رئیس مرکز لرزه‌نگاری خراسان رضوی:

زلزله سرخس و سفید سنگ خراسان رضوی با یکدیگر ارتباطی ندارند

رضا آسایش‌پور گفت: زلزله‌های رخ داده در سرخس و سفید سنگ فریمان در ۲۴ ساعت گذشته با یکدیگر ارتباطی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  رضا آسایش‌پور رئیس مرکز لرزه نگاری خراسان رضوی گفت: : برای بررسی این که آیا این زمین لرزه‌ها با هم ارتباط معنی داری در آینده خواهند داشت نیاز به پردازش داده‌ای میدانی و اعزام نیرو به هر ۲ منطقه است تا به نتیجه‌ای در این موضوع برسیم که آیا تغییراتی در روند گسل‌ها مشاهده می‌شود یا خیر؟

او با اشاره به این که، تخلیه انرژی درونی زمین از ساده‌ترین روش و در محل شکستگی روی پوسته زمین رخ می‌دهد و این شکستگی‌ها همان گسل نامیده می‌شوند افزود: هر جایی که گسلی وجود داشته باشد احتمال وقوع زلزله نیز در آنجا وجود دارد.

رییس مرکز لرزه نگاری خراسان رضوی  ادامه داد: در اطراف مشهد نیز گسل‌های شناخته شده‌ای مانند سنگ بست - شاندیز و کشف رود وجود دارد که سازمان زمین شناسی نیز وجود آن‌ها را نیز تایید کرده است.

آسایش‌پور با اشاره به سوابق زمین لرزه در منطقه سفید سنگ فریمان بیان گرد: قبل از وقوع زلزله ۴.۲ دهم ریشتر که روز گذشته به وقوع پیوست در ۱۹ فروردین سال ۱۳۹۶ نیز زمین لرزه‌ای با شدت ۶.۲ دهم ریشتر در همین منطقه رخ داد که بر اثر آن چهار روستا تخریب و ۲ نفر کشته و ۱۷ نفر نیز زخمی شدند که با پس لرزه‌های طولانی بعد از آن واقعه همراه بود و دوباره در همان منطقه، شاهد زلزله هستیم.

او تصریح کرد: پس از وقوع زلزله دیشب، صبح امروز یک پس لرزه با بزرگی ۲.۲ ریشتر و یک لرزه دیگر در ظهر امروز با شدت ۳.۶ ریشتر به وقوع پیوست که نشان از روند کاهشی قدرت پس لرزه‌ها نسبت به لرزه روز گذشته است.

رییس مرکز لرزه نگاری خراسان رضوی تاکید کرد: به صورت خاص نمی‌توان اعلام کرد که آیا بعد از این زلزله، امکان وقوع دوباره زمین لرزه با شدت بیشتر در این گسل وجود دارد یا خیر؟ زیرا میزان انرژی ذخیره شده در گسل و مقدار انرژی آزاد شده اکنون قابل محاسبه نیست به همین دلیل به صورت قطعی در مورد آینده گسل نمی‌توان اظهار نظر کرد.
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.