مهارتی که اگر یاد نگیری در فضای مجازی گرفتار می‌شوی!

سواد رسانه، مهارتی است که اگر بلد نباشیم در دنیای مجازی غرق خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سرهنگ جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی در ایران غالبا بعد سرگرمی دارند تا افزایش آگاهی، گفت: وقتی مبنا سرگرمی شود برای توسعه فکری، فردی،کسب و کار و توسعه روابط اثر بخش، بهای کمی قائل می‌شوند.

او افزود: به علت پایین بودن میزان سواد رسانه‌ای عمدتا مردم محتوای خوب را از بد و محتوای جعلی را از درست تشخیص نمی‌دهند و به اندازه کافی دارای مهارت انتقاد از محتوای رسانه‌ها نیستند.

استفاده از رسانه‌ها بدون داشتن سواد رسانه ای اثرات نامطلوبی داشته و فاصله اطلاعاتی و مهارتی بین پلیس با مردم از یک سو و تنوع و تخصصی شدن رسانه‌های جدید لزوم ارتقای مهارت‌های سواد رسانه‌ای دو چندان می‌شود.

معمولا وقتی تاثیرات نامناسب انواع رسانه‌ها بر جامعه به صورت مشکلات اخلاقی و رفتاری و آسیب‌های اجتماعی آشکار می‌شود به راه‌های درمانی اندیشیده می‌شود. در حالی که بهتر است جامعه را به ابزار نیرومندتری به نام سواد رسانه‌ای مجهز ساخته تا خود به کمک والدین و سایر منابع مفید فعالانه دست به گزینش گری و پالایش بزنند و رژیم مصرف رسانه‌ای خود را تنظیم و کنترل کنند.

در این دوران استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، هم اکنون شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یکی از پر استفاده‌ترین خدمات اینترنتی شده اند.

از سوی دیگر با گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباطی مختلف نوع استفاده افراد از این رسانه و اعتماد به آن‌ها به عنوان بخشی از منابع دیجیتالی و الکترونیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

کمک حال پلیس باشید

با پیچیده شدن و افزایش جرایم،^ هیچ سازمانی به تنهایی قادر به پیشگیری و کنترل آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی نخواهند بود لذا برای انجام وظایف محوله باید از همه ابزار‌های برون سازمانی، درون سازمانی و مردمی برای پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم استفاده کرد.

با توجه به انعطافی که جرایم سایبری داشته و هر لحظه احتمال وقوع جرمی جدید در این فضا متصور است، پلیس باید با بهره گیری از نیرو‌های متخصص در حوزه رسانه تمام تلاش خود را در برقراری هر چه بیشتر امنیت در این فضا بکار گیرد و نقش سواد رسانه‌ای می‌تواند کمک حال پلیس شود.

ریشه بسیاری از آسیب‌های وارده در فضای مجازی ناشی از ناآگاهی و نداشتن سواد رسانه‌ای کاربران در بستر فضای مجازی است و آموزش مهمترین عامل در راستای ارتقاء سواد رسانه‌ای سطح آگاهی آنان در بستر فضای مجازی است.

تعامل رسانه‌ها با پلیس عامل مهمی در ارتقاء احساس امنیت در جامعه بوده و فرماندهان و مدیران با داشتن سواد رسانه‌ای می‌توانند از ظرفیت و پتانسیل رسانه گروهی نهایت بهره و استفاده را داشته باشند.

موثر‌ترین راه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نوپدید ناشی از فضای مجازی و رسانه‌ها علاوه بر تصویب قوانین، کسب آموزش‌های تخصصی و امنیتی استفاده از اینترنت و در مجموع ارتقای سطح سواد رسانه‌ای است.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.