهن غریبه هایی که حتی مملکت خودشونو نمیتونن کنترل کنن نباشه؟؟!و بر حسب اتفاقا و حرف های دیگرون زندگی نکنن؟!
دنیا داره از تدبیر رهبر عزیزمون درس میگیره،در تدبیر،در ارزش ها،در همه چی.
بعد اینا همش میگن بایدن بایدن...بایدن کیلو چند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
سگ زرد برادر شغال نه به بایدن و نه قبلی به هچکدامشون اعتمادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چون بایدن اختیاری از خودش نداره
آقای بایدن یادت باشه ما بمب اتم نمیخواستیم اما شما دارین ما رو مجبور میکنین بسازیم
و یادتون باشه من یکی از جنگ و خونریزی و دشمنی با هیچکس خوشم نمی اومد ولی شما آمریکائیها و اسرائیلیا کاری کردین اگه حتی یک ایرانی هم در جنگ با شما زنده بمونه ریشه شما را خواهد کند شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
۴۲ ساله با حقه و دروغ و چپاول دوام آوردید و حق الناس کردید .ی دوزیم نتیجه شا خواهید دید.هر سال موقع افزایش صدقه ی کارگران و بازنشستگان که می رسه همون جا بودجه دچار ایست قلبی میشه و سرسره بازی میکنه.ی مشت اراجیف تحویل مردم میدید که اگر بتوانند همین صدقه را بدهند خدا را شکر کنید که مردم اعتراض نکنند .بعدش بدون سر و صدا راحت میلیاردی می گذارید رو حقوق خودتون و به ریش ملت میخندید ولی ی جا بیخ پلوتون گیر خواهد کرد.خدایی وجود داره.۷ ساله این دولت جز چپاول مردم و کار و کاسبی و تجارت با پول سپرده ی مردم و سهام مردم کدوم یک واحد مسکن را ساخت.کجا یک آجر رو هم گذاشت که ارز ۲ هزار تومانی را ۳۳ هزار خورد ملت داد.جرائم رانندگی کرونا.گرانی بنزین .فروش نفت کجا ی قدم برداشت
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۱:۴۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
باید به این ملت شریف و رئیس جمهور محترم بگم یادتون از پیروزی بایدن اینقدر خوشحال شدین که خود مردم آمریکا خوشحال نبودن بفرمائید این از جو بایدن سیاست خارجی آمریکا رو رئیس جمهورش مشخص نمی کنه حتی کنگره آمریکا کاره ای نیست سیاست خارجی آمریکا خط مشیش رو از سرمایه داران یهودیش می گیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
نیامده جنایاتش در عراق سوریه یمن و افغانستان شروع شده است.این را برای آنهایی که دلبسته به بایدن بودند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چون که نمیخواد برگرده واسه همین دنبتل بهانه ست
بهانه بنی اسرائیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
اصلا قراردادی که با نظر یک رییس جمهور به راحتی لغو شود چه فایده ای دارد؟ ایران با وعده رفاه در سال ۲۰۱۶ تن به این قرارداد ظالمانه داد و برنامه هسته ای خود را به عقب برد ، قلب رآکتور اراک را در میان ناباوری مردم برداشت و یکسری لوله ها را با بتن پر کرد و ... اما نصیبش چه بود؟ کشتن تعداد زیادی دانشمند ایرانی و وضع تحریم های بیشتر و حداکثری.
حالا از بایدن باید پرسید چه کسی اول از برجام خارج شد؟
و آیا آمریکایی که به دنبال یک قرار داد جدید است به قراردادهای قبلی پایبند بوده؟
صهیونیسم در تار و پود دولت و مجلس آمریکا تنیده شده است و بعید است تحریمها برداشته شود شاید حتی اگر ایران قدمهای اول را هم بردارد.
اسراییل گفته اگر آمریکا به برجام برگردد اسراییل وارد جنگ با ایران می شود.
Canada
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه دولت بایدن در توهم بسر میبرند
دوران هویج و چماق بسر رسیده
دوران زورگویی و باجیگیری بسر رسیده
دوران اینکه ایران زمین را خطرناک بنامید و اسحله و تجهیزات بفروشید و حسابی سر کیسه کنید .بسر رسیده
دوران تحریم عیر قانونی و اخلاقی بسر رسیده
دوران این رسیده که واقعیت های دنیا را ببینید و قبول کنید
دوران این رسیده که دنیا چند قطبی شده و چند قطبی مدیریت میشه
دوران شفاف سازی در تمام سطوح دنیا رسیده
که عدم ان باعث بی عدالتی .تبعیض .نزاد پرستی .وووووو شده
Iran (Islamic Republic of)
ناز
۲۰:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
مث اینکه تو از ترامپ بدتری جان مادرت تحریما رو لغو کن ب برجامم برنگرد بدرک ببینیم دیگه مسوولین ما چ دغدغه ای واسه گرونی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
الله اکبر گشنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
لعنت به برجام که فقط تبیغات دروغین بود و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چون مقابل فقط ذلت میبیند و نه مردانی قوی... مرد میدان آرزوست نه اینها که هر روز کاسه گدایی برجامشان را دست گرفته و التماس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
خدایا توانی بده تا انتقام سردار دلهایمان را بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا وزیر امور خارجه به آمریکا سفر نمیکنه تا دقیق بصورت جدی مذاکره و بعد اقدام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
سگ زرد برادر شغال است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
بایدن غلط کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا دولت بایدن برای بازگشت به برجام پیش شرط گذاشته است؟
چون خیلی خیلی پرو تشریف دارند و دست پیش گرفتن که پس نیافتن ولی خداروشکر ایندفعه رو کور خوندن حالا، حالی شون میکنیم...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا مسئولین کشور ما نمی خواهند بفهمند که بایدن کاره ای نیست و نمی تواند تحریم ها رو حذف کنه همه کاره مجلس امریکاست که به هیچ وجه تحریم ها رو خذف نمی کنه . گذشته از همه اینها بایدن همان معاون اوباما هست .
Canada
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
صددرصد درست میگویند