از واردات ریل خارجی تا خودکفایی و صادرات ریل ملی/ گام بلند ذوب آهن در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی

با ورود ریل ملی شرکت ذوب آهن اصفهان به افغانستان فصل جدیدی از خودکفایی با تکیه بر دانش و توان صنعتگران ایرانی رقم خورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  توسعه خطوط ریلی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور‌ها به شمار می‌رود و برای تحقق این امر، مهم‌ترین نیاز، فراهم کردن ریل با کیفیت و استاندارد است.

کشورما با وجود توانمندی در تولید محصولات فولادی، برای توسعه شبکه ریلی همواره محتاج واردات بوده و ریل مورد نیاز برای راه‌آهن در سال‌های گذشته از کشور‌هایی مانند آلمان، ترکیه، چین و هند تأمین می‌شد، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود، شرکت ذوب آهن اصفهان تصمیم گرفت تا برای بومی سازی ریل اقدام کند و این در حالی بود که اندیشه تولید ریل راه‌آهن نیز از دهه ۷۰ در کشور وجود داشت.

از آنجایی که تکیه و اعتماد بر توان و دانش ملی همیشه راه گشای غلبه بر مشکلات کشور بوده و با توجه به نیاز کشور به ریل به عنوان کالای راهبردی و همت فولادمردان و متخصصان ذوب آهن اصفهان برای چیره شدن بر محدویت‌های ناشی از تحریم ها، سال گذشته تولید ریل ملی مطابق با آخرین استاندار‌های روز دنیا در سبد تولیدات ریلی ذوب آهن اصفهان قرار گرفت و کشور را از واردات این محصولات بی نیاز ساخته است؛ و امسال نخستین بار ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان به افغانستان هم صادر شد و کشور‌های دیگری هم در صف انتظار این محصول با کیفیت هستند.

بیشتر بخوانید 

تولید ریل ملی، رویایی که به حقیقت پیوست

 
مهرداد تولاییان معاون بهره‌برداری شرکت ذوب آهن اصفهان درباره تاریخچه تولید ریل راه‌آهن در کشور گفت: ریل مورد نیاز برای راه‌آهن در سال‌های گذشته از کشور‌هایی مانند آلمان، ترکیه، چین و هند تأمین می‌شد، اما با توجه به ظرفیت‌های کشور، تصمیم گرفتیم برای داخلی‌سازی آن اقدام کنیم و این در حالی بود که اندیشه تولید ریل راه‌آهن از دهه ۷۰ در کشور وجود داشت.

او ادامه داد: خرید تجهیزات تولید ریل در کشور سال ۹۳ و با انعقاد قرارداد با آلمان آغاز و در سال ۹۵ این تجهیزات در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نصب شد، در واقع نصب تجهیزات به منظور تولید پروفیل ریل و نورد آن صورت گرفت. بعد از عبور از این مرحله، برای تولید آزمایشی ریل با تناژ پایین بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ اقدام به خرید شمش مورد نیاز خود از دیگر کشور‌ها کردیم.
 
البته خرید شمش به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان متوقف شد و پس از آن با توجه به همکاری نکردن کشور‌های تولید‌کننده مانند هند و روسیه، برای بومی‌سازی اقدام کردیم.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: شمش مورد نیاز برای تولید ریل باید از مواد خاصی باشد تا هنگام حرکت قطار با سرعت بالا دچار ترک خوردگی و یا شکستگی نشود. خوشبختانه ساخت شمش ریل راه‌آهن در کشور از بهمن ۹۷ آغاز شد و در اوایل سال ۹۸ توانستیم به خودکفایی برسیم.
از واردات ریل خارجی تا خودکفایی و صادرات ریل ملی/گام بلند ذوب آهن در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی

گسترش تولیدات ذوب آهن از حوزه محصولات ساختمانی به حوزه حمل و نقل
 
یزدخواستی، عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن به عنوان مادر فولاد و مادر صنعت کشور در دو و یا سه سال گذشته با برنامه ریزی مناسب موفق شد از زیان انباشت خارج شود و امسال سود خوبی را کسب کند.
 
تولید ریل در ذوب آهن اصفهان از آرزوی‌های دیرینه این شرکت صنعتی بوده است و دو بار هم تلاش شد، اما به نتیجه نرسید.

او ادامه داد: مرحله سوم تلاش‌های ما، سال گذشته به ثمر نشست و شرکت ذوب آهن موفق شد ریل ملی را تولید کند تا بتوانند پاسخگوی نیاز‌های کشور در این بخش باشد. پیش از تولید ریل، ذوب آهن اصفهان تنها در حوزه تولید فولاد برای صنعت ساختمانی فعال بود، اما با تولید ریل ملی فعالیت ذوب آهن در حوزه حمل و نقل نیز کلید خورد.

عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص فعالیت‌های ذوب آهن در حوزه تولید محصولات با ارزش افزوده بیان کرد: خوشبختانه تولید محصولات با ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته و حتی در این زمینه در ذوب آهن کمیته طرح‌های ارزش افزا نیز تشکیل شده است.

تولید بیش از ۳۶ هزار تن ریل ملی در ۹ ماهه امسال
 
یزدخواستی در خصوص بازسازی و راه اندازی کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان افزود: فعالیت این کوره چند سال متوقف بود البته با بازسازی مجدد از یک ماه پیش وارد مدار شد و هم اکنون تولید خود را آغاز کرده است.

او در ادامه با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه ذوب آهن اصفهان گفت: تا ۳۰ دی در مجموع ۷۸۹ هزار و ۶۷۷ تن فرآورده‌های فولادی ذوب آهن به بازار عرضه شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: برنامه ریزی ما در تولید ریلی ملی افزایش صادرات این محصول به کشور‌های همسایه است و هم اکنون با مسئولان راه آهن چند کشور همسایه در حال مذاکره هستیم و تلاش ما بر این است که با صادرات ریل توسعه راه ابریشم ریلی در منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.

یزدخواستی اظهار کرد: در حوزه خودکفایی در تولید ریل ملی شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شد در ۹ ماهه نخست امسال در مجموع ۳۶ هزار و۳۳۱ ریل تولید کند تا برای تکمیل خطوط ریلی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
 
از واردات ریل خارجی تا خودکفایی و صادرات ریل ملی/گام بلند ذوب آهن در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی

افغانستان اولین مشتری خارجی ریل ملی ذوب آهن

 
منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از صادرات ۶ هزار تن ریل ملی به افغانستان خبر داد گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین و تنها تولید کننده ریل در ایران و غرب آسیا و هفدهمین تولیدکننده ریل در جهان، قراردادی را برای تامین و صادرات ریل با افغانستان منعقد کرد.

او ادامه داد: قرارداد صادرات ریل ذوب آهن اصفهان برای تکمیل محوری است که اتصال افغانستان از طریق ایران به دریای عمان و خلیج فارس و از سمت غرب به اروپا را نهایی می‌کند و شاهد افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت به افغانستان، همچنین افزایش مراودات تجاری دو طرف خواهیم بود.
 
تولید ریل ملی، مطابق با آخرین استاندارد‌های روز دنیا
 
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: ریل تولیدی این مجتمع عظیم صنعتی مطابق آخرین استاندارد‌های جهانی تولید شده و کیفیت آن به تایید شرکت‌های معتبر رسیده است، با مذاکراتی که با کشور‌های همسایه برای تامین نیاز ریلی آن‌ها شده می‌توان گفت چشم انداز خوبی برای صادرات این محصول راهبردی وجود دارد.

یزدی زاده افزود: هم اکنون برای تامین نیاز کشور، ماهیانه ده هزار تن ریل در تولید می‌شود که با توجه به تقاضای بازار قابل افزایش است. ریل تولید شده در ذوب آهن اصفهان هم اکنون در محور‌های مختلف از جمله چابهار-زاهدان، یزد-اقلید، همدان-سنندج، میانه – اردبیل، بستان آباد –تبریز و رشت- کاسپین در حال نصب است.

او اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان تولیدکننده انواع ریل‌های خطوط پرسرعت راه آهن و مترو مطابق با آخرین استاندار‌های اروپایی است و تلاش می‌کند که تولید انواع ریل‌های مترو کشور را با وجود تفاوت‌ها تکمیل کند و به خریداران تحویل دهد. ضمن اینکه به تازگی ریل زبانه سوزن نیز که به صورت عمده برای تغییر مسیر قطار استفاده می‌شود و تا کنون تامین آن کاملا به واردات متکی بود و به لحاظ ایمنی اهمیت ویژه‌ای دارد نیز در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده است.
 
از واردات ریل خارجی تا خودکفایی و صادرات ریل ملی/گام بلند ذوب آهن در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی
 
ریل ملی، نماد شکست تحریم‌ها
 
محمد جعفر صالحی معاون خرید شرکت راه آهن  گفت: دشمنان با ایجاد تحریم‌ها قصد دارند تا به اقتصاد این مرز و بوم ضربه بزنند و این وظیفه ما است تا مانند دفاع مقدس همه در کنار هم نیات دشمنان را نقش بر آب کنیم.

او یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی را توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل دانست و یاد آور شد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیر ساخت حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است که به همت ذوب آهن اصفهان و تولید ریل ملی امید است هر چه بیشتر حمل و نقل ریلی توسعه پیدا کند.

معاون خرید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: این ظرفیت در شرق کشور با توجه به ظرفیت پهلو گرفتن کشتی‌های با ظرفیت بالا بیشتر است و ضرورتاً بایستی اتصال ریلی شرق به مرکز به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد.

اوشرکت‌های حمل و نقل ریلی و ذوب آهن اصفهان را در یک تیم و کنار هم دانست و گفت: شرکت‌های حمل ونقل ریلی به عنوان گروه پشتیبانی کننده مجموعه ذوب آهن اصفهان هستند و در کنار هم به تولید که هدف اصلی است می‌پردازند.

از واردات ریل خارجی تا خودکفایی و صادرات ریل ملی/گام بلند ذوب آهن در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی

توسعه شبکه ریلی کشور با ریل تولیدی ذوب آهن

مهدی صیدگر مدیرکل ساخت روسازی راه آهن گفت: طرح‌های توسعه راه آهن کشور از جمله چابهار-زاهدان، یزد-اقلید، همدان-سنندج، میانه – اردبیل، بستان آباد –تبریز و رشت- کاسپین که با ریل تولید شده در ذوب آهن در حال اجرا هستند در مرحله روسازی می‌باشند و چند طرح دیگر نیز در مراحل مختلف زیرسازی قرار دارند.

او افزود: در سال‌های اخیر تاکید بیشتری بر توسعه شبکه ریلی شده و با توجه به مزیت‌های آن، تلاش می‌کنیم تمام امکاناتمان را به کار بگیریم تا در این حوزه موفق‌تر از قبل باشیم.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن اظهار کرد: ریل تولید ذوب آهن اصفهان مهمترین عنصر راه آهن در بخش روسازی است و بنابراین برای تامین به موقع ریل و با کیفیت ریل باید از تمام ظرفیت‌های مهندسی، فنی و اجرایی استفاده کرد.

صیدگر افزود: تجهیزات آزمایشگاهی و تست‌های روی خط که برای تولید ریل هم در ذوب آهن اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفته، در سطح کارخانه‌های تراز اول دنیا و منطبق با استاندارد‌های روز تولید ریل است و این اطمینان را به خریدار می‌دهد که محصول به اندازه کافی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.
 
از واردات ریل خارجی تا خودکفایی و صادرات ریل ملی/گام بلند ذوب آهن در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی

او افزود: این موفقیت تنها حاصل نصب تجهیزات نیست، بلکه دانش فنی ذوب آهن اصفهان که به مرور شکل گرفته و برای تولید ریل ارتقاء پیدا کرده است، همچنین ارتقاء دانش دستگاه‌های استفاده کننده از ریل و تعامل آن‌ها موجب شد که در نهایت ریل در کشور تولید شود.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن گفت: خوشبختانه اراده قاطعی در سال‌های گذشته در ذوب آهن اصفهان و دستگاه‌های استفاده کننده برای تولید و استفاده از ریل داخلی شکل گرفت و این اراده به طور تمام و کمال در قالب تولید ریل و توسعه خطوط ریل متجلی شده است.

صیدگر در پایان گفت: سهولت دسترسی، صرفه جویی در هزینه‌های ارزی و غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم از مزایای تولید ریل ملی است، ضمن این که این امر، موجب رشد صنعت و خودکفایی کشور شده است.

گزارش از سولماز محمدی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.