در نشست ششمین کنگره نفت و نیرو مطرح شد؛

جذب سرمایه و توسعه تکنولوژی، چالش‌های دوگانه تولید گاز طبیعی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت:برای افزایش تولید گاز با دو چالش بزرگ سرمایه و تکنولوژی رو به رو هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (۷ بهمن ماه) اولین جلسه از ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با حضور جمعی از مدیران وزارت نفت و نیرو به صورت مجازی برگزار شد.

محمدرضا صدیقی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در این نشست گفت: باید تا سال ۱۴۲۰ راندمان نیروگاه‌های ما به ۵۰ درصد برسد؛ یعنی باید به تولید ۲۵ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر، دست پیدا کنیم. همچنین تا سال ۱۴۰۵ باید برنامه توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تولید ۵ هزارمگاوات برق از زغال سنگ، اجرایی شود.

او افزود: بر اساس مطالعات و کار‌های پژوهشی انجام شده، ۲۲ راهکار برای صرفه جویی در مصرف گاز خانگی به دست آمده که متولی آن وزارت راه و شهرسازی است. اگر از این ۲۲ مورد، تنها ۸ مورد آن با استفاده از قوانین موجود اجرایی شود، صرفه جویی زیادی خواهد شد آن هم در شرایطی که دو روز گذشته، مصرف گاز در این بخش به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسید و این یک رکورد در مصرف گاز محسوب می شود.

صدیقی تاکید کرد: آن قدر بیان کردیم که ما بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را داریم، این ذهنیت غلط را برای مردم ایجاد کرده ایم که یک منبع تمام نشدنی وجود دارد و نیازی نیست که خیلی به خودمان سختی بدهیم.

جذب سرمایه و توسعه تکنولوژی، چالش‌های دوگانه تولید گاز طبیعی

چالش‌های دوگانه افزایش تولید گاز طبیعی کشور

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در این نشست اظهار کرد: برای افزایش تولید گاز با دو چالش بزرگ مواجه هستیم، چالش اول این است که برای انجام این کار، برآورد شده که به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، اما پولی وجود ندارد.

او افزود: چالش دوم هم این است که هرچند اکنون مشکلی از نظر تکنولوژی نداریم، اما برای افزایش تولید به عنوان مثال در میدان فرزاد که میزان ترشی گاز، بسیار بالاست و نیاز به افزایش تکنولوژی برای به بهره برداری رساندن آن داریم، حتی اگر سرمایه هم داشته باشیم، تکنولوژی آن را هنوز نداریم.

مشکین فام ادامه داد: برای این که بتوانیم ۷۰۰ میلیون مترمکعب تولید فعلی پارس جنوبی را حفظ کنیم و ۴۰۰ میلیون مترمکعب دیگر افزایش تولید را تا سال‌های آینده داشته باشیم، نیاز به سرمایه گذاری بالایی داریم. به هرحال اکنون باید به فکر مصرف بهینه گاز باشیم، چون چالش سنگینی را پیش رو داریم.


بیشتر بخوانید


الزامات تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور

رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران درباره الزامات تولید و مصرف گاز طبیعی بیان کرد: افزایش تولید و فشار افزایی، کنترل و بهینه سازی مصرف به ویژه در بخش صنایع، سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، پتروشیمی‌ها و به طور کلی، جذب سرمایه داخلی و خارجی از الزامات تولید و مصرف گاز طبیعی کشور است.

جذب سرمایه و توسعه تکنولوژی، چالش‌های دوگانه تولید گاز طبیعی

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، گازرسانی ، گاز طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار