معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور، بدون اشکال نیستند

خاکی صدیق گفت: دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور، بدون اشکال نیستند و منکر فاصله میان آموزش عالی و بازار کار در کشور نیستم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه به وقت ایران اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا تمام نیاز‌های جامعه، صنعت و کشور برآورده شده است و این فرآیند با کارشناسانی اتفاق افتاده که از فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور هستند. بنابراین می‌توان گفت که دانشگاه‌ها رسالت خود را انجام داده اند.

شکاف میان صنعت و دانشگاه مسئله قدیمی است

او افزود: شکاف میان صنعت و دانشگاه مسئله قدیمی است و بسیار بدان پرداخته اند. یکی از راهبرد‌های وزارت علوم برای حل این مسئله بحث مهارت افزایی و اشتغال است. در سال ۱۳۹۶، به صورت جدی به بحث مهارت افزایی ورود کرده و در سال ۱۳۹۷ آئین نامه آن را با هدف مهارت آموزی دانش آموختان دانشگاه در سه سطح پایه، عمومی و تخصصی نهایی و ابلاغ شد.

خاکی صدیق اضافه کرد: در حوزه مهارت افزایی و کارآفرینی، هدف دو دانشگاه جامع علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای در سطح کاردانی، تربیت دانش آموختگان کاردان و تکنسین بوده است. در سایر دانشگاه نیز طرح مهارت افزایی با آموزش دروس کارآفرینی و موضوع‌های وابسته و مسائلی دیگر سعی بر آن داشته تا به بحث مهارت افزایی بپردازد.

او تصریح کرد: دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور، بدون اشکال نیستند و منکر فاصله میان آموزش عالی و بازار کار در کشور نیستم اما در مجموع با توجه به دستاورد‌های کنونی به نظر می‌رسد که وظیفه خود را انجام داده اند.

خاکی صدیق با بیان اینکه بحث فناوری و کارآفرینی، مهارت و نقش دانشگاه و صنعت و حکمرانی یک اکوسیستم است، گفت: بیش از یک دهه است که آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور بر پژوهش متمرکز شده است و از یک دانشگاه آموزش محور به پژوهش ورود کردیم. اکنون مفاهیم جدیدی از جمله بحث فناوری، مهارت افزایی و کارآفرینی وارد شده است که وزارت علوم نیز در این راستا برنامه‌های در دست اقدام دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم به برنامه‌های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی که در وزارت علوم و در بخش پژوهش، آموزش و فناوری تدارک شده و طرح‌هایی که در حال اجراست، به این سمت تمایل یافته و دانشگاه‌ها تلاش خود را می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.