شروط جهاد اسلامی فلسطین برای مشارکت در انتخابات

عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی اعلام کرد مشارکت این جنبش در انتخابات آتی فلسطین منوط به تغییر مرجع فعلی انتخابات است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، «خالد البطش»، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در مصاحبه رادیویی با برنامه «طله صباح» اعلام کرد که موضع رسمی این جنبش برای شرکت در انتخابات را پس از مذاکره گروه‌های فلسطینی در قاهره مطرح خواهند کرد.

او گفت: جهاد اسلامی از همان ابتدا درباره فرمان رئیس جمهور برای برگزاری انتخابات قانونگذاری و ریاست جمهوری گفت که راه اصلاح اوضاع فلسطین تنها با برگزاری انتخابات نیست بلکه این کار مدخلی برای مشارکت ملی و ایجاد جو برای احیای پروژه ملی است.

البطش افزود: دبیرکل جهاد خواستار توافق درباره یک برنامه سیاسی ملی شد که همه به آن پایبند باشند و این برنامه یا با اجماع یا انتخابات اجرا شود و موضع ما در خصوص این روند پس از گفتگوی آتی در قاهره اعلام می‌شود.

او تصریح کرد: موضع رسمی جهاد پس از نشست قاهره بر اساس پیروی از تغییر مرجع انتخابات سیاسی فعلی، توافق بر سر یک برنامه سیاسی ملی که همه در آن شرکت کنند و نیاز به تفکیک شورای قانونگذاری و شورای ملی اعلام خواهد شد.

عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی افزود: موضوع شرکت در انتخابات منوط به مواردی است که ما ارائه دادیم. اگر بتوانیم مرجع فعلی انتخابات را تغییر دهیم و موقعیت سازمان آزادی‌بخش را با تفکیک دو شورا تقویت کنیم، امکان مشارکت وجود دارد، اما بدون این موضوع به طور جدی با سایر احزاب در قاهره بحث خواهیم کرد و ما امیدواریم که موفق شویم و همه در یک مسیر در راستای تقویت ثبات مردم و پایان دادن به تفرقه قرار گیریم.

این مسئول فلسطینی اعلام کرد: امید است که شرکت کنندگان در روند انتخابات، خواه جنبش شرکت کند یا نه، منجر به تشکیل یک دولت وحدت ملی شود. ما قبلاً گفتیم که می‌خواهیم قبل از انتخابات وحدت ایجاد شود.

او افزود: دولت‌هایی که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیل شده اند، دولت‌های خدماتی هستند و هیچ ارتباطی با برنامه‌های آزادسازی ندارند و آیا یک دولت فلسطینی وجود دارد که تصمیم به مقابله با اسرائیل را بگیرد؟ در اینجا اهمیت جدایی شورای ملی مطرح می‌شود که وظیفه آزادی و وحدت مردم فلسطین و شورای قانونگذاری را دارد که وظیفه آن‌ها ارائه خدمات، مراقبت از آن‌ها و پاسخگویی و مدیریت امور روزمره شهروند فلسطینی است.

البطش تاکید کرد: مرجع انتخابات فعلی باید تغییر کند و ما باید از شر اسلو که دولت را مقید می‌کند خلاص شویم و اگر مرجع تغییر کند، یک دولت و رهبری می‌شود که امور روزمره را مدیریت می‌کند و با اشغالگر مقابله می‌کند.

عضو دفتر سیاسی جهاد در پایان این مصاحبه تصریح کرد: مشکل فلسطین ما این است که ما هنوز مشخص نکرده ایم که در چه مرحله‌ای هستیم، آیا در مرحله آزادی ملی هستیم که به ابزار‌های مختلفی نیاز داریم یا در مرحله پایان اشغال، آزادی و استقلال هستیم. اما متأسفانه اکنون یک سردرگمی بین دو سطح وجود دارد و در پرونده فلسطین موفق به تشکیل یک کشور نشده‌ایم.

پیشتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز ۲۱ ماه مه را برای انتخابات پارلمان و روز ۳۱ ژوئیه را زمان برگزای انتخابات ریاستی اعلام کرده بود. بسیاری بار رکورد مذاکرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۳ به این سو و اختلافات حل نشده میان جنبش فتح و حماس را متوجه رئیس فعلی تشکیلات خودگردان می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار