کرونا درهای بازار‌های جهانی را به روی تجسمی کاران باز کرد

هرچند شیوع کرونا باعث تعطیل شدن نگارخانه‌ها شد اما اجبار به فعالیت در فضای مجازی سکوی پرتابی برای هنرمندان به سوی بازار‌های جهانی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پیش از شیوع کرونا مشکل اساسی تجسمی کاران خراسان رضوی ضعف تبلیغات برای فروش مطلوب آثار هنری، هزینه بسیار تبلیغات و عدم فرهنگ سازی لازم در زمینه خرید آثار هنری بود اما محدودیت فعالیت برای هنرمندان در نگارخانه‌ها و اجبار به فعالیت در عرصه مجازی به صورت انفرادی یا گروهی، افق‌های تازه‌ای به روی تجسمی کاران این استان گشود و سطح کاری برخی آنان را تا بازار‌های بین‌المللی و نمایش آثار در گستره جهانی ارتقا داد.

مدت زیادی از سازماندهی هنرمندان حوزه تجسمی خراسان رضوی نمی‌گذرد، اما در همین مدت پس از شکل گیری انجمن هنر‌های تجسمی استان و ضابطه‌مند کردن فعالیت‌ها و خدمات هنری، زمینه دستیابی به موفقیت در عرصه مجازی فراهم شده است.

شیوع کرونا نیز فعالیت انجمن هنر‌های تجسمی را به سوی فضای مجازی و ضابطه‌مند کردن فعالیت هنرمندان، ایجاد بازار فروش و ارایه خدمات مطلوب به آنان سوق داد که این مهم زمینه ساز توسعه بازار فروش آثار رشته‌های مختلف هنر‌های تجسمی شد.

لاله خرازیان رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا باعث ضرر و زیان هنرمندان تجسمی کار شد، نگارخانه‌ها و آموزشگاه‌های هنری تعطیل شدند، اما این دو بخش از حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد برخوردار گشتند.

او  افزود: در ایام شیوع کرونا سایت‌های انفرادی از سوی تجسمی کاران در فضای مجازی راه‌اندازی شد و، چون این سایت‌ها به صورت تخصصی طراحی و فعال نشده بودند، همه نوع اثری در این سایت‌ها به نمایش گذاشته شد.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی با اشاره به وجود رشته‌های زیرمجموعه هنر‌های تجسمی در دانشگاه‌ها ادامه داد: در زمان شیوع کرونا اساتید رشته‌های هنری توانمندتر از گذشته وارد آموزش و برپایی نمایشگاه مجازی شدند که برخی از این نمایشگاه‌ها شمایل نمونه حقیقی آن را داشتند.

خرازیان بیان کرد:  ارتباط برقرار کردند و به فعالیت خود ادامه دادند، اما آموزشگاه‌های سنتی در این بخش چندان موفق نبودند.

اوبا اشاره به وجود رشته‌های زیرمجموعه هنر‌های تجسمی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در زمان شیوع کرونا اساتید رشته‌های هنری توانمندتر از گذشته وارد آموزش و برپایی نمایشگاه مجازی شدند که برخی از این نمایشگاه‌ها شمایل نمونه حقیقی آن را داشتند.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی تاکید کرد: نمایشگاه‌های مجازی در بخش هنر‌های تجسمی علاوه بر اطلاع رسانی گسترده برای جذب مخاطب، آنان را به دیدن تصاویر حقیقی آثار ترغیب می‌کرد که این مهم به تنهایی تحولی در این بخش به شمار می‌رفت.

خرازیان اظهار کرد: شیوع کرونا و ورود هنرمندان به فضای مجازی آنان را مجبور به تهیه فایل‌هایی کرد که خود نیاز به یک پروسه پژوهشی داشت و تاثیرات عملی بر این بخش گذاشت.

او افزود: اجبار به حضور در فضای مجازی، هنرمندان تجسمی کار را به سوی بازار‌های جهانی سوق دارد، بنیاد‌ها و موسساتی که پیشتر به صورت ورک شاپ در سطح شهر عمل می‌کردند، به واسطه فضای مجازی ارتباطات بین‌المللی برقرار کردند تا بار دیگر هنرمندان بتوانند جایگاه هنری خود را در جهان بازیابند.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی ادامه داد: با همه این تفاسیر، حرکات هنرمندان در عرصه هنر‌های تجسمی در ایام شیوع کرونا در حد بازاریابی آثار بوده و به سوی فعالیت تخصصی در این بخش پیش نرفت لذا وب سایت انجمن هنر‌های تجسمی این استان بستر حضور تخصصی هنرمندان در فضای مجازی را فراهم می‌کند.

خرازیان بیان کرد: یک سال و نیم از شکل گیری این انجمن می‌گذرد که فعالیت آن با دوره شیوع کرونا و محدودیت‌ها برای برپایی نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های آموزشی در این بخش همسو شد که ما را ترغیب به توسعه فعالیت در فضای مجازی کرد.

او تصریح کرد: وب سایت انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی طراحی شده و کد‌های شناسایی به هنرمندان داده شده است، همزمان با آن فهرستی از هنرمندان به کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تهیه شده است.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی تاکید کرد: وب سایت این انجمن از بخش نمایشگاه و بخش فروش آثار برخوردار است که به تازگی طراحی آن به اتمام رسیده و بزودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

خرازیان اظهار کرد: تهیه فهرست از هنرمندان تجسمی کار در خراسان رضوی به منظور عضویت آنان در صندوق اعتباری هنر و دریافت خدمات بیمه‌ای و خدمات دیگر در این راستا است.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی ادامه داد: وب سایت این انجمن از بخش نمایشگاه و بخش فروش آثار برخوردار است که به تازگی طراحی آن به اتمام رسیده و بزودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.
 
وجود ۲۲ نگار خانه در مشهد

جواد روشندل مسئول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۲ نگارخانه در مشهد گفت: از زمان بازگشایی نگارخانه‌ها، نمایشگاه‌های متعددی از آثار مربوط به هنر‌های تجسمی در این اماکن برپا شده که عمده آن‌ها در روز‌های پایانی هفته بوده و رونق خوبی نیز گرفته است.

او افزود: در ایام شیوع کرونا برخی هنرمندان تجسمی کار به سوی برپایی نمایشگاه مجازی سوق یافتند و تعدادی از نگارخانه‌ها به صورت زنده با هنرمندان ارتباط برقرار کرده و آثار آنان را به نمایش گذاشتند.

مسئول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۲ نگارخانه در مشهد ادامه داد: از زمان بازگشایی نگارخانه‌ها، نمایشگاه‌های متعددی از آثار مربوط به هنر‌های تجسمی در این اماکن برپا شده که عمده آن‌ها در روز‌های پایانی هفته بوده و رونق خوبی نیز گرفته است.

روشندل بیان کرد: به استناد مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد هر نمایشگاه در نگارخانه‌های بخش خصوصی ۲۰ میلیون ریال حمایت می‌شود، به این معنا که هر نگارخانه مستندات مربوط به برپایی نمایشگاه را به معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارائه می‌دهد و پس از تایید آن براساس تفاهمنامه‌ای که بین معاونت هنری و سینمایی و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری مشهد منعقد و ساز و کار آن تعیین شده است، ۲۰ میلیون ریال به حساب مدیر نگارخانه واریز می‌شود.

او تصریح کرد: در راستای این تفاهمنامه قرار است تا پایان امسال ۱۰۰ نمایشگاه در نگارخانه‌های مشهد با اعتبار ۲ میلیارد ریال برپا شوند و مورد حمایت مالی شهرداری قرار گیرند.
 
منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.