آهنچیان:

اشتغال یکی از شاخص‌های اثر بخش در آموزش عالی است

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: یکی از شاخص‌های اثر بخش آموزش عالی، بحث اشتغال است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در برنامه وقت ایران درباره اقدامات وزارت علوم برای افزایش مهارت آفرینی در دانشجویان اظهار کرد: توسعه ملی در تمام جوانب خود به مهارت آفرینی مرتبط است. اینکه با چه معیار‌هایی میزان تغییرات آموزش عالی در این راستا سنجیده شود علامت سوال است. آموزش یک موضوع پیچیده و آموزش عالی یک موضوع پیچیده‌تر است. اینکه فرآیند‌های آموزش منجر به چه محصولی می‌شود و این محصول چه زمانی می‌تواند به جامعه ارائه شود همواره علامت سوال بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: یکی از شاخص‌های اثر بخش آموزش عالی، بحث اشتغال است. تمام نظام‌های آموزش عالی دنیا دو رویکرد نسبت به آموزش و آموزش عالی دارند، یکی از آن‌ها توسعه علم است که بیشتر همان جنبه‌های نظری و حرکت در مرز‌های علم بوده و دیگری مباحث مربوط به اشتغال است اما اشتغال یک پدیده چند وجهی و اجتماعی است. ابعاد فرهنگی و اجتماعی، نرخ رشد جمعیت، نرخ توسعه اقتصادی، تحریم‌ها و ... همه بر میزان اشتغال زایی تاثیرگذار است.

توسعه علم به معنی اشتغال نیست

او با بیان اینکه توسعه علم لزوما به معنی اشتغال نیست، ادامه داد: ما بیشتر به دانشجویان کارآفرین که به تولید کار و شغل بپردازند نیاز داریم که مستلزم وجود افراد خلاق است.

آهنچیان گفت: از سال ۹۶ وزارت علوم یکی از برنامه هایش افزایش توان اشتغال پذیری و مهارت آفرینی دانشگاه‌ها بوده است. وقتی می‌گوییم دانشجویی اشتغال پذیر شده به معنی این نیست که دانشگاه موظف است شغلی در اختیار او قرار دهد. اشتغال پذیر شده یعنی امکان، توانایی و مبانی حرفه‌ای و شخصی که یک شغل را قبول کرده باشد. بر این اساس آیین نامه‌ای به کلیه دانشگاه با توجه به استعداد‌های مختلف دانشجویان داده شد و دوره‌های کارورزی، کارآفرینی، استارتاپی و ... برای آن‌ها برگزار شد.

او اشاره کرد: با این اقدامات نطفه‌ شغل را در دانشگاه‌ها ایجاد کردیم؛ طبق آمار نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر ساعت دانشجو از سال ۹۶ تاکنون در کارگاه‌های اشتغال پذیری شرکت کرده‌اند. دانشگاه ها بر اساس یک بسیج عمومی مبتنی بر تعهد برای اینکه کمک کنند دانشجویان وارد بازار کار شوند، زمینه آموزش مهارتی را فراهم کردند  تا دانشجویان کار را بشناسند، فضای کار را لمس کنند و اشتغال پذیر شوند. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان توضیح داد: این امر عملیاتی شده اما شاخص های اندازه گیری آن سخت است.  این اقدامات تحولاتی بوده که دانشگاه ها با آن درگیر بوده اند ولی دانشگاه های به دلیل شیوع کرونا در این یک سال نتوانسته اند خیلی خوب اقدام کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار